Prywatyzacja PKP Intecity w 2016 roku?

archiwum ALSTOM

PKP SA dąży do prywatyzacji wszystkich spółek z grupy. W tym roku sprzedane zostały Polskie Koleje Linowe, a na giełdę trafiło ponad 48 proc. akcji PKP Cargo. Sprzedaż udziałów w spółce towarowej była pierwszym debiutem giełdowym spółki z Grupy PKP. W ten sam sposób prywatyzowane ma być PKP Intercity.

W przyszłym roku na giełdę może trafić kolejny pakiet akcji PKP Cargo. Rok 2014 będzie jednak trudny dla kolei w Polsce z powodu dużej liczby remontów linii, co może utrudnić pozyskanie inwestorów. W następnej kolejności PKP SA chce sprzedać pakiety akcji w PKP Energetyce, TK Telekom oraz PKP Intercity.
Jak podkreślił Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA.: „Intercity może wejść na giełdę dopiero, gdy zacznie przynosić zysk, a będzie to dopiero w 2015 roku, po tym jak Pendolino pojawi się na polskich torach”.
Według prezesa Intercity trafi na giełdę najwcześniej w 2016 roku, ponieważ dopiero pod koniec 2014 r. na tory wyjadą szybkie pociągi Express InterCity Premium, czyli Pendolino, a sieć ich połączeń będzie gotowa w czerwcu 2015 r. Wtedy to dopiero PKP Intercity zacznie wypracowywać zysk. W 2012 r. spółka straciła ponad 20 mln zł.
Przypomnijmy, że skład każdego „polskiego” Pendolino będzie się składał z siedmiu członów i będzie miał 57 miejsc w pierwszej klasie i 345 w drugiej. Podróżni będą mieli do dyspozycji bezprzewodowy internet oraz gniazdka elektryczne zamontowane przy każdym fotelu. Polski przewoźnik zamówił 20 pociągów EMU250 Nuovo Pendolino produkowanych we Włoszech przez francuski koncern Alstom. Będą one jeździć na trasach z Warszawy do Gdyni, Krakowa, Katowic i Wrocławia.