Powstaje pierwszy w Europie wodorowy autobus dalekobieżny

FlixMobility, lider traveltech oferujący nowoczesne opcje zrównoważonych podróży za pośrednictwem usług FlixBus i FlixTrain, bierze udział w nowym projekcie badawczym HyFleet. Projekt, realizowany wraz z partnerami Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG, koncentruje się na opracowaniu wysokowydajnego systemu ogniw paliwowych do autobusów dalekobieżnych.

Po opracowaniu technologii systemu ogniw paliwowych dalekiego zasięgu, FlixMobility planuje do 2024 roku wprowadzić na rynek europejski pierwszy dalekobieżny autobus napędzany wodorem. W projekt zaangażowana jest również klimatyczna organizacja pozarządowa atmosfair, a w przyszłości ma również dołączyć jeden z europejskich producentów autobusów.

– Jesteśmy podekscytowani, że możemy być częścią projektu HyFleet, którego celem jest opracowanie do 2024 roku pierwszego w Europie autobusu dalekobieżnego zasilanego ogniwami paliwowymi – komentuje André Schwämmlein, założyciel i dyrektor generalny FlixMobility – Technologia zasilania z ogniw paliwowych jest częścią rewolucji ekologicznej mobilności i daje producentom autobusów szansę na kształtowanie przyszłości zrównoważonej mobilności. Dzięki temu projektowi kontynuujemy realizację naszej wizji dostarczania milionom ludzi przystępnych cenowo podróży, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko. Jesteśmy w pełni zgodni z celem UE i Niemiec w zakresie neutralności węglowej i wyrażamy pełną gotowość do jego realizacji.

W pierwszej fazie projektu HyFleet, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, firma Freudenberg opracuje system ogniw paliwowych dalekiego zasięgu, który będzie testowany bezpośrednio w autobusie demonstracyjnym.

–Przyszłość zrównoważonej mobilności wymaga rozwiązań, które sprawdzą się także przy pokonywaniu dużych odległości – stwierdza Claus Möhlenkamp, dyrektor generalny Freudenberg Sealing Technologies – Dzięki naszemu systemowi ogniw paliwowych mamy możliwość stworzenia takiego rozwiązania. Wspólnie z naszymi partnerami, takimi jak ZF Friedrichshafen AG i FlixBus, opracowujemy obecnie naukowe podstawy do szybkiej industrializacji i zwiększania skali tej technologii.

Wodór: przyszłość ekologicznej mobilności

Dzięki nowoczesnej flocie autobusy FlixBus już teraz są jednym z najbardziej przyjaznych środowisku środków transportu. Podróż autobusem dalekobieżnym o długości 400 km pozwala zaoszczędzić średnio 6,6 kg emisji CO2 na pasażera dzięki przesiadce z samochodów na autobusy dalekobieżne. W rzeczywistości jazda autobusem wynosi więc zaledwie 26 gramów dwutlenku węgla w przeliczeniu na pasażerokilometr. Podczas podróży z Monachium do Berlina oznaczałoby to około 15,6 kg CO2, co w porównaniu z lotem, który podczas tej samej podróży generuje około 143 kg ekwiwalentu CO2, jest kolosalną różnicą.

Podczas gdy autobusy napędzane wodorem jeżdżą już na trasach miejskich, wciąż brakuje tego typu rozwiązań dla autokarów wodorowych na długich dystansach. Wiąże się to przede wszystkim z niezwykle wymagającym charakterem ruchu autobusów dalekobieżnych: FlixBus pokonuje około 200 000 km rocznie, z trasami do ponad 1000 km dziennie i zwykle tylko krótkimi postojami. W zależności od liczby kierowców na danym kursie, autobus będzie musiał zrobić przerwę po 4,5 godzinach jazdy, co jest osiągane po około 450 km. Z tego powodu każda alternatywa dla autokaru z silnikiem diesla powinna być w stanie pokonać dystans co najmniej 500 kilometrów aż do kolejnego tankowania.

Wodór daje ogromne możliwości, ponieważ będzie w stanie osiągnąć wymagany zasięg lub nawet większy, a czas tankowania będzie tak krótki, jak tankowanie autobusów z silnikiem diesla. W ten sposób autobusy z silnikiem diesla we flocie FlixBus będzie można zastąpić autobusami z ogniwami paliwowymi. Aby w przyszłości uruchomić całkowicie bezemisyjne autobusy wodorowe, FlixMobility planuje wykorzystywać do eksploatacji wyłącznie ekologiczny wodór produkowany przy użyciu zrównoważonych metod i energii odnawialnej. W tym celu będzie współpracować z odpowiednimi dostawcami infrastruktury i energii.