POT ma umowę z booking.com, PIT protestuje
Polska Organizacja Turystyczna podpisała umowę z booking.com, dzięki której na Narodowym Portalu Turystycznym znajduje się przekierowanie do tej największej na świecie wyszukiwarki promującej noclegi w różnych krajach świata. Według działaczy Polskiej Izby Turystyki, zawarcie tej umowa było błędem.
Według przedstawicieli Polskiej Izby Turystyki, umieszczenie booking.com na Narodowym Portalu Turystycznym spłyca ofertę turystyczną do usługi hotelowej. POT nie konsultował swojej decyzji z branżą turystyczną. Dariusz Wojtal, wiceprezes PIT, pyta : „Dlaczego POT promuje Booking.com, który przecież promuje rezerwacje nie tylko w Polsce, ale na całym świecie?”
Jak twierdzi Andrzej Kindler, wiceprezes PIT, działania POT wynikają raczej z niewiedzy, a nie ze złej woli. Docenia fakt, że organizacja jest aktywna i że szuka sposobów przyciągnięcia do Polski turystów.
„Jednak z drugiej strony, narodowy portal turystyczny jest utrzymywany za pieniądze publiczne. Tymczasem umowa z Booking.com narusza zasadę konkurencyjności, ponieważ jedna prywatna firma jest promowana na portalu państwowym. Ponadto, ogranicza obsługę do usługi hotelarskiej. Promowanie Booking.com nie zwiększy popytu, przesunie kanał dystrybucji, spłyci poziom dochodów hotelarzy, bo zmniejszą się ich prowizje.” – mówi Kindler.
Działacze PIT podkreślają także, że Booking.com stosuje remarketing, który może odciągać turystów od Polski. Twierdzą, że każdy kto wejdzie choć raz na booking.com, będzie potem bombardowany propozycjami hotelowymi z innych krajów Europy Środkowej.
Remarketing są to działania reklamowe prowadzone w ramach kampanii Google AdWords. Polegają na wyświetlaniu reklamy nawiązującej do treści, które użytkownik już wyświetlał w sieci. Reklamy takie często są powtórzeniem czy też przypomnieniem dokładnie tego samego produktu, który użytkownik zamierzał kupić, ale zrezygnował. W związku z tym to zastrzeżenie ze strony Polskiej Izby Turystyki może nie mieć podstaw. Użytkownikom, którzy trafią na Booking.com ze strony POT najprawdopodobniej Google wyświetli bowiem reklamę hotelu, który już oglądał. Jak wynika z licznych badań, taka właśnie forma reklamy internetowej jest najbardziej skuteczna.
Andrzej Kindler podkreśla jednak, że umowa z booking.com, sprawi, iż Polska będzie konkurowała jedynie na poziomie cen rezerwacji miejsc noclegowych.
„Hotele mają wszyscy, powinniśmy promować się atrakcjami i produktami a nie hotelami. Tymczasem narzędzie w postaci Booking.com omija produkty. A właśnie pakiety turystyczne starają się od kilku lat wypromować klastry, ROT-y, LOT-y i sam POT.” – mówi Kindler.
Według Dariusza Wojtala, hotelarze z jednej strony doceniają siłę marki Booking.com, a z drugiej skarżą się na warunki współpracy z tą firmą. Jednocześnie zadają pytanie, dlaczego POT nie dopuszcza na swój portal polskich wyszukiwarek, które w swojej bazie mają więcej obiektów krajowych.
PIT zwróci się w najbliższym dniach z pismem do POT, z prośbą o wyjaśnienie, na jakich zasadach została podpisana umowa z booking.com, czemu została ona podpisana bez ogłoszonego przetargu, konsultacji z branżą hotelarską i biurami turystyki przyjazdowej.
Katarzyna Draba, rzecznik prasowy POT wyjaśniła WaszejTurystyce.pl , że umowa z booking.com została zawarta w ramach prowadzonej przez POT działalności gospodarczej. Podstawą do jej prowadzenia jest art. 20 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej, Dz.U.2008.227.1505.
„Jeśli chodzi o procedurę przetargową, w przypadku tej umowy nie było to konieczne, ze względu na to, że to POT występował w roli usługodawcy.” – wyjaśnia Draba.
„System rezerwacyjny booking.com został zamieszczony na stronie Narodowego Portalu Turystycznego po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert zamieszczonego na stronie POT, do którego mogła zgłosić się każda firma spełniająca wymagania postawione w ogłoszeniu o konkursie. W postępowaniu tym została wybrana najkorzystniejsza oferta wybrana na podstawie kryteriów z ogłoszenia o konkursie, którą to złożyła firma booking.com. Przeprowadzając postępowanie Polska Organizacja Turystyczna zachowała zasady uczciwej konkurencji, do których stosowania zobowiązuje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.” – dodaje.
Umowa z booking.com została zawarta na czas nieokreślony z jednomiesięcznym terminem wypowiedzenia. Przedstawienie danych dotyczących dochodów POT na podstawie zawartej umowy, będzie możliwe najwcześniej po sześciu miesiącach od podpisania umowy, które jeszcze nie upłynęły.
POWIĄZANE WPISY
1 lutego 2023
Rusza czwarta edycja programu Poznaj Lublin z Przewodnikiem
Już 4 lutego rozpocznie się kolejna edycja programu „Poznaj Lublin z Przewodnikiem”,…
0 Komentarzy3 Minuty
30 stycznia 2023
Ferie w bydgoskich Młynach Rothera
Postindustrialny budynek w samym sercu Bydgoszczy zaprasza do podziwiania panoramy…
0 Komentarzy3 Minuty
27 stycznia 2023
SITE Poland podsumowało miniony rok: był trudny i ekscytujący
Tradycyjnie, w styczniu członkowie SITE Poland spotkali się, aby podsumować poprzedni…
0 Komentarzy2 Minuty
27 stycznia 2023
Małopolska zaprasza na ferie zimowe
Ferie zimowe to wyczekiwana i niepowtarzalna okazja do odprężenia i zabawy dla całej…
0 Komentarzy6 Minuty
27 stycznia 2023
Wrocław: prawie 6 mln turystów w 2022. Ruch jak przed pandemią
Tylko w zeszłym roku do Wrocławia przyjechało niespełna sześć milionów turystów i…
0 Komentarzy6 Minuty
25 stycznia 2023
Za 12 tygodni 12. edycja Forum Promocji Turystycznej w Hydropolis
Wystartowała rejestracja na XII Forum Promocji Turystycznej, organizowane przez redakcję…
0 Komentarzy1 Minuty
25 stycznia 2023
Ras Al Khaimah w 2022 odwiedziło ponad milion turystów
Biuro Promocji i Rozwoju Turystyki Ras Al Khaimah (RAKTDA) poinformowało o najwyższej w…
0 Komentarzy6 Minuty
25 stycznia 2023
Zaplanuj sobie Inowrocław 2023: festiwale, imprezy i wydarzenia kulturalno-sportowe
Miasto Inowrocław zaprasza do skorzystania z oferty kulturalno-sportowej w ramach akcji…
0 Komentarzy1 Minuty
24 stycznia 2023
Lubelskie: w tym roku ponad 100 propozycji wydarzeń kulturalnych
Ponad 100 propozycji wydarzeń, które odbędą się w 2023 roku w województwie lubelskim,…
0 Komentarzy5 Minuty
To tylko mały wycinek szerszego kontekstu, wielokrotnie przez Redakcję poruszanego i omawianego. Polska Organizacja Turystyczna nie chce współpracować z polską branżą, gdyż musiałaby uwzględniać jej propozycje, postulaty i punkt widzenia.
I pewnie dlatego dawno już odpłynęła na FAR EAST …
Lepiej by podpisali umowę z BookApart, tam chociażpopularne miejsca mają swoje “mini-przewodniki”
Też mi się to nie podoba. Tracimy przez to wpływ. Nie lepiej byłoby nawiązać ścisłe partnerstwo z jakimś polskim bookingiem, choćmy bookapart.com?
Wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem.