Porty lotnicze V4+ będą rozwijać współpracę
Kilkadziesiąt portów lotniczych z 15 krajów spotkało się w Warszawie podczas AIR 2022 – Airport Innovation Roundtable for Central Europe, by rozmawiać na temat przyszłości rynku lotniczego. Była to największa w Europie Środkowej konferencja poświęcona branży lotniczej.
Z inicjatywy Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ i Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” została zorganizowana międzynarodowa konferencja, której celem była wymiana obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczących branży lotniczej.
Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, powiedział: „Trudna sytuacja na rynku, w tym pandemia, wojna, kryzys gospodarczy, klimatyczny to wszystko niezwykle wymagające wyzwania. Takie czasy wymagają odwagi i współdziałania. Osobiście wierzę, że branża lotnicza i lotniskowa będzie prężnie rozwijała się przez kolejne lata, a my chcemy i będziemy mieli w tym swój udział. To wielka odpowiedzialność, ale też szansa na wiele dobrych zmian i długofalową współpracę.”
Konferencja AIR2022 składała się z kilku bloków tematycznych, podczas których wystąpili międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą. Głównym tematem były innowacje w obszarze lotnictwa cywilnego, m.in. big data
i sztuczna inteligencja na lotniskach. Uczestnicy spotkania pochylili się także nad zagadnieniami dotyczącymi przyszłości branży turystycznej i europejskich portów lotniczych.
Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreślił: „Mówiłem o tym podczas naszego spotkania rok temu, ale dziś staje się to jeszcze ważniejsze. Branża lotnicza, przede wszystkim w Polsce, ale również i w całej Europie, szybko się odradza. Ci, którzy rok temu, dwa lata temu przepowiadali, że to jest koniec podróżowania, że ludzie przestaną latać samolotami, że nie będzie przyszłości dla lotnictwa – wszyscy się mylili. Ruch lotniczy wraca. Oczywiście nie wszystkie sektory w tym samym tempie, w tym samym czasie. Stoimy przed nowymi wyzwaniami, nowymi kryzysami, z których największym jest agresja na Ukrainę jest w tej chwili najważniejsza.
Polski rząd kontynuuje program CPK – największy obecnie taki projekt konstrukcyjny w branży lotniczej w Europie. Budujemy innowacyjny, nowoczesny, intermodalny międzynarodowy hub. W przyszłym roku otworzymy Lotnisko Warszawa-Radom i wbijemy pierwszą łopatę pod budowę CPK.”
Wśród gości Stowarzyszenia Portów Lotniczych V4+ znaleźli się międzynarodowi specjaliści i eksperci w dziedzinach związanych z branżą lotniczą i lotniskową, m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Niemieckich Portów Lotniczych, w tym dyrektor generalny ADV Ralph Beisel. W wydarzeniu wzięła udział także delegacja portów lotniczych i władz lotniczych Ukrainy, która przedstawiła wstępne plany odbudowy ruchu lotniczego po wojnie.
Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele najważniejszych organizacji lotniczych takich jak EUROCONTROL, IATA oraz przedstawiciele portów lotniczych, linii lotniczych LOT, Emirates, Wizzair, a także osoby świata nauki z Polski i z Europy. Jednym z najważniejszych gości spotkania był dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe) Oliver Jankovec.
Oliver Jankovec, dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe), zaznaczył: „Polska jest przykładem kraju, który wciąż koncentruje się na długoterminowym planowaniu rozwoju infrastruktury, a takie podejście staje się niestety coraz rzadsze
w Europie. Bez wątpienia ostatnie dwa lata mocno odbiły się na lotniskach i ich personelu, ale w końcu dochodzimy do siebie. Według naszych najnowszych danych, ruch pasażerski w lipcu podwoił się w europejskiej sieci lotnisk, co oznacza, że zbliżamy się do poziomu sprzed pandemii.”
Gospodarze konferencji nie ograniczyli się jednak tylko do rynku europejskiego – partnerem AIR 2022 była Ambasada Kanady, a w samym wydarzeniu wzięły udział firmy kanadyjskie, które zaprezentowały najnowocześniejsze rozwiązania pomagające przygotować lotniska na kolejne lata.
Największa międzynarodowa konferencja branżowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Portów Lotniczych V4+ jest kolejnym krokiem w stronę zacieśniania współpracy rynku lotniczego całej Europy. Obecność reprezentantów z kilkunastu krajów oraz zaangażowanie światowych firm związanych z rynkiem lotniczym i lotniskowym potwierdzają potrzebę i zasadność szerokiej współpracy, która została zapoczątkowana ponad rok temu przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”.
POWIĄZANE WPISY
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
23 kwietnia 2024
„Poland. More Than You Expected” – odbyły się warsztaty dla przedstawicieli stowarzyszeń w Brukseli
18 kwietnia 2024 roku w hotelu The Hoxton Brussels Zagraniczny Ośrodek POT w Brukseli…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2024
Wiener: Polacy na majówkę zaciskają pasa. Większość zostanie w domu
Tegoroczna majówka będzie długa – biorąc trzy dni urlopu możemy przedłużyć weekend do…
0 Komentarzy5 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
PLL LOT rozpoczyna kampanię rekrutacyjną dla pilotów
12 kwietnia rozpoczęła się kampania rekrutacyjna skierowana do pilotów pragnących…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty