Ponad połowa sprzedanych imprez to Grecja i Turcja

KG

W ostatnim tygodniu, po raz pierwszy w tym roku, liczba rezerwacji wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 znowu o ponad 20 proc. (23,14), podobnie liczna klientów – o 21,49 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że w biurach podróży – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zanotowano wzrost w stosunku do sprzedaży w roku 2013 w wyjazdach samolotowych – o plus 22,3 proc., w wycieczkach typu autokar + hotel – o plus 18,5 proc. zaś wyjazdach z dojazdem własnym, spadek – o minus 23,1 proc.
Imprezy samolotowe w tym tygodniu stanowiły 93,6 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 1,6 proc. a autokarowe – 4,1 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem kolejny tydzień jest Grecja, której udział w sprzedaży wyniósł już prawie jedną trzecią (32,8 proc.), na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce układ pozostał bez zmian: Turcja (17,3 proc.), Egipt (11,6 proc.), Hiszpania (10,8 proc.), Bułgaria (5,4 proc.), Tunezja (5,1 proc.), Włochy (2,5 proc.), Chorwacja (1,2 proc.), Portugalia (1,1 proc.) i Cypr (1,1 proc.).
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to znowu pierwszą dziesiątkę zdominowała Grecja (pięć lotnisk). Miejsca na podium zajęły : turecka Antalya oraz greckie Heraklion i Rodos.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Bułgarii – Burgas (1557 zł) i w Egipcie – Sharm El Sheik (2039 zł). Najdrożej jest na Kos (2458 zł) i w Chanii (2493 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich czterech tygodniach wzrosła ona o 22,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 28,1 proc. Wycieczek samolotowych na Lato 2014 sprzedano aż o 89,9 proc. więcej niż rok temu.
Jeśli chodzi o porównanie najpopularniejszych krajów i kierunków w obecnym sezonie od rozpoczęcia sprzedaży, sytuacja taka sama, jak tydzień wcześniej – na pierwszym miejscu wciąż jest Grecja (24,5 proc. udziału w rynku). Dalej zaś: Turcja (15,1 proc.), Egipt (13,2 proc.), Hiszpania (10,8 proc.), Bułgaria (5 proc.), Tunezja (4,9 proc.), Włochy (3,4 proc.), Maroko (1,6 proc.), Portugalia (1,6 proc.) i Chorwacja (1,6 proc.).