Polskie lotniska działają coraz sprawniej

Wrocław Airport

Jedna z prywatnych firm zajmujących się odszkodowaniami dla pasażerów co miesiąc publikuje wskaźnik poziomu zakłóceń ruchu lotniczego w Polsce, na wybranych lotniskach krajowych oraz rynkach zagranicznych. Wrześniowe dane pokazują, że sytuacja jest lepsza niż rok temu.

Wskaźnik, czyli GIVT Index, jest obliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych, m.in. OAG (platforma analizująca rozkłady lotów). Pod uwagę brany będzie udział opóźnionych ponad trzy godziny i odwołanych lotów rejsowych startujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10 oznacza 1 proc. zakłóconych lotów). GIVT poda też zmianę udziału zakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.

Ile są warte opóźnione loty

We wszystkich przypadkach określanych przez GIVT Index pasażerom przysługują m.in. odszkodowania finansowe.

„W samej Polsce rocznie uprawnionych do takiej rekompensaty jest około miliona, a w Unii Europejskiej aż około 25 milionów osób. Zakładając, że wszyscy poszkodowani zgłosiliby się po należne im pieniądze, kwota odszkodowań wyniosłaby w skali roku 186 milionów euro dla pasażerów w Polsce oraz aż 5 miliardów euro dla pasażerów w Europie” – wylicza Paulina Krogulec, Head of Airline Relations w GIVT.

Wskaźnik dla Polski i siedmiu lotnisk

Wskaźnikiem bazowym będzie GIVT Index dla Polski, obejmujący wszystkie porty lotnicze w kraju. Dodatkowo omawiane będą również indeksy „wielkiej siódemki”, czyli największych polskich lotnisk: Warszawy (Lotnisko Chopina i Modlin), Krakowa, Gdańska, Katowic, Wrocławia i Poznania.

We wrześniu wskaźnik wynosi 8,8 co oznacza, w porównaniu z danymi za sierpień i lipiec, wyraźny spadek zakłóceń lotów pod polskim niebem.

„W lipcu i sierpniu polskie lotniska obsłużyły po 5 milionów pasażerów. W tym czasie mieliśmy do czynienia z zawirowaniami wynikającymi nie tylko z zagęszczenia siatki lotów przez wakacyjne czartery, ale też m.in. z kłopotów technicznych narodowego przewoźnika” – komentuje Paulina Krogulec.

Rok wcześniej, we wrześniu 2017 roku, wskaźnik opóźnionych o ponad 3 godziny lub odwołanych lotów wynosił o niemal 2 punkty więcej – aktualny wynik jest więc tym bardziej wart odnotowania, ponieważ we wrześniu bieżącego roku polskie lotniska obsłużyły 4,3 miliona osób, a to jest prawie o 20 proc. pasażerów więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Wrzesień na największych polskich lotniskach

Największe kłopoty z punktualnością miały we wrześniu lotniska we Wrocławiu (GIVT Index 13,68) i Krakowie (12,28), podczas gdy pozostałe z „wielkiej siódemki” odnotowały wyniki poniżej 10. W czołówce znalazły się Modlin (3,87), Katowice-Pyrzowice (5,81) i Gdańsk-Rębiechowo (7,1).

Modlin, który obsługuje ok. 3,5 mln pasażerów rocznie, regularnie notuje lepsze wyniki punktualności odprawionych lotów niż lotnisko na Okęciu, z którego w tym samym czasie korzysta jednak ponad 5 razy więcej podróżnych, to jest ok. 20 mln osób. Tak było też we wrześniu – GIVT Index dla Modlina wyniósł 3,87, a dla lotniska Chopina – 9,26.

„Mamy do czynienia z bardzo wyraźną tendencją zniżkową – jeszcze w sierpniu dla Modlina indeks wskazywał 10,94, a dla lotniska na Okęciu – 16,29. Wynika to m.in. z zakończenia sezonu wakacyjnego. Wzrostu indeksu na Okęciu możemy spodziewać się w październiku, ze względu na strajk pracowników PLL LOT” – mówi Paulina Krogulec.

Wrześniowy GIVT Index dla Krakowa to 12,28. „Lotnisko w Balicach odnotowało spadek zakłóceń lotów w stosunku do sierpnia, kiedy wyniósł on tam 15,67 i wyraźny spadek w stosunku do lipca, kiedy indeks wskazywał 19,42. Ale już w porównaniu do września ubiegłego roku, kiedy wskaźnik wyniósł 8,04, widać, że sytuacja w Krakowie powinna się jeszcze polepszyć” – powiedziała Paulina Krogulec.

GIVT Index dla gdańskiego lotniska we wrześniu to 7,1, tym wynikiem dwukrotnie poprawiło ono swój wskaźnik w stosunku do sierpnia (wtedy wyniósł 14,07). Zasadniczy wpływ na sierpniowy wynik gdańskiego lotniska miały opóźnienia i odwołane loty tanich linii, których pracownicy wówczas strajkowali – we wrześniu płynność ruchu uległa tam wyraźnej poprawie.

Również Katowice odnotowały we wrześniu dwukrotny spadek indeksu w stosunku do poprzedniego miesiąca – 5,81 wobec sierpniowego 9,96. „W okresie wakacyjnym lotnisko w Pyrzowicach było liderem pod względem liczby obsłużonych pasażerów wśród polskich portów regionalnych. W sierpniu skorzystało z niego niemal 700 tysięcy podróżnych, we wrześniu liczba ta spadła aż o 100 tysięcy osób” – przypomniała Paulina Krogulec.

Wrześniowy GIVT Index dla Wrocławia to 13,7, co w porównaniu z sierpniowym 16,8 oznacza niewielką poprawę w skali miesiąc do miesiąca. Jest za to znacznie lepiej w porównaniu do lipca, kiedy indeks pokazał wynik 27,4. „Od dwóch lat wrocławskie lotnisko jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie, więc nieco wyższy wskaźnik opóźnionych lub odwołanych lotów będzie się zapewne utrzymywał tam również w najbliższej przyszłości” – dodaje.

Poznańskie lotnisko odnotowało we wrześniu wskaźnik na poziomie 7,62, poprawiając wynik w stosunku do sierpnia o 3,3 punktu i o niemal 12 punktu w stosunku do lipca. „Mimo pewnych opóźnień spowodowanych trudnymi warunkami atmosferycznymi na początku września, w wyniku których ruch lotniczy został przekierowany do Wrocławia, lotnisku na Ławicy udało się zwiększyć płynność ruchu w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tegoroczny wynik za wrzesień był dla Poznania także nieco lepszy niż dla tego samego okresu w ubiegłym roku” – powiedziała Paulina Krogulec.

Kolejne wyniki GIVT Indeksu dla Polski będą publikowane m.in. na fanpage’u GIVT na Facebooku, będą tam zamieszczane również wskaźniki dla krajowej „wielkiej siódemki”.