Polska wydaje najmniej na promocję turystyczną
Z raportu European Travel Commission (ETC), opracowanego przez POT wynika, że Polska jest jednym z krajów, które na promocję turystyczną przeznaczają najmniej środków w Europie.
Raport obejmujący 30 europejskich krajów, w których istnieją Narodowe Organizacje Turystyczne nie pozostawia złudzeń – jeśli chodzi o finansowanie promocji turystycznej Polska na tle innych krajów europejskich wypada bardzo blado.
Jeśli chodzi o wysokość budżetu POT w 2016 roku, to był on o 36 proc. niższy niż w roku 2015 i wyniósł 9,7 mln euro. Tylko Słowacja zanotowała większy spadek budżetu swojej Narodowej Organizacji Turystycznej – o minus 56 proc. (do 4,2 mln euro). Mniejsze budżety niż w 2015 roku miały również na przykład NTO w Czechach (o minus 22 proc.) i Chorwacji (o minus 24 proc.), ale i tak były dużo wyższe niż w Polsce – odpowiednio: 15,6 mln euro i 34,6 mln euro.
Oto przykłady budżetów Narodowych Organizacji Turystycznych w innych krajach europejskich w 2016 roku:
Austria – 52,1 mln euro
Belgia-Flandria – 71,1 mln euro
Dania – 30,1 mln euro
Irlandia 58,85mln euro
Słowenia – 14 mln euro
Węgry – 22,3 mln euro
Według raportu, 23 proc. z europejskich Narodowych Organizacji Turystycznych deklaruje dodatkowe zewnętrzne źródła finansowania. W 1/3 krajów działalność NTO finansowana jest w formie dotacji z budżetu państwa na poziom powyżej 90 proc. całego budżetu; w tym w 4 krajach 100 proc. budżetu NTO pochodzi z dotacji podmiotowej.
W 1/3 krajów korzysta z programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej; wysokość środków z tego źródła jest bardzo różna i kształtuje się od 1 proc. do 90 proc. budżetu NTO
2/3 NTO zadeklarowało zewnętrzne źródła finansowania, przy czym ponad połowa wszystkich badanych NTO prowadzi swą działalność na przychodach własnych ale przy silnej potrzebie i świadomości partnerów współfinansowania kampanii (przykładowo chodzi o zamawiane kampanie w NTO).
W raporcie, który ukazał się na stronie POT niedługo po ujawnieniu przez partię Kukiz’15 planów likwidacji tej instytucji, ujawnione są też informacje strukturalne na temat organizacji. Dowiadujemy się, że w kraju POT zatrudnia aktualnie na pełnych etatach 58 osób (o 25 proc. mniej niż w roku 2014), natomiast za granicą POT zatrudnia w 14 Zagranicznych Ośrodkach w pełnym wymiarze czasu pracy – 40 pracowników łącznie z dyrektorami. W sumie jest to 98 osób zatrudnionych na pełnym etacie.
POT prowadzi promocję na rynkach zagranicznych, przede wszystkim, za pośrednictwem 14 Zagranicznych Ośrodków POT (ZOPOT), w tym: 11 w krajach europejskich: Niemcy, Szwecja, Holandia, Belgia, Wielka Brytania, Włochy, Francja, Hiszpania, Ukraina i Rosja 3 na rynkach pozaeuropejskich: USA, Japonia, Chiny (od października 2015).
Zasięg działania niektórych ZOPOT jest szerszy niż kraj ich urzędowania, dotyczy to: Austrii – promocja na rynku węgierskim, austriackim i szwajcarskim USA – promocja na rynku północno-amerykańskim i kanadyjskim Hiszpanii – promocja na rynku hiszpańskim i portugalskim Wielkiej Brytanii – promocja na rynku brytyjskim i irlandzkim Belgii – promocja na rynku belgijskim i luksemburskim Szwecji – promocja na rynkach skandynawskich.
Według klasyfikacji European Travel Commission, obecne rozmieszczenie geograficzne przedstawicielstw POT w bardzo dużym stopniu pokrywa się z najważniejszymi rynkami – 9 na 10 rynków europejskich i 4 na 5 rynków dalekich.
Warto podkreślić, że środki finansowe lub wartość usług pozyskanych przez ZOPOT-y od partnerów zewnętrznych na wspólne działania promocyjne w roku 2015 roku wyniosła 1 661 931 euro (najwięcej pozyskał ZOPT w Wiedniu – 737 800 euro).
POWIĄZANE WPISY
27 listopada 2023
Analiza Kiwi.com: Polscy turyści preferują wyjazdy latem i jesienią
Kiwi.com, firma travel-tech oraz wyszukiwarka tanich lotów, wzięła pod lupę sezonowość w…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2023
Firmy nie rezygnują z podróży, lecz zmieniają sposób ich organizacji
Według raportu „2023 Business Travel Index Outlook” opracowanego przez Global Business…
0 Komentarzy2 Minuty
23 listopada 2023
Targi IBTM World 2023 od 28 listopada w Barcelonie
W 2023 roku Polska organizacja Turystyczna odnotowała rekordową liczbę 26 zgłoszeń do…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
Barbara Tutak złożyła rezygnację. Będzie konkurs na nowego prezesa WOT
Niespodziewaną rezygnację z funkcji prezeski Warszawskiej Organizacji Turystycznej…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
III Gala Waszej Turystyki odbędzie się 12 stycznia 2024
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić Państwa na trzecią w historii…
0 Komentarzy3 Minuty
17 listopada 2023
Dolny Śląsk atrakcyjny dla prawie 90 proc. rowerzystów. Region chce przyciągnąć ich więcej
Dolnośląska Organizacja Turystyczna pracuje nad strategią rozwoju turystyki rowerowej w…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2023
Startuje nowa kampania promująca zimowe atrakcje w Małopolsce
Wraz z pierwszymi opadami śniegu w małopolskich górach, w dniu 11 listopada wystartowała,…
0 Komentarzy1 Minuty
15 listopada 2023
Wiślański Skipass zmienia się w Wispass
Rozpoczyna się dwunasty sezon dla projektu narciarskiego, znanego jako Wiślański Skipass…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2023
Interhome: co czwarty Polak wyjedzie na krótszy zimowy odpoczynek
W obliczu utrzymującej się wysokiej inflacji, coraz więcej Polaków decyduje się na…
0 Komentarzy2 Minuty