PIT stworzy ośrodek mediacji

W związku z wejściem w życie nowej ustawy, na organizatorów turystyki nałożony będzie obowiązek podania klientom informacji o dostępnej metodzie pozasądowego rozwiązania sporów. Taką metodę zamierza stworzyć Polska Izba Turystyki.
Jak zapowiedział podczas konferencji prasowej prezes PIT Paweł Niewiadomski, przy izbie ma powstać Ośrodek Mediacji Turystycznej. Obecnie izba jest na końcowym etapie przygotowywania wnioski do UOKiK, który musi wydać zezwolenie na utworzenie takiej instytucji.
„Nasza inicjatywa jest odpowiedzią na potrzebę, która zaistnieje po 1 lipca, gdy w życie wejdzie Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nałoży ona na touroperatorów obowiązek poinformowania klienta o dostępnych środkach ADR (alterantive dispute resolution – red.), czyli możliwościach mediacji albo sądu polubownego” – mówił Paweł Niewiadomski.
W ustawie obowiązek ten wprowadza punkt 5 ustępu 4 artykułu 42, który mówi, że umowa o udział w imprezie turystycznej musi zawierać:
„informację na temat dostępnych wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg oraz metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o których mowa w ustawie z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823), oraz odpowiednio podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, którym podlega przedsiębiorca
turystyczny.”
„Doszliśmy do wniosku, że w Polsce nie ma takiego ośrodka, który byłby wyspecjalizowany w zagadnieniach związanych z usługami świadczonymi przez touroperatorów. Sprawy nie będą rozpatrywane przez osoby związane z PIT, będziemy się za to zajmowali szkoleniami mediatorów. Chcemy przekazać praktyczną wiedzę o zdarzeniach i zagadnieniach związanych z realizacją imprez turystycznych” – dodał Paweł Niewiadomski.
Jak zapowiedział, opłata, którą będzie musiał ponieść konsument za mediację, będzie niewielką kwotą rzędu 50 zł. Ośrodek ma być opłacany przez touroperatorów, według stawek określonych w ustawie o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Izba będzie zapewniała salę rozpraw. Ośrodek ma być uruchomiony jak najszybciej po wejściu w życie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Konferencja PIT odbyła się 16 maja w Warszawie i była skierowana nie tylko do dziennikarzy branżowych. Jej zasadniczą treścią były nowe regulacje, które mają chronić konsumentów od 1 lipca, a jej celem – promowanie wyjazdów z biurami podróży i przypomnienie o tym, że ich klienci zostaną objęci nowym zakresem ochrony.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2023
Fly.pl: listopad lepszy o 30 proc. niż rok temu
Listopad to tradycyjnie okres spowolnienia, firma odnotowała wzrost o 30 proc. w…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty