Payback: co trzeci Polak uważa, że ceny wakacyjnych wyjazdów w kraju i za granicą są takie same
![](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2023/08/mateo-giraud-wtBex4wQw60-unsplash.jpg)
Polacy w większości zdecydowali się na wakacyjne wyjazdy, choć jak pokazują wyniki badania Payback Opinion Poll, wiele osób musiało zmodyfikować swoje plany z powodu inflacji. Mimo, że nieco ponad połowa Polaków (51 proc.) spędzi wakacje w kraju, to nie są przekonani, czy są one tańsze niż wczasy za granicą.
Wyniki badania pokazują, że na dłuższy letni pobyt poza domem w tym roku zdecydowało się ponad 65 proc. ankietowanych. Osoby, które zrezygnowały z wakacyjnych wyjazdów, podjęły taką decyzję głównie z powodów finansowych (55 proc.). Jednocześnie wyniki badania pokazują, że w 2023 roku Polacy wydają większe sumy na wakacyjne wyjazdy. Ponad 55 proc. badanych twierdzi, że w tym roku przeznacza na urlop wyższą kwotę niż w roku ubiegłym. Około 36 proc. ankietowanych deklaruje, że wydaje od 1000 do 2500 zł na osobę podczas wakacyjnego wyjazdu.
Oszczędzamy przez cały rok na wakacje
Dla wielu Polaków wydatki na wakacje są dużym obciążeniem. By móc pozwolić sobie na wyjazd, 63 proc. respondentów oszczędza na ten cel, z czego blisko 64 proc. deklaruje, że odkłada pieniądze na wakacje przez cały rok.
Najczęściej wskazywanymi sposobami zbierania funduszy na wyjazd są: odkładanie co miesiąc wyznaczonej kwoty (w taki sposób oszczędza prawie 33 proc. badanych), oszczędzanie podczas bieżących zakupów (23 proc.) i rezygnacja z atrakcji, takich jak wyjście do kina czy jedzenie na mieście (14 proc.). Również podczas organizacji wyjazdów Polacy starają się optymalizować wydatki. Blisko 60 proc. ankietowanych korzysta w tym celu z ofert programów lojalnościowych.
„Widzimy, że inflacja w znaczący sposób wpłynęła na zachowania konsumenckie Polaków. Wzrost cen spowodował konieczność bardzo przemyślanego dysponowania budżetem, ograniczania wydatków, a także szukania innych możliwości oszczędzania. Na koszty związane z wyjazdem wakacyjnym Polacy przygotowują się więc dużo wcześniej, aby w jak najmniejszym stopniu odczuć odpływ pieniędzy przeznaczonych na urlopowy wypoczynek” – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.
Wyniki Payback Opinion Poll wskazują, że wyjeżdżający na wakacje czuwają nad wydatkami również w trakcie trwania urlopu. 38 proc. ankietowanych podczas wakacji realizuje przy tej okazji różne zachcianki, ale nie przekracza ustalonego wcześniej budżetu. 35 proc. Polaków deklaruje, że stara się racjonalnie podchodzić do wydatków, nie rezygnując jednak z najważniejszych dla nich atrakcji. Największy koszt związany z wakacyjnym wyjazdem według ponad 40 proc. badanych stanowi zakwaterowanie, a zdaniem blisko 34 proc. – największe kwoty są przeznaczane na wyżywienie.
Porównanie kosztów wyjazdów
Prawie 51 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w tym roku spędzi wakacje w kraju. Wśród respondentów nie ma jednomyślności co do porównania kosztów wakacji w Polsce i za granicą. 33 proc. z nich uważa, że wyjazdy krajowe są droższe niż zagraniczne. Niewiele mniej, bo 32 proc. sądzi, że wyjazdy w Polsce i za granicą są na podobnym poziomie cenowym. Tylko 8 proc. uważa, że wyjazdy krajowe za tańsze.
„Polacy, którzy na wakacje wyjeżdżają za granicę, najczęściej wybierają takie kierunki jak Turcja, Grecja oraz Egipt, które od lat cieszą się dużym zainteresowaniem. Ponadto, wycieczki zagraniczne w ofercie last minute są często korzystne cenowo, co jeszcze bardziej zwiększa ich atrakcyjność, zwłaszcza w czasach, gdy Polacy starają się bardzo rozsądnie planować wydatki. Od wielu miesięcy generujemy we Fly.pl rekordowe wyniki sprzedaży” – mówi Marta Rolbiecka z biura podróży Fly.pl, partnera Payback Polska.
Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach programu Payback w lipcu 2023 roku metodą ankiety online na grupie 708 osób. Grupa badawcza w wieku 18 – 65 lat została dobrana w sposób odpowiadający strukturze demograficznej kraju.
POWIĄZANE WPISY
23 lipca 2024
Nowa atrakcja turystyczna w Zagrzebiu. Muzeum Krawatów już otwarte
Od niedawna Zagrzeb może pochwalić się jedynym w swoim rodzaju muzeum dedykowanym…
0 Komentarzy3 Minuty
23 lipca 2024
Odkryj Austrię offline. Projekt iamAUT zaprasza influencerów na cyfrowy detoks
Österreich Werbung, we współpracy z międzynarodowymi influencerami, uruchomił projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
22 lipca 2024
Badanie Avis: Polacy coraz chętniej wybierają spontaniczne podróże
Blisko 75 proc. Polaków zdecydowałoby się na spontaniczną podróż, wynika z najnowszego…
0 Komentarzy2 Minuty
18 lipca 2024
PSYjazna Wielkopolska. Kampania zachęca do zwiedzania z czworonogiem
W związku z coraz silniejszym trendem podróżowania z psami Wielkopolska Organizacja…
0 Komentarzy2 Minuty
15 lipca 2024
Sun & Snow: miejsc na wakacje nie zabraknie, ale tańsze oferty szybko znikają
Jak zapewnia firma Sun & Snow miejsc dla turystów nie zabraknie – choć wiele ofert…
0 Komentarzy2 Minuty
11 lipca 2024
eTravel z rekordowym obrotem. W planach 6 mld zł w ciągu pięciu lat
eTravel, firma specjalizująca się w zarządzaniu podróżami służbowymi, osiągnęła w 2023…
0 Komentarzy9 Minuty
10 lipca 2024
Ryanair ogłasza współpracę z Etraveli Group
Ryanair poinformował o nowym partnerstwie z Etraveli Group. W ramach współpracy, marki…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2024
Ski Opening Schladming-Dachstein 2024: Bryan Adams, Sting i Simply Red otworzą sezon narciarski
Ski Opening Schladming-Dachstein oraz Leutgeb Entertainment Group zapowiadają start…
0 Komentarzy2 Minuty
4 lipca 2024
Projekt #iamAUT: Austria Tourism wysyła influencerów na prawdziwy urlop bez mediów społecznościowych
Austria Tourism (Narodowe Biuro Promocji Austrii) inicjuje projekt #iamAUT, w ramach…
0 Komentarzy2 Minuty