Pasażerowie Small Planet otrzymają rekompensaty

AG

Co najmniej 250 pozwów w związku z wakacyjnymi awariami samolotów czarterowej linii lotniczej Small Planet trafiło do sądów.

Dla czarterowej linii lotniczej tegoroczny sezon letni okazał się koszmarem pod względem liczby usterek technicznych. W ich konsekwencji aż kilka tysięcy turystów godzinami koczowało na lotniskach w Bułgarii, Grecji i Polsce. Przykładem jest kilkunastogodzinne opóźnienie, które miało miejsce w czerwcu z Wrocławia na grecką wyspę Kos, z Poznania na Kretę, z Lublina do bułgarskiego Burgas. W sierpniu sytuacja wyglądała bardzo podobnie. Ponad 150 pasażerów linii Small Planet 16-godzin spędziło na greckim lotnisku w Heraklionie. Z jeszcze większym, ponieważ prawie dobowym opóźnieniem rejsu spotkali się turyści podróżujący z Warszawy na Kretę w połowie sierpnia, a także ci, którzy stamtąd wracali.

Za pośrednictwem marki Opoznionysamolot.pl, zajmującej się pozyskiwaniem rekompensat finansowych od linii lotniczych w imieniu poszkodowanych pasażerów, wniesiono już 250 pozwów w sprawie Small Planet. Jednak liczba przedsądowych wezwań do zapłaty jest jeszcze większa, ponieważ sięgnęła dokładnie 685 kolejnych wniosków.
Wypłata tzw. odszkodowań ryczałtowych możliwa jest dzięki unijnym przepisom, które zabezpieczają prawa pasażerów linii lotniczych.

Marcin Maciejewski, dyrektor zarządzający marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: „Kiedy lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny, możemy żądać rekompensaty od przewoźnika. Jej wysokość waha się od 250 nawet do 600 euro w zależności od odległości.”

Za 1 500 km trasy lub mniej otrzymamy 250 euro rekompensaty, za ponad 1 500 km – 400 euro, a za więcej niż 3 500 km aż 600 euro. Co ważne, obejmuje ona wszystkie rejsy przewoźników odbywających się na terenie wspólnoty. Oznacza to, że państwem wylotu lub przylotu jest kraj Unii Europejskiej. Jednak linie lotnicze nie zawsze dobrowolnie chcą wypłacać odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot. W takiej właśnie sytuacji wkracza kancelaria prawna, która dochodzi roszczeń swoich klientów już najczęściej przed sądem.
Warto też zwrócić uwagę, że rozporządzanie unijne gwarantuje tzw. prawo do opieki, jeśli nasz samolot opóźnił się więcej niż 2 godziny. Jak podkreśla mec. Marcin Maciejewski, w praktyce oznacza to odpowiednią liczbę posiłków i napojów dostosowaną do czasu oczekiwania na alternatywny lot, dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne, transport z i na lotnisko oraz nocleg w hotelu, jeśli zastępcze połączenie wyznaczono na kolejny dzień.

Marcin Maciejewski dodał: „Dlatego jeśli przewoźnik zlekceważył tę kwestię, warto zachowywać rachunki, np. za zakup jedzenia i picia w lotniskowych sklepikach czy punktach gastronomicznych. Przy rozpatrywaniu reklamacji linie lotnicze zwykle zwracają udokumentowane koszty związane z posiłkami podczas oczekiwania na opóźniony lub alternatywny rejs.”

Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. stanowi podstawę ochrony praw podróżnych. Regulacja ta dotyczy wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy wpuszczenia na pokład, odwołania lub znacznego opóźnienia lotów. Ważne jest też orzecznictwo m.in. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 listopada 2009 r. w połączonych sprawach C 402/07 i C 432/07 ECR 2009/11/I1092310982. Europejski organ sprawiedliwości orzekł, że na podstawie art. 7 wspomnianego rozporządzenia nr 261/2004 prawo do tzw. odszkodowania ryczałtowego w wysokości od 250 do 600 euro przysługuje poszkodowanemu pasażerowi w sytuacji anulowania i opóźnienia rejsu powyżej trzech godzin.