Parada lotnicza Emirates, Etihad, flydubai i Air Arabia z okazji święta narodowego ZEA

Emirates, Etihad, flydubai, Air Arabia i Al Fursan przygotowały wspólny pokaz z okazji 47. Święta Narodowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Roku Szejka Zajida, nieżyjącego już założyciela państwa. Lotnicza defilada miała zaprezentować dokonania lotnictwa ZEA mieszkańcom emiratów i całemu światu.
W pierwszej tego typu paradzie lotnictwa cywilnego na świecie wzięło udział ponad 11 samolotów, w tym Boeing 737 MAX 8 linii flydubai (Zajid 1), Airbus A320 Air Arabia (Zajid 2), Airbus A380 Etihad Airways (Zajid 3) i Airbus A380 Emirates (Zajid 4), a także 7 samolotów akrobacyjnych należących do zespołu Al Fursan Sił Powietrznych ZEA. Wszystkie samoloty pasażerskie w formacji zdobiła okolicznościowa kalkomania upamiętniająca Rok Szejka Zajida. Po raz pierwszy taka grupa samolotów leciała we wspólnym szyku.
Maszyny pasażerskie pilotowali kapitan Adrian Smith (flydubai), Nadhem Al Hamad (Air Arabia), kapitan Richard Dyson (Etihad Airways) i kapitan Abbas Shaban (Emirates). Zespołem Al Fursan dowodził podpułkownik Nasser Al Obaidli.
Formacja i trasa przelotu
Samoloty rozpoczęły starannie zaplanowany przelot w szyku schodkowym w niedzielę, 2 grudnia, o godzinie 10.00 czasu polskiego, startując z lotniska Al Maktoum International-Dubai World Central. Po osiągnięciu wyznaczonych pozycji oczekiwania na wysokości od 2 do 5 tys. stóp, przy separacji pionowej wynoszącej 1 tys. stóp, samoloty rozpoczęły lot w szyku. Nad miastem Ras al-Chajma każdy z samolotów wyrównał prędkość i wykonał zwrot w celu utworzenia szyku kolumny. Następnie maszyny zeszły do wyznaczonych pozycji, zmniejszając separację pionową do 300 stóp.
Liderem szyku był samolot flydubai lecący na wysokości 1 tys. stóp z prędkością 210 węzłów. W kolumnie tuż za nim podążał samolot Air Arabia na wysokości 1,3 tys. stóp. W dalszej kolejności za nimi leciał dwupokładowy Airbus A380 linii Etihad na wysokości 1,6 tys. stóp, a kolumnę zamykał A380 Emirates lecący najwyżej (1,9 tys. stóp), robiąc miejsce siedmiu samolotom Al Fursan lecącym w szyku grota i zostawiającym za sobą smugi dymu w kolorach flagi ZEA.
Niezwykła formacja przewoźników z imponującą precyzją przeleciała wzdłuż wybrzeża kraju, mijając kolejno miasta Ras al-Chajma, Umm al-Kajwajn i Adżman, atrakcje turystyczne takie jak nabrzeże w Szardży, Wyspy Palmowe i archipelag The World z widocznym w tle wieżowcem Burdż Chalifa, na końcu przelatując nad bulwarem i Wielkim Meczetem Szejka Zajida w Abu Zabi, gdzie maszyny rozeszły się, kierując się na poszczególne lotniska macierzyste.
Dokładne planowanie i koordynacja
Przygotowania do misji trwały ponad pięć miesięcy ze względu na złożony charakter formacji i liczbę zaangażowanych samolotów. Ponieważ nacisk położono na bezpieczeństwo lotu, w procesie drobiazgowego planowania i koordynacji kwestii technicznych uczestniczyły wszystkie cztery linie lotnicze i szereg organów regulacyjnych.
Przelot zakończył się powodzeniem dzięki współpracy m.in. pilotów i dyspozytorami lotniczymi z każdej linii, Głównego Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA (GCAA), Ministerstwa Obrony ZEA, kontrolerów lotów, Departamentu Transportu Abu Zabi i urzędów lotnictwa cywilnego z innych emiratów.
Wszyscy partnerzy wspólnie wyznaczyli optymalne punkty przelotu formacji, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, terytorium przelotu, planowanie trasy, widoczność, możliwy wiatr i warunki pogodowe. Na całej trasie przelotu wyznaczono strefę czasowo zastrzeżoną nadzorowaną przez GCAA. Na spotkaniach ustalono pozycję każdego przewoźnika w szyku oraz punkty odniesienia, tak aby każdy samolot mógł do niego bezpiecznie dołączyć i utrzymać wyznaczoną pozycję. Ponadto wszyscy piloci przeszli intensywne ćwiczenia symulacyjne.
8 listopada odbył się lot próbny, podczas którego sprawdzano współpracę między formacją przewoźników a zespołem akrobacyjnym Al Fursan. Formacji testowej towarzyszyły dwa helikoptery i samolot obserwacyjny Aero L-39 Albatross łotewskiej grupy akrobacyjnej Baltic Bees filmujący każdy szczegół i aspekt lotu.
POWIĄZANE WPISY
7 listopada 2025
Po dwóch dekadach prac Egipt otworzył Wielkie Muzeum Egipskie
Po dwóch dekadach oczekiwania, Egipt otworzył Wielkie Muzeum Egipskie w Gizie. Uroczyste…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2025
Salzburgerland czeka na polskich narciarzy
W trakcie konferencji prasowej w Warszawie austriacki Salzburgerland przedstawił zimową…
0 Komentarzy4 Minuty
7 listopada 2025
Park Narodowy Quiçama w Angoli wpisany na listę Rezerwatów Biosfery UNESCO
UNESCO ogłosiło włączenie Parku Narodowego Quiçama w Angoli do Światowej Sieci Rezerwatów…
0 Komentarzy1 Minuty
6 listopada 2025
Węgry 2025: świąteczne jarmarki, termy i nowe atrakcje
Jesień i zima 2025 roku na Węgrzech zapowiadają się jako czas pełen wydarzeń i nowych…
0 Komentarzy3 Minuty
6 listopada 2025
Rekonstrukcja bitwy pod Austerlitz przyciągnie widzów z całej Europy
W dniach 28–30 listopada 2025 roku w Slavkovie koło Brna odbędą się uroczystości…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
Amerykanie odkrywają Europę Środkowo-Wschodnią. Warszawa liderem projektu
Cztery europejskie stolice – Warszawa, Wilno, Ryga i Tallin – po raz kolejny połączyły…
0 Komentarzy2 Minuty
5 listopada 2025
Malta stawia na ekologię. Rusza projekt odnowy Błękitnej Laguny na Comino
Projekt „Blue Lagoon – Rehabilitacja” to nowy rozdział w ochronie przyrody jednej z…
0 Komentarzy4 Minuty
4 listopada 2025
Rainbow pokazuje, jak świat wita Nowy Rok
Biuro podróży Rainbow przygotowało zestawienie najciekawszych i największych obchodów…
0 Komentarzy5 Minuty
3 listopada 2025
Turcja raportuje wzrost liczby odwiedzających i przychodów w 2025 roku
Turcja opublikowała wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku. Podczas konferencji…
0 Komentarzy1 Minuty










