Parada lotnicza Emirates, Etihad, flydubai i Air Arabia z okazji święta narodowego ZEA
Emirates, Etihad, flydubai, Air Arabia i Al Fursan przygotowały wspólny pokaz z okazji 47. Święta Narodowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Roku Szejka Zajida, nieżyjącego już założyciela państwa. Lotnicza defilada miała zaprezentować dokonania lotnictwa ZEA mieszkańcom emiratów i całemu światu.
W pierwszej tego typu paradzie lotnictwa cywilnego na świecie wzięło udział ponad 11 samolotów, w tym Boeing 737 MAX 8 linii flydubai (Zajid 1), Airbus A320 Air Arabia (Zajid 2), Airbus A380 Etihad Airways (Zajid 3) i Airbus A380 Emirates (Zajid 4), a także 7 samolotów akrobacyjnych należących do zespołu Al Fursan Sił Powietrznych ZEA. Wszystkie samoloty pasażerskie w formacji zdobiła okolicznościowa kalkomania upamiętniająca Rok Szejka Zajida. Po raz pierwszy taka grupa samolotów leciała we wspólnym szyku.
Maszyny pasażerskie pilotowali kapitan Adrian Smith (flydubai), Nadhem Al Hamad (Air Arabia), kapitan Richard Dyson (Etihad Airways) i kapitan Abbas Shaban (Emirates). Zespołem Al Fursan dowodził podpułkownik Nasser Al Obaidli.
Formacja i trasa przelotu
Samoloty rozpoczęły starannie zaplanowany przelot w szyku schodkowym w niedzielę, 2 grudnia, o godzinie 10.00 czasu polskiego, startując z lotniska Al Maktoum International-Dubai World Central. Po osiągnięciu wyznaczonych pozycji oczekiwania na wysokości od 2 do 5 tys. stóp, przy separacji pionowej wynoszącej 1 tys. stóp, samoloty rozpoczęły lot w szyku. Nad miastem Ras al-Chajma każdy z samolotów wyrównał prędkość i wykonał zwrot w celu utworzenia szyku kolumny. Następnie maszyny zeszły do wyznaczonych pozycji, zmniejszając separację pionową do 300 stóp.
Liderem szyku był samolot flydubai lecący na wysokości 1 tys. stóp z prędkością 210 węzłów. W kolumnie tuż za nim podążał samolot Air Arabia na wysokości 1,3 tys. stóp. W dalszej kolejności za nimi leciał dwupokładowy Airbus A380 linii Etihad na wysokości 1,6 tys. stóp, a kolumnę zamykał A380 Emirates lecący najwyżej (1,9 tys. stóp), robiąc miejsce siedmiu samolotom Al Fursan lecącym w szyku grota i zostawiającym za sobą smugi dymu w kolorach flagi ZEA.
Niezwykła formacja przewoźników z imponującą precyzją przeleciała wzdłuż wybrzeża kraju, mijając kolejno miasta Ras al-Chajma, Umm al-Kajwajn i Adżman, atrakcje turystyczne takie jak nabrzeże w Szardży, Wyspy Palmowe i archipelag The World z widocznym w tle wieżowcem Burdż Chalifa, na końcu przelatując nad bulwarem i Wielkim Meczetem Szejka Zajida w Abu Zabi, gdzie maszyny rozeszły się, kierując się na poszczególne lotniska macierzyste.
Dokładne planowanie i koordynacja
Przygotowania do misji trwały ponad pięć miesięcy ze względu na złożony charakter formacji i liczbę zaangażowanych samolotów. Ponieważ nacisk położono na bezpieczeństwo lotu, w procesie drobiazgowego planowania i koordynacji kwestii technicznych uczestniczyły wszystkie cztery linie lotnicze i szereg organów regulacyjnych.
Przelot zakończył się powodzeniem dzięki współpracy m.in. pilotów i dyspozytorami lotniczymi z każdej linii, Głównego Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA (GCAA), Ministerstwa Obrony ZEA, kontrolerów lotów, Departamentu Transportu Abu Zabi i urzędów lotnictwa cywilnego z innych emiratów.
Wszyscy partnerzy wspólnie wyznaczyli optymalne punkty przelotu formacji, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, terytorium przelotu, planowanie trasy, widoczność, możliwy wiatr i warunki pogodowe. Na całej trasie przelotu wyznaczono strefę czasowo zastrzeżoną nadzorowaną przez GCAA. Na spotkaniach ustalono pozycję każdego przewoźnika w szyku oraz punkty odniesienia, tak aby każdy samolot mógł do niego bezpiecznie dołączyć i utrzymać wyznaczoną pozycję. Ponadto wszyscy piloci przeszli intensywne ćwiczenia symulacyjne.
8 listopada odbył się lot próbny, podczas którego sprawdzano współpracę między formacją przewoźników a zespołem akrobacyjnym Al Fursan. Formacji testowej towarzyszyły dwa helikoptery i samolot obserwacyjny Aero L-39 Albatross łotewskiej grupy akrobacyjnej Baltic Bees filmujący każdy szczegół i aspekt lotu.
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Rainbow: zimą ciepłe kraje odwiedzi blisko 180 tys. turystów
W Rainbow zakończyły się pierwsze loty do wszystkich egzotycznych miejsc na zimę 2023/24.…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2023
Atrakcyjna Mołdawia na wyciągnięcie ręki
Mołdawia jest jednym z nielicznych miejsc w Europie, które nadal pozostawia wiele do…
0 Komentarzy6 Minuty
25 listopada 2023
Prawie 80 mln euro inwestycji w ośrodki narciarskie Słowenii
76,5 mln euro przeznaczono na poprawę infrastruktury i rozszerzenie całorocznej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2023
W Trentino zaczął się sezon narciarski. Ubiegłej zimy największym rynkiem była Polska
W ubiegły weekend rozpoczął się sezon narciarski w Trentino. Czy w tym roku Polacy także…
0 Komentarzy4 Minuty
17 listopada 2023
Kiwi.com: tej zimy podróżnicy z Polski stawiają na Tajlandię i Indie
Mimo pory deszczowej, Azja jest dostępna praktycznie przez cały rok. Jednak wielu…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2023
Westminster Abbey głównym motywem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej na Hrebienku
Najpopularniejsza zimowa atrakcja Tatr Wysokich – Tatrzańska Świątynia Lodowa – otwiera…
0 Komentarzy5 Minuty
14 listopada 2023
Saksonia – kraj na miarę światową
Od lat Saksonia jest uważana za jeden z najciekawszych w Europie kierunków podróży…
0 Komentarzy5 Minuty
8 listopada 2023
Ras Al Khaimah i Oman nawiązują partnerstwo w celu rozwijania produktów turystycznych
Urząd ds. Promocji i Rozwoju Emiratu Ras Al Khaimah (RAKTDA) ogłosił zawarcie…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Visit Hungary wznawia działania w Polsce. W 2023 Polska drugim największym rynkiem turystycznym dla Węgrów
Jeszcze przed pandemią Polska była dla Węgrów szóstym największym rynkiem turystyki…
0 Komentarzy3 Minuty