OSAT dogaduje się z touroperatorami
W ostatni wtorek doszło do zamkniętego spotkania przedstawicieli Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych oraz reprezentantów ośmiu touroperatorów działających w Polsce.
Strona zapraszającą był OSAT, z którego strony w spotkaniu wzięli: Joanna Kucińska, Artur Grocholski, Marek Kamieński, Marcin Chiliński.
Zwraca uwagę nieobecność na spotkania reprezentanta TUIP. Oprócz niego zebrali się: Stanisław Franiak (Rainbow Tours), Semir Hamouda (Sun & Fun ), Piotr Henicz (Itaka), Tomas Husar i Marcin Małysz (Exim Tours ), Krzysztof Piątek (Neckermann), Janusz Śmigielski (Grecos), Krzysztof Strzylak (Alfa Star ), Marcin Tułaczko (Wezyr Holidays Coral Travel).
Jak głosi komunikat przedstawiony przez OSAT, po spotkaniu sformułowano następujące wnioski:
1. Sprzedaż oferty First Minute nie była tak dalece zadowalająca jak przed rokiem, niemniej przedstawiciele touroperatorów zgodnie szacują, że raczej należy mówić o utrzymaniu zeszłorocznego poziomu sprzedaży niż spadku. Pamiętać trzeba również o tym, że oferta First
Minute zaczęła się w tym sezonie już w październiku, więc sprzedaż całej oferty mniej więcej utrzymuje się na niezmienionym poziomie.
2. Mimo bardzo udanego zeszłego sezonu, Touroperatorzy liczyli jeszcze na lekkie zwiększenie sprzedaży ale ze względu na trudną sytuację gospodarczą (problem tzw. frankowiczów, strajki sektorowe, itp.) i sytuację geopolityczną (zamach w Tunezji, katastrofa samolotu Germanwings) plany te zostały znacznie zredukowane. Obecni na spotkaniu przedstawiciele TO zgodnie ustalili, że przy rozliczaniu sprzedaży ofert First Minute i podsumowując cały sezon w listopadzie postarają się kierować podejściem proagencyjnym. Limity sprzedażowe nie będą tak bardzo restrykcyjnie przestrzegane, a wcześniej przyznane progi prowizyjne nie będą redukowane. W przypadku jednego z obecnych na spotkaniu touroperatorów, pewne kroki w stronę poprawienia współpracy z agentami podjęte zostaną już w bardzo niedługim czasie.
3. W opinii zaproszonych gości sprzedaż oferty turystycznej zostanie w tym roku przesunięta w fazie i niestety będziemy mieli zwiększony ruch w okresie stricte wakacyjnym i w promocjach Last Minute, co jak wiadomo nie jest pożądaną sytuacją zarówno dla TO jak i agentów. Szykuje się sezon pełen pracy i szybkich decyzji zakupowych. Touroperatorzy starają się przyciągnąć klienta promocjami już teraz, niemniej trend przesunięcia sprzedaży na ostatnią chwilę będzie bardzo widoczny.
4. Ważnym punktem obrad była sprawa jednakowego traktowania różnych agentów przez Touroperatorów. W tej kwestii stanowisko naszych gości było jednoznaczne – każda umowa agencyjna zakłada właśnie takie traktowanie i nie może być inaczej. We wszystkich umowach agencyjnych wyraźnie zaznaczone są zasady jednolitej ceny we wszystkich kanałach sprzedażowych, wraz z karami za nieprzestrzeganie tych zasad. Touroperatorzy nie odchodzą o tych zapisów i stanowczo będą dążyć do ich przestrzegania. Przedstawiciele Touroperatorów wyjaśnili również sytuacje w których zewnętrzne firmy zgłaszają się do nich z chęcią zakupienia np. voucherów dla swoich pracowników i zastrzeżeniem, że będą one wykorzystane tylko w konkretnym biurze. W takim przypadku jest to kwestia negocjacji pomiędzy zainteresowanymi stronami: agentem współpracującym z daną firmą, firmą samą w sobie i touroperatorem.
5. Kolejny istotny punkt naszych rozmów dotyczył przekazywania danych osobowych klientów touroperatorom. Zgodnie z ustawą o turystyce agent jest odpowiedzialny za przekazanie organizatorowi poprawnych danych klienta, w tym danych potrzebnych do kontaktu. Kiedyś był to telefon stacjonarny, a teraz jest to telefon komórkowy na równi z mailem klienta. Touroperatorzy zgodnie orzekli, że mnóstwo agentów nie podaje poprawnych danych, łamiąc ustawę i narażając się na konsekwencje prawne i utrudnia informowanie klientów o zmianach w przelotach itp. Kontrargumentem ze strony agentów była sytuacja nagminnego wykorzystywania danych osobowych klientów przez jedną firmę (nieobecną na spotkaniu) do odciągnięcia klientów od biur agencyjnych na rzecz Call Center i własnych kanałów. Zebrani przedstawiciele ośmiu biur podróży zgodnie uznali, że nie zamierzają pójść w tym względzie w ślady tejże firmy.
6. Kolejny tematem poruszonym na spotkaniu była windykacja należności od klientów. Tutaj przedstawiciele TO zgodnie przyznali, że klient to z nimi zawiera umowę o świadczenie usługi
i to po ich stronie leży windykacja należności, jednak ze względu na niestety zdarzające się przypadki nielegalnego przywłaszczenia sobie pieniędzy przez nieuczciwych agentów, o których głośno było nawet w mediach TO są na tym punkcie bardzo wyczuleni. Nieterminowe przesyłanie pieniędzy od klientów, a co najgorsze pobieranie zaliczek większych niż wymagane w umowie minimum może skutkować dla TO i agentów bardzo poważnymi konsekwencjami karno skarbowymi i może być powodem zwiększenia kwot gwarancyjnych dla organizatorów. W sprawie windykacji należności, ustalono że jeśli agenci mają jakiekolwiek problemy z pobraniem dopłat za imprezę od klienta powinni od razu kontaktować się z działem płatności TO i wspólnie działać na rzecz windykacji, a nie czekać do ostatniej chwili nie informując TO o sytuacji.
7. Na koniec poruszona została sprawa zmian jakie czekają rynek turystyczny w 2017 roku gdy w życie mają wejść przepisy Unii Europejskiej, które w znacznym stopniu zmieniają rolę agenta turystycznego i stawiają go niemal w roli konkurenta touroperatora. Sprawa ta z racji tego, że toczy się w tym temacie wiele konsultacji z ministerstwem i przedstawicielami Unii będzie jeszcze wielokrotnie poruszana ale już teraz warto przygotować się na możliwe zmiany.
Obie strony wyraziły nadzieję, że „przyjacielski ton rozmów i pozytywne wnioski zachęcają obie strony do częstszych spotkań w takim gronie.” Następne spotkania mają się odbywać co najmniej raz w miesiącu.
W spotkaniu wzięli udział również prezesi dwóch izb: P. Paweł Niewiadomski z PIT i Marek Ciechanowski z ITRP .
POWIĄZANE WPISY
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Rainbow Złotym Partnerem XIV edycji Forum Promocji Turystycznej
W trakcie Forum prezes zarządu Rainbow Tours Maciej Szczechura będzie mówił o kwestiach…
0 Komentarzy11 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty