Odszkodawania za utrudnienia w lotach: tylko rok na reklamacje
Sąd Najwyższy orzekł 17 marca, że okres przedawnienia roszczeń o odszkodowanie za utrudnienia w lotach2 wynosi 1 rok. Wyrok ten powoduje znaczne i nieuzasadnione obniżenie standardu ochrony praw pasażerów linii lotniczych z siedzibą w Polsce w stosunku do praw pasażerów przewoźników europejskich oraz spoza Unii.
Polacy będą zmuszeni podejmować działania prawne znacznie szybciej niż obywatele innych państw europejskich. Warto także pamiętać, że nie wystarczy wysłać reklamację do linii lotniczej czy biura podróży. Tylko skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego bądź administracyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia.
Jak wynika z ustawodawstwa innych państw, okresy przedawnienia tego typu roszczeń są znacznie dłuższe. Najczęściej spotykanym przypadkiem jest 3-letni termin i obowiązuje on w Szwecji, Norwegii, Danii, Austrii, Chorwacji, Finlandii, Niemczech, Estonii, Portugalii, Rumunii, Rosji i na Ukrainie. W Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii okres ten mija po 5 latach, a w Irlandii, Wielkiej Brytanii czy na Cyprze po 6. Są również kraje, w których pasażerowie mają nawet 15 lat na dochodzenie rekompensaty za utrudnienia w lotach. Takie prawo obowiązuje w Tunezji, Katarze czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Ponadto w sprawach o odszkodowanie z reguły dochodzi do krzyżowania się kilku porządków prawnych, a co za tym idzie przepisów prawa procesowego oraz materialnego różnych krajów, a także różnych języków, co stanowi istotną barierę dla szybkiego dochodzenia roszczeń przez pasażerów. W konsekwencji, w szczególności w przypadku pasażerów obcokrajowców, którzy w dobie globalizacji pochodzą ze wszystkich kontynentów, roczny termin jest okresem niewystarczającym. To zbyt krótko, by przeprowadzić negocjacje z linią lotniczą oraz, w przypadku ich niepowodzenia, zaangażować lokalnego, kompetentnego pełnomocnika do wniesienia pozwu oraz przeprowadzenia postępowania sądowego.
Magdalena Bursa-Łapińska, Starszy Radca Prawny AirHelp
POWIĄZANE WPISY
7 czerwca 2023
Port Lotniczy Lublin: rozpoczęcie sezonu lato 2023 rejsami do Antalyi i Monastyru
Pierwszy samolot z Portu Lotniczego Lublin wyruszył do Monastyru w Tunezji, oznaczając…
0 Komentarzy2 Minuty
6 czerwca 2023
PLL LOT stawiają na równość zawodową kobiet w ramach programu IATA 25by2025
Polskie Linie Lotnicze LOT dołączyły do programu IATA 25by2025, który ma na celu…
0 Komentarzy2 Minuty
5 czerwca 2023
Rusza nowe połączenie Air Serbia z Krakowa do Belgradu
W niedzielę wieczorem na krakowskim lotnisku odbyło się uroczyste powitanie samolotu…
0 Komentarzy1 Minuty
5 czerwca 2023
Nowy kierunek z Rzeszowa. Inauguracyjny lot do Kefalonii
W czwartkowe popołudnie na lotnisku Rzeszów-Jasionka odbył się inauguracyjny lot do…
0 Komentarzy2 Minuty
2 czerwca 2023
Ryanair połączy Wrocław z Walencją
Ryanair ogłosił uruchomienie nowego połączenia do Walencji w ramach rozkładu lotów we…
0 Komentarzy1 Minuty
2 czerwca 2023
Ryanair – wzrost liczby pasażerów w maju do 17 mln
Ryanair wykonał w maju blisko 95 tys. lotów, osiągając współczynnik wykorzystania miejsc…
0 Komentarzy1 Minuty
2 czerwca 2023
Brussels Airlines powraca po przerwie pandemicznej na Lotnisko Chopina
Brussels Airlines, belgijski przewoźnik lotniczy, powrócił na warszawskie Lotnisko…
0 Komentarzy2 Minuty
2 czerwca 2023
Sąd unieważnia grzywnę nałożoną na Ryanair przez węgierski Urząd Ochrony Konsumentów
Ryanair przyjął orzeczenie Sądu Metropolitalnego w Budapeszcie, które unieważniło grzywnę…
0 Komentarzy2 Minuty
2 czerwca 2023
Emirates stawia na recykling. Nowe rozwiązanie zmniejszy ilość plastiku na pokładzie
Emirates ogłosił nową inicjatywę recyklingu w obiegu zamkniętym, która ma na celu…
0 Komentarzy2 Minuty