Nowe zagraniczne nabytki w Zamku Żupnym

Nowe nabytki Muzeum Żup Krakowskich
Porcelanowe figurki górników wykonane w MIśni/fot. archiwum Muzeum Żup Krakowskich

Nowe nabytki Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka można już oglądać w Zamku Żupnym w Wieliczce. Pochodzą one z kolekcji amerykańskich, niemieckich i austriackich, jak również krajowych. 

Kolekcja solniczek jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się zbiorem muzeum zajmującego się solą i kopalnią. W 2019 i 2020 roku wielickie zbiory powiększyły się o nowe naczynia na sól. Wśród nich znajdują się dwa pochodzące z obu Ameryk: wyjątkowa i jedyna w zbiorach europejskich, barokowa solniczka srebrna z Gwatemali, w której pojemnik na sól zamknięty został wizerunkiem maszkarona oraz srebrna solniczka z Peru, ozdobiona czterema lwami. Pierwsza z nich pochodzi z najbardziej prestiżowej kolekcji sreber gwatemalskich w Europie, należącej do Don Antonio de Cavero y Lataillade.

Nowe solniczki

Do grupy solniczek figuralnych dołączyła para finezyjnych postaci tureckich (kobiety i mężczyzny) z muszlowymi pojemnikami na sól lub słodycze (Miśnia, ok. 1750). Figurki porcelanowe stały się modne szczególnie w okresie rokoka. Tworzono z nich różne, piękne kompozycje pośrodku stołu bankietowego, aby go ozdobić i jednocześnie stworzyć inspirację do rozmowy.

Sztućce księżniczki

Komplet osobistych sztućców pruskiej księżniczki Philippine Auguste Amalie von Brandenburg-Schwedt (1745-1800) jest kolejnym nowym zakupem. Niektórzy członkowie dynastii środkowej i południowowschodniej Europy zawsze podróżowali ze swoim zestawem sztućców. Znajdowało się w nim też naczynie do przypraw, wykonane tutaj podobnie jak sztućce, ze srebra złoconego. Warto podkreślić, że z wyrobu podróżnych kompletów, słynęli złotnicy augsburscy.

Porcelanowi górnicy

Sześć cennych figurek górników z porcelany miśnieńskiej (XVIII w.) to przykład zupełnie nowej kategorii obiektów, wyróżniających się wysoką klasą artystyczną, które dołączyły do przedstawień górniczych, gromadzonych w Muzeum. Wdzięcznie upozowane postacie muzyków i górniczej kadry prezentują, w zależności od stopnia w hierarchii, różne akcesoria a muzycy instrumenty. Figurki uważa się za mistrzowski popis Johanna Joachima Kaendlera, kierownika artystycznego manufaktury w Miśni, który zapoczątkował europejską modę na postacie z porcelany.

Obiekty będą prezentowane w Zamku Żupnym do końca 2020 roku.