Niemcy – udział Europy w turystyce przyjazdowej wzrósł do 85 proc.

Jak podaje Federalny Urząd Statystyczny, w 2020 roku goście z Europy wykupili w Niemczech 27,2 mln noclegów. Udział Europy wzrósł z 74 do 85 procent.
Od stycznia do grudnia 2020 r. zarejestrowano łącznie 32 mln noclegów gości z zagranicy w hotelach i obiektach noclegowych z co najmniej dziesięcioma łóżkami – o 64,4 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Oznacza to, że po dziesięciu rekordowych latach liczba noclegów spadła mniej więcej do tego samego poziomu, co bezpośrednio po zjednoczeniu Niemiec. Rynek amerykański z udziałem 6,3 procent i rynek azjatycki z 6 procentami były znacznie poniżej wartości porównawczych z poprzedniego roku.
Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT), powiedziała: „Pandemia Covid-19 początkowo dotknęła w równym stopniu wszystkie rynki źródłowe i docelowe turystyki międzynarodowej. Udało nam się jednak ponownie powitać podróżnych z sąsiednich krajów podczas fazy ożywienia latem 2020 roku. Rosnący popyt na rynkach dalekich był hamowany przez obowiązujące ograniczenia w podróżowaniu i ograniczoną dostępność lotów”.
Według analiz Forward Keys, dostępność lotów w 2020 roku była o 62 procent niższa od wolumenu z 2019 roku. Światowe przyloty do Niemiec spadły o 70,4 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadki na dużych rynkach dalekich były znacznie wyższe niż na 13 rynkach źródłowych UE.
Sąsiedzi ratują sytuację
Dziewięć sąsiadujących z Niemcami krajów wygenerowało 56,6 proc. wszystkich międzynarodowych noclegów w 2020 r. – w 2019 r. Ich udział wyniósł 42,5 proc.
Największym rynkiem źródłowym dla Niemiec jako celu turystycznego w 2020 roku była Holandia z 5,8 milionami noclegów i 18,1 procent udziału w rynku. Na drugim miejscu uplasowała się Szwajcaria z 3,1 mln noclegów (udział w rynku 9,8 proc.).
Polska awansowała z ósmego na trzecie miejsce w rankingu rynków przyjazdowych z 2,2 mln noclegów i 7,0 proc. udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach uplasowały się Austria (1,9 mln noclegów) i Dania (1,5 mln).
Najważniejszymi rynkami dalekimi w 2020 roku były Stany Zjednoczone (1,5 mln noclegów) oraz Chiny (0,4 mln noclegów).
Tomasz Pędzik, dyrektor biura Niemieckiej Centrali Turystyki w Polsce, skomentował: „Mimo znacznych strat w ruchu biznesowym, wynik 2,2 miliona noclegów i spadek tylko o 35 proc. w stosunku do rekordowego roku 2019, uznajemy za sukces. Polacy bardzo szybko zaczęli znów podróżować do Niemiec.
Bliskość, infrastruktura turystyczna i transportowa, dobra opinia o tym jak Niemcy poradziły sobie z pierwszą falą pandemii powodowały, że już w czerwcu i lipcu bardzo wielu Polaków decydowało się na zwiedzanie lub wypoczynek w Niemczech. Już w czerwcu rozpoczęliśmy intensywne działania marketingowe, w pierwszym etapie promując turystykę przygraniczną, co przyniosło pozytywne efekty.”
Moda na wieś
Branża hotelarska – zwłaszcza w miastach – została bardziej niż przeciętnie dotknięta spadkami związanymi z pandemią w 2020 roku. Liczba noclegów turystów zagranicznych w miastach powyżej 100 000 mieszkańców spadła o 71,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Znajduje to również odzwierciedlenie w wynikach Berlina (minus 76,0 proc.) i Hamburga (minus 69,7 proc.) Jest to szczególnie znaczące, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że Niemcy są liderem na rynku wycieczek miejskich i kulturalnych dla Europejczyków. Jednocześnie spadek liczby noclegów zagranicznych na kempingach jest znacznie bardziej umiarkowany i wynosi minus 53,8 proc..
Wyniki dla branży hotelarskiej pokrywają się z analizami MKG Olakala: średnie obłożenie hoteli spadło z 72 proc. w 2019 r. do 29 proc. w 2020 r. Średnia cena za nocleg w hotelu (tylko wynajem pokoju) spadła z 94 do 84 euro.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
WP Holding sprzedaje Fluege.de chińskiej grupie Tongcheng Travel
Fluege.de ma nowego właściciela. WP Holding zawarło umowę sprzedaży Invia Flights Germany…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
ULC rusza z nową edycją kampanii „Nie pakuj się w kłopoty”
Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął nową edycję kampanii edukacyjnej „Nie pakuj się w…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] Niemcy – udział Europy w turystyce przyjazdowej wzrósł do 85 proc. […]
[…] Niemcy – udział Europy w turystyce przyjazdowej wzrósł do 85 proc. […]