Niemcy – Polacy w ubiegłym roku dopisali

Agata Połońska i Tomasz Pędzik z warszawskiego biura DZT oraz Anke Haub z Frankfurtu

W 2020 roku Polacy wykupili 2,2 mln noclegów, o 35,8 proc. mniej niż w 2019 roku. Niemcy były, po Chorwacji, drugim najchętniej odwiedzanym przez Polaków krajem.

Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) podczas konferencji online podsumowała ubiegły rok w turystyce. Jak na całym świecie, po rekordowym 2019 roku, przyszło załamanie spowodowane pandemią. Liczba noclegów wykupionych przez turystów spadła o 64,4 proc. w porównaniu z rokiem 2019, w którym odnotowano ich 89,9 mln.

Tomasz Pędzik, dyrektor DZT w Warszawie, podkreślił: „Turystyka jedną z trzech najważniejszych gałęzi gospodarki Niemiec, jej udział w PKB wynosi 3,9 proc. Turystyka przynosi niemieckiej gospodarce 105,3 mld euro brutto, co daje jej trzecie miejsce za przemysłem budowlanym (4,6 proc. w PKB) i produkcją samochodów (4,4 proc.).”

Oczywiście zmalała również liczba noclegów wykupionych przez gości z Polski. Do 2019 roku liczba ta nieprzerwanie rosła, od 2010 aż o 150 proc.

W ubiegłym roku Polacy wykupili 2,2 mln noclegów, o 35,8 proc. mniej niż w 2019 roku. Najmniejsze spadki zanotowały: Brandenburgia (minus 7,5 proc.), Nadrenia-Palatynat (minus 13,7 proc.), Saksonia-Anhalt (minus 23,3 proc.).
W rekordowym 2019 roku, najwięcej noclegów Polacy wykupili w: Bawarii (675 tys.), Berlinie (425 tys.) i Północnej Nadrenii-Westfalii (420 tys.).

Tomasz Pędzik zauważył, że w 2020 roku Niemcy były dla Polaków drugim pod względem popularności celem wyjazdów zagranicznych. 15 proc. wybrało Chorwację, 13 proc. – Niemcy, 12 proc. Grecję i 8 proc. – Czechy.

Jeśli chodzi o profil polskiego turysty wyjeżdżającego do Niemiec, to ma on średnio 40 lat. 53 proc. podróżuje z dziećmi poniżej 15 lat. 45 proc. spędza w Niemczech urlop, 31 proc. – wyjeżdża służbowo, 24 proc. – w celach prywatnych.
38 proc. Polaków nocuje w hotelach, 33 proc. – u rodziny i znajomych, 27 proc. w obiektach parahotelarskich.

W 2020 roku Polacy najchętniej jeździli do Niemiec samochodem (60 proc.). 15 proc. latało do naszych zachodnich sąsiadów samolotem, 13 proc. wybierało autobus a 8 proc. pociąg.

Podczas urlopu w Niemczech Polacy najchętniej podziwiają piękno przyrody (89 proc.), kosztują lokalnej kuchni (81 proc.), poznają kulturę i ludzi (73 proc.). 62 proc. ceni sobie egzotykę i odmienność, 50 proc. zwiedza zabytki a 38 proc. odpoczywa na plaży.

Druga część konferencji poświęcona była planom promocyjnym DZT na rok 2021, m.in. eventom, reklamie outdoorowej, współpracy z partnerami, biurami podróży, OTA, kampaniom radiowym i contentowym, workshopom.

Akcja promocyjna skupiać się będzie w tym roku na miastach i kulturze.

Cele, jakie sobie DZT wyznaczyła na rok bieżący, to: promocja miast i ofert kulturalnych, wzmocnienie turystyki zrównoważonej, promocja celów wycieczkowych na obszarach wiejskich.

W 2021 roku Niemcy obchodzą 200. rocznicę urodzin Sebastiana Kneippa, propagatora higieny oraz twórcy tzw. pięciu filarów zdrowia. Twierdził on, że sprawność i zdrowie osiągnąć można najłatwiej dzięki siłom natury.

A wspomniane filary Kneippa, to:

1.Uzdrawiająca moc wody – „Jeśli miałbym wybrać jedno lekarstwo, byłaby to woda”
2. Zioła jako lek, kosmetyk i suplement diety
3. Ruch wzmacnia ducha i ciało
4. Zdrowe odżywianie – „Więcej roślin od zwierząt”
5. Równowaga – „Wszystko w odpowiednim czasie i w odpowiedniej ilości”

Niemcy – udział Europy w turystyce przyjazdowej wzrósł do 85 proc.