Niemcy – kolejny rekord przyjazdów z Polski i promocja urodzinami Beethovena

Niemiecka Centrala Turystyki konferencja Beethoven
Konferencja prasowa DZT w Hotelu Europejskim w Warszawie / fot. MM

Rok 2019 był dziewiątym z rzędu rekordowym dla niemieckiej turystyki – licząc od stycznia do listopada zanotowano wzrost liczby noclegów, o 2,6 proc. To nieco mniejsza dynamika niż w 2018, jednak nadal wyraźna na tle czołówki turystycznych kierunków europejskich. Rok 2020 to z kolei okazja do promowania miejsc związanych z Ludwigiem van Beethovenem.

W ubiegłym roku od stycznia do listopada Niemcy zanotowali 87,7 mln noclegów turystów zagranicznych. To wzrost o 30 mln w ciągu dziesięciu lat. Dla porównania, w całym 2018 wzrost wynosił 4,5 proc. Niemcy zachowali swoją wiodącą pozycję na turystycznej mapie Europy – są wśród turystów ze Starego kontynentu drugim wyborem jeśli chodzi o kierunki podróży. Pod tym względem prześcigają ich jedynie Hiszpanie, którzy nota bene w 2019 roku zanotowali spadek liczby zagranicznych przyjazdów (o ok. 1 proc.).

Turyści z Europy wybierają Niemców

Od stycznia do listopada 2019 roku z krajów Europy do Niemiec odbyło się 59 mln podróży, czyli o 5 proc. więcej niż w 2018 roku. W sumie jeśli chodzi o liczbę noclegów turystów zagranicznych, w 2018 Niemcy były na siódmej pozycji (86,7 mln) na świecie.

Wśród rynków przyjazdowych pierwsze miejsce zajęli Hiszpanie – 300,9 mln, drugie Włosi – 214,1 mln, trzecie Francuzi – 141,3 proc. W 2019 Polska będzie ósmym najważniejszym rynkiem źródłowym dla Niemców (prześcignie Danię).

Do końca listopada 2019 liczba polskich turystów wzrosła o 6,3 proc. (drugi co do wielkości wzrost spośród rynków europejskich). Liczba noclegów, z których skorzystali polscy turyści wynosiła 3 272 502. Tomasz Pędzik przewiduje, że do końca roku liczba ta wyniesie minimalnie mniej niż 3,5 mln. 2018 roku nasi rodacy byli dla Niemców na 9. miejscu wśród najważniejszych rynków turystyki przyjazdowej (3,289 mln noclegów, o ponad 370 tys. więcej niż w 2017).

Polacy na ósmym miejscu

Dzięki turystyce Niemcy pozyskują 287,2 mld euro wpływu do PKB, nie licząc dochodów z noclegów. W tym sektorze gospodarki w Niemczech zatrudnionych jest 3 mln osób.

Spośród polskich turystów 41 proc. to osoby w wieku 15-34 lat, 57 proc. rezerwuje swoje pobyty online, 60 proc. jedzie własnym samochodem, 37 proc. zwiedza miasta, 6,3 proc. zwiedza Saksonię (to szósty najbardziej popularny land wśród Polaków). Ogółem 42 proc. odwiedzin Polaków to wyjazdy urlopowe, a 41 proc. jeździ z powodów biznesowych.

W 2020 roku na polskim rynku będzie prowadzonych pięć kampanii: „Niemcy miasta na weekend” – online i w mediach społecznościowych; Turystyka przygraniczna – Brandenburgia i Saksonia; Zamki i pałace w Niemczech (kampania OTA); oraz #Wanderlust Germany, dotycząca turystyki aktywnej (działania będą prowadzone w mediach społecznościowych, organizowane będą też eventy dla klientów w Warszawie).

Piątą są „Muzyczne Niemcy” – to kampania ogólnoświatowa, z okazji 250. Urodzin Ludwika van Beethovena. Turystyka kulturowa odgrywa w Niemczech niebagatelną rolę: do tego kraju odbywa się 21,8 mln podróży kulturowych, ma on 12 proc. udziału we wszystkich tego typu podróżach w Europie.

Beethoven i turystyka kulturowa

Niemcy mają ponad 500 teatrów – najwięcej w przeliczeniu na jednego mieszkańca w Europie i ponad 6750 muzeów odwiedzanych przez 114 mln gości. W związku z dużym zainteresowaniem kulturą ze strony przyjezdnych, Niemcy liczą na duże oddziaływanie kampanii prowadzonej pod znakiem Beethovena.

Podróżujący po Niemczech entuzjaści kultury i muzyki mogą natrafić na spuściznę van Beethovena w różnych miejscach – daleko poza jego rodzinnym miastem Bonn i nie tylko, z okazji przypadającej w 2020 roku 250 rocznicy jego urodzin. Poniżej, za Niemiecką Centralą Turystyki, przytaczamy najważniejsze miejsca związane ze słynnym kompozytowem, które turyści mogą zwiedzić w Niemczech.

W Bonn

Dom Beethovena: to tutaj, przy Bonngasse 20, artysta przyszedł na świat. Budynek jest jednym z symboli miasta nad Renem i w szczegółach opowiada zwiedzającym o życiu i twórczości wirtuoza. Zgromadzono w nim największy na świecie zbiór eksponatów związanych z Beethovenem.

16 grudnia 2019 roku – dokładnie w momencie rozpoczęcia Roku Beethovena – podczas uroczystej ceremonii dokonano ponownego otwarcia muzeum, które przeszło gruntowny remont i powiększyło się o dodatkowe pomieszczenia. Do artefaktów zalicza się ponad 150 oryginalnych przedmiotów wystawowych, wśród nich manuskrypty, portrety, listy, meble i przedmioty, których Beethoven używał na co dzień.

Wycieczka śladami Beethovena prowadzi po 17 miejscach w Bonn mających związki z Beethovenem.

Festiwal Beethovenowski jest organizowany rokrocznie jesienią od 1845 r. Przez cztery festiwalowe tygodnie w ponad 20 miejscach w Bonn i innych miejscowościach na terenie Nadrenii, muzycznemu geniuszowi Ludwiga van Beethovena poświęconych jest 70 koncertów w wykonaniu międzynarodowych orkiestr, zespołów muzycznych i solistów. „Oryginalne brzmienie” orkiestrowe w interpretacjach wybitnych dyrygentów jest konfrontowane z aranżacjami dźwiękowymi w nowoczesnym stylu, pojawiają się widowiska teatralne i taneczne, do tego edukacja, improwizacje jazzowe i – co jest oczywiste – mnóstwo Beethovena.

Tydzień Beethovenowski to festiwal muzyki kameralnej, który odbywa się zawsze z końcem stycznia, początkiem lutego.

Hala im. Beethovena: zabytkowy gmach koncertowo-eventowy na bońskim brzegu Renu będzie remontowany jeszcze do 2022 roku. To macierzysta siedziba artystyczna Orkiestry im. Beethovena. Liczący 106 muzyków zespół zalicza się do czołówki niemieckich orkiestr. W sezonie wykonuje około 120 oper i 50 koncertów.

Rzeźby i pomniki: pomnik Beethovena na Münsterplatz w Bonn jest dziełem drezdeńskiego rzeźbiarza Ernsta Hähnla. Rzeźba sfinansowana z datków pieniężnych została uroczyście odsłonięta 12 sierpnia 1845 r. z okazji pierwszej edycji Festiwalu Beethovenowskiego.

Monumentalna figura siedzącego Beethovena, inspirowana projektem Petera Breuera z roku 1914, wznosi się w bońskim parku Rheinaue. Głowa Beethovena spod dłuta rzeźbiarza Franza Rottera z lat sześćdziesiątych XX wieku stoi w centralnym punkcie w parku Redoute w bońskiej dzielnicy Bad Godesberg.

Na terenie zieleńca przed Halą im. Beethovena wzrok przykuwa znajdująca się tam od 1990 roku głowa Beethovena wykonana z betonu przez Klausa Kammericha. W 2014 roku do pomników sławiących Beethovena rozmieszczonych pod gołym niebem w miejscach publicznych w Bonn, dołączyła częściowo pokolorowana figura Beethovena w Stadtgarten („Park Miejski”). A w ogrodzie Domu Beethovena tropiciele pamiątek po kompozytorze natrafią na całą kolekcję popiersi kompozytora, wśród których znajduje się również słynna rzeźba Nauma Aronsona ustawiona tam już w 1905 roku.

Nad Renem

Dom Matki Beethovena w Koblencji-Ehrenbreitstein: w rodzinnym domu matki Ludwiga Marii Magdaleny mieści się ekspozycja poświęcona jej biografii. Wśród eksponatów znajdują się grafiki i portrety, przedmioty codziennego użytku, instrumenty i materiały archiwalne w postaci oryginałów i kopii oraz wyobrażenia Beethovena i jego matki w sztuce XX i XXI wieku.

Dawne opactwo Michaelsberg w Siegburgu: w kościele, widocznym z daleka na tle sylwetki miasta Siegburg, młody Beethoven grywał niegdyś na organach. Spośród budynków wchodzących w skład dawnego opactwa kościół jest udostępniony do zwiedzania i otwarty codziennie.

Park Beethovena w Kolonii: liczący 40,4 ha powierzchni park krajobrazowy w stylu naturalnym z przyległym ogrodem miejskim jest jednym z licznych terenów zielonych miasta, utworzonych w latach dwudziestych XX wieku.

W całych Niemczech

Dzielnica Beethovena w Augsburgu powstała w okresie od 1880 r. do ok. 1910 r. jako wytworna mieszczańska dzielnica mieszkalna na zachód od dawnej strzelnicy. Obecnie zalicza się najbardziej ekskluzywnych rejonów mieszkalnych miasta.

Biblioteka miejska w Berlinie: jeden z najważniejszych na świecie zbiorów ważnych archiwaliów biograficznych dotyczących Ludwiga van Beethovena, zawiera oprócz licznych rękopisów nutowych, szkicowników oraz zeszytów konwersacyjnych i listów niemal jedną trzecią znajdującej się kiedykolwiek w posiadaniu publicznym spuścizny kompozytorskiej obejmującej rękopisy muzyczne, w tym również oryginalny manuskrypt IX symfonii, która wchodzi w skład niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

W ówczesnym teatrze Schauspielhaus „Dziewiąta” Beethovena miała w 1826 r. swoją berlińską premierę – dzisiaj w gmachu berlińskiego teatru przy Gendarmenmarkt w Sali im. Beethovena w każde sobotnie południe koncertują kameralne zespoły muzyczne wykonując utwory geniusza i innych kompozytorów jego środowiska muzycznego.

Lipski Gewandhaus i światowej sławy Orkiestra Gewandhaus kojarzą się z legendarnymi już interpretacjami wszystkich symfonii Beethovena pod kierownictwem Kurta Masura oraz corocznymi wykonaniami IX symfonii w ostatnie dni roku.

W lipskim Muzeum Sztuk Plastycznych można podziwiać najbardziej chyba znaną rzeźbę przedstawiającą Beethovena, stworzoną przez Maxa Klingera w 1902 r., a przed muzeum przyjrzeć się Beethovenowi we współczesnej odsłonie, wykreowanemu przez Markusa Lüpertza.

Z kompozytorem spotkamy się także podczas zwiedzania Walhalli, znajdującej się nieopodal Ratyzbony budowli upamiętniającej sławne postaci niemieckiej historii i kultury.

W Norymberdze „marmurowy” Beethoven zasiada na tronie w St. Johannis przy Neutorgraben.

Rostock: także w mieście Hanzy na bałtyckim wybrzeżu zainteresowani znajdą relief z Beethovenem autorstwa Paula Wallata.

Frankfurt nad Menem: pomnik Beethovena w parku Taunusanlage został zaprojektowany pomiędzy 1926 r. i 1948 r. przez Georga Kolbe.