Nekera z rozszerzoną ofertą hiszpańską i nowymi sieciami, w tym Riu. Agenci poznali hotelarzy na workshopach w Polsce

Hiszpańscy hotelarze na workshopie z agentami Nekery
Hiszpańscy hotelarze na workshopie z agentami Nekery / fot. MN

Nowe obiekty w ofercie i loty do 13 kierunków na Balearach, Wyspach Kanaryjskich i części kontynentalnej to obecnie hiszpańska oferta Nekery, touroperator zapowiada jednak dalszy rozwój tego kierunku. Choć obecnie nieco droższa od innych krajów wypoczynkowych, Hiszpania była w 2022 roku bardzo popularna wśród polskich turystów – padł historyczny rekord 1,5 mln odwiedzających z Polski.

Spotkania z ponad 220 agentami w Warszawie i Katowicach umożliwiła Nekera swoim hiszpańskim partnerom – ważnym dla oferty touroperatora sieciom hotelowym. Odbywające się w formie spotkań stolikowych – kilku agentów przy stoliku jednego hotelarza – wydarzenia przyciągnęły ok. 100 agentów w Warszawie i 120 w Katowicach. Gościem eventu w Warszawie był Jego Ekscelencja Ramiro Fernández Bachiller, Ambasador Hiszpanii w Warszawie oraz Claudio Andrade Lucena, radca ds. turystyki przy Ambasadzie Hiszpanii i dyrektor Tourespana w Polsce. Turespaña, czyli działająca przy Ambasadzie Hiszpanii jednostka na co dzień odpowiedzialna za promocję tego kraju na świecie objęła wydarzenie patronatem i zaprezentowała swój program certyfikacyjny i szkoleniowy dla agentów – Spain Specialist Program. 16 hotelarzy i partnerów, którzy wzięli udział w spotkaniach, uznało worhskopy za udane i doceniło zainteresowanie agentów ofertą oraz frekwencję. Nekera posiada w swojej sieci około 1800 biur agencyjnych, a do udziału w tym wydarzeniu zakwalifikowali się najlepsi sprzedawcy.

Rekord liczby Polaków w Hiszpanii

„To bardzo owocne wydarzenie, miałem okazję spotkać się w Katowicach z około 120 agentami. W Hiszpanii jesteśmy bardzo silną siecią z ponad 20 hotelami zarówno w części kontynentalnej jak i na wyspach. Nekera jest naszym nowym partnerem, do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim z Tui Poland. Polska jest w piątce naszych najważniejszych rynków po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii i Holandii” – mówi Andre Hempel, business development manager Germany / Poland / Slovakia sieci Riu.

W 2022 roku Hiszpanię odwiedziło ponad 1,5 mln Polaków. Jak ocenił Claudio Andrade Lucena, wyniki polskiego rynku to „wielki sukces” i historyczny rekord. W 2021 roku były o prawie połowę gorsze – 823 tys. Polaków, nawet w 2019 roku Polaków w Hiszpanii było mniej – 1,37 mln. W sumie polscy turyści wydali w Hiszpanii 2,21 mln euro, średnia wydatków na osobę wynosiła 1 235 euro, czyli 169 euro dziennie. Polacy najchętniej odwiedzali Wyspy Kanaryjskie (27,7 proc.), Katalonię (19,6 proc.), Baleary (16,6 proc.), Andaluzję (12,3 proc.) i Wspólnotę Walencką (11,1 proc.). 36 proc. turystów wykupiło pakiety turystyczne, pozostałe 64 proc. byli to turyści indywidualni, choć dane te podawane są na podstawie połączeń lotniczych, co może nie uwzględniać pakietowania dynamicznego.

„Proporcje te nie są do końca zgodne ze stanem faktycznym, ponieważ wśród tych 64 proc. jest mnóstwo klientów linii low cost, np. Ryanaira czy Wizzaira. Tymczasem znaczna część tych pasażerów to klienci touroperatorów z dynamicznymi pakietami, więc tak naprawdę proporcjonalnie klientów touroperatorów jest na rynku hiszpańskim więcej niż 36 proc.” – ocenia Maciej Nykiel, prezes Nekery.

Jego Ekscelencja Ramiro Fernández Bachiller, Ambasador Hiszpanii w Warszawie
Wystąpienie Jego Ekscelencji Ramiro Fernándeza Bachillera, Ambasadora Hiszpanii w Warszawie / fot. MM

Odkryć Hiszpanię lądową dla polskiego klienta

„Duża liczba oferowanych hoteli to jeden z elementów strategii Nekery. Więksi touroperatorzy koncentrują się na poszczególnych kierunkach, na przykład latają na Majorkę, ale już nie na Ibizę czy Minorkę, albo mają w ofercie tylko Teneryfę Fuerteventurę, a odpuszczają sobie Lanzarote czy Gran Canarię. My działamy inaczej – nie koncentrujemy się obecnie wyłącznie na rentowności rynku hiszpańskiego, ale rozwijamy też kierunki, które może nie są dziś tak popularne, ale za to są perspektywiczne czy ciekawe” – komentuje Maciej Nykiel.

„Przykładem może być niezwykle urokliwy, położony w naturalnej zatoczce Majorki Hotel Cala Marsal, czy wybrzeże Costa Azahar, które włączyliśmy do oferty. Już na trzeci sezon zakontraktowaliśmy miejsca w samolocie z Katowic na lotnisko Castillon, położone w regionie jeszcze nieznanym w Polsce, a bogatym w przepiękne plaże i bardzo ciekawym. Na podkreślenie zasługuje niekomercyjność tego miejsca, jego „hiszpańskość”, rozumiana jako ulubione wybrzeże mieszkańców Madrytu, niskie ceny i bogactwo kultury (zabytki np Peniscola oraz unikalna przyroda np. Jaskinie św Józefa z najdłuższą w Europie rzeką podziemną) Uważam, że w Hiszpanii jest jeszcze mnóstwo do odkrycia. Większość touroperatorów koncentruje się na części południowej i na wyspach, a Hiszpania to jeszcze cała ogromna część lądowa. W przyszłych sezonach na pewno dużo będzie się u nas działo, jeśli chodzi o Hiszpanię, będziemy rozszerzali ten produkt w postępie geometrycznym” – dodaje.

Agenci, partnerzy i zespół Nekery na workshopie w Katowicach
Agenci, partnerzy i zespół Nekery na workshopie w Katowicach / fot. MN

Problemy z nadpodażą czarterów, cenami i dostępnością hoteli

Na lato 2023 Nekera przewidziała dwa połączenia czarterowe na Majorkę z Katowic i Warszawy. Wystartują one w kwietniu. Do pozostałych miejsc latać będzie rejsowymi połączeniami.

„Sądzę, że w sezonie 2023 nastąpiła nieco nadprodukcja połączeń czarterowych i touroperatorzy będą je konsolidowali. Sporo lotów z mniejszych portów może zostać anulowanych” – ocenia Maciej Nykiel.

„Na rynku hiszpańskim mamy kilka podstawowych problemów, takich jak dostępność oferty. Polacy kupują późno, a klienci z innych krajów – Anglicy, Niemcy – dużo wcześniej. W najbardziej popularnych terminach bardzo trudno jest więc o dostępność miejsc w najlepszych hotelach i wpływa to na wysokość cen. W tym roku wielu klientów po prostu nie stać na Hiszpanię. Problemem jest też to, że w zasadzie nie ma już low costów latających do Hiszpanii – nawet jeśli mówimy o połączeniach typowo „tanimi” liniami, to w wysokim sezonie musimy się liczyć z kosztem biletu na poziomie 2,5 tys. zł, a nie 800-900 zł, tak jak byliśmy przyzwyczajeni przed laty. To nas jednak nie zniechęca, ponieważ cykle koniunkturalne, jeśli chodzi o kierunki podróży, to normalna rzecz. Poza tym, mimo problemów z cenami oraz dostępnością oferty, nie zabraknie nam ani miejsc w czarterach ani w hotelach, z których sporo mamy zabezpieczonych w postaci kontraktów gwarancyjnych, podpisanych 1,5 roku temu” – dodaje.

Workshop podczas Spanish Eventu Nekery w Katowicach
Spotkania podczas Spanish Eventu Nekery w Katowicach / fot. MN

Kontrakty z dużymi sieciami i rodzinnymi obiektami

Wśród hoteli, które prezentowały swoją ofertę w Warszawie i Katowicach, znalazły się, oprócz nowo zakontraktowanej sieci Riu – Nekera będzie miała w sprzedaży 50 jej obiektów – inne mocne marki obecne między innymi na Wyspach Kanaryjskich i Balearach. Club Cala Marsal to jeden z niewielu hoteli, pozostających w rękach prywatnych, pielęgnujących tradycje majorkańskie i stawiających na produkty lokalne oraz wysokie standardy obsługi klienta.

Jedną z dużych sieci, obecnych na wyspach, jest marka Bahia Principe. W ramach sieci działają 24 hotele, z których większość znajduje się na Karaibach, Dominikanie, w Meksyku i na Jamajce, ale kilka obiektów znajduje się też w Hiszpanii. Ma cztery hotele na Teneryfie i trzy na Majorce. Współpracuje z kilkoma polskimi touroperatorami, takimi jak Rainbow, Tui czy właśnie Nekera.

Polski klient ważniejszy po pandemii

„Oczywiście dla Polaków obecnie Hiszpania jest droga w porównaniu z Turcją i Grecją, więc nie jest to dla turystów pierwszego wyboru kierunek, jednak dla nas rynek polski zawsze był ważny. Polska przed pandemią była jednak rynkiem last minute. Klienci z Anglii, którzy na Majorce czy Teneryfie zawsze byli najliczniejsi, chętnie rezerwowali wyjazdy z wyprzedzeniem, jednak w pandemii nie mieli takiej chęci podróżowania i sytuacja się zmieniła. Anglicy mieli problem z lataniem za granicę, mogliśmy zatem więcej miejsc sprzedać Polakom. Jako sieć idziemy w kierunki digitalizacji i rynku online i w tę samą stronę podąża Nekera, dlatego sądzę, że ta współpraca będzie dalej owocna” – mówi Majka Romel, sales manager sieci Bahia Principe.

Spanish Event Nekery w Warszawie
Spanish Event Nekery w Warszawie / fot. MM

Kolejną siecią z oferty Nekery, która pojawiła się na Workshopie, jest Landmar. Nekera pracuje z tą marką na Teneryfie.

„Jako marka pojawiliśmy się na rynku w 2019 roku, choć oczywiście nasze obiekty na Teneryfie są starsze. Przeszły jednak rebrandng, zostały odświeżone i wystartowały pod marką Landmar. W Polsce współpracujemy z trzema touroperatorami, w tym z Nekerą, choć obecnie najwięcej sprzedaje nam Itaka. Polacy są dla nas piątym największym rynkiem, prym zawsze wiodą Brytyjczycy, za nimi plasują się inne europejskie rynki. Polski rynek w ubiegłym roku wzrósł nam jednakowoż o 8 proc. Oczywiście, na wszystko wpływ ma cena, ale pozostajemy konkurencyjni – w zeszłym roku podnieśliśmy cenniki o około 7 proc. Polska jest dobrze połączona z Teneryfą, więc myślę, że pomimo, iż Polacy zawsze patrzą na koszty, będziemy mieli coraz więcej klientów z tego kraju” – komentuje Dunia Rodriguez, dyrektorka sprzedaży w sieci Landmar Hotels.

Wśród innych sieci, zaprezentowanych przez Nekerę, znalazły się Vibra Hotels (reprezentowany przez Beverly Playa na Majorce), H10 (11 hoteli tej sieci znajduje się w ofercie Nekery), Iberostar, Jardin Tecina.

Partnerami wydarzenia były też organizacje: Castellon, Gran Canaria, Visit Benidorm, Costa Blanca i Avoris – jedno z najważniejszych i największych hiszpańskich przedsiębiorstw turystycznych – należąca do Grupy Barceló firma, która wraz z dwoma swoimi markami Welcomebeds i Welcome Incoming Services jest partnerem Nekery. Patronat merytoryczny objęła Turespańa, zaś wyłączny patronat medialny – Wasza Turystyka.

Nekera zaprasza agentów na hiszpański event. “To największe od lat spotkanie z branżą turystyczną z Hiszpanii”