MSiT podaje dane sprzed półrocza
Według Ministerstwa Sportu i Turystyki liczbę turystów, którzy odwiedzili Polskę w pierwszych sześciu miesiącach tego roku szacuje się na ponad 8,3 mln (o 4,6 proc. więcej niż w I połowie 2016 r.). To dobra wiadomość, ale publikowanie w grudniu danych za pierwsze półrocze to anachronizm. Dla przykładu, Chorwacka Wspólnota Turystyczna korzystająca z programu e-visitor potrafi podać wszelkie dane o liczbie turystów odwiedzających Chorwację z dnia na dzień.
O programie e-visitor, jego zaletach i znaczeniu dla budowy strategii turystycznej kraju oraz planowaniu promocji, mówiła podczas II Forum Promocji Turystycznej, dyrektor przedstawicielstwa Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Agnieszka Puszczewicz. Co więcej, okazuje się, że jest to rozwiązanie stosunkowo tanie, a jego wprowadzenie wymaga wyłącznie dobrej woli, wiedzy i umiejętności. Czyli, teoretycznie, możliwe byłoby wdrożenie takiego systemu również w Polsce.
Niestety, wykładu Agnieszki Puszczewicz nie słuchał nikt z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Choć ministerstwo objęło forum patronatem, nikt z resortu na nią się nie pofatygował. Szkoda, bo może dowiedziałby się, że istnieją rozwiązania o lata świetlne wyprzedzającym polskie szacunki oparte na badaniach GUS.
W Polsce, co roku mamy do czynienia z taka samą sytuacją: GUS podaje szacunkowe dane z półrocznym opóźnieniem, MSiT je publikuje, a na ich podstawie próbuje opracowywać strategię dla turystyki w Polsce. Przedsiębiorcy, samorządowcy, organizacje nie mają dostępu do aktualnych danych o ruchu turystycznym w naszym kraju. Niedawno pisaliśmy o raporcie zrobionym na zamówienie MSiT przez firmę z Kutna – raporcie opracowanym na podstawie badań GUS sprzed trzech lat.
I tak to się kręci w MSiT: nieaktualne raporty opracowywane w niewiadomym celu, „szacunkowe” i historyczne dane o przyjazdach turystów. Minister Witold Bańka na początku swojej kadencji zapowiadał stworzenie „obserwatorium” turystycznego, które miałoby dostarczać danych o turystyce w Polsce. Jak na razie, MSiT obserwuje jedynie dane z GUS, dostępne dla każdego w internecie. Może zamiast jedynie obserwować, czas zainicjować projekt badawczy z prawdziwego zdarzenia? Taki, z którego mógłby ktokolwiek skorzystać?
Obecnie pieniądze są wydawane w nieprzemyślany sposób, a strategia budowana na podstawie nieaktualnych danych. A przecież MSiT ma plan, by turystyka stałą się jedną z ważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Ten plan jest śmiały, ale jak go wykonać z tak lekceważącym stosunkiem do źródeł wiedzy o turystyce?
POWIĄZANE WPISY
30 listopada 2023
Rozpoczęcie sezonu na Czarnej Górze. GrapaSki zaprasza na nowości na stokach
W stacji narciarskiej z podhalańskiej Czarnej Góry oprócz pierwszych szusów miłośnicy…
0 Komentarzy3 Minuty
29 listopada 2023
Fundacja Argan zachęca do odkrywania kultury Maroka
Nowo powstała Polsko-Marokańska Fundacja Argan, ma na celu promocję marokańskiej kultury…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2023
Analiza Kiwi.com: Polscy turyści preferują wyjazdy latem i jesienią
Kiwi.com, firma travel-tech oraz wyszukiwarka tanich lotów, wzięła pod lupę sezonowość w…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2023
Firmy nie rezygnują z podróży, lecz zmieniają sposób ich organizacji
Według raportu „2023 Business Travel Index Outlook” opracowanego przez Global Business…
0 Komentarzy2 Minuty
23 listopada 2023
Targi IBTM World 2023 od 28 listopada w Barcelonie
W 2023 roku Polska organizacja Turystyczna odnotowała rekordową liczbę 26 zgłoszeń do…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
Barbara Tutak złożyła rezygnację. Będzie konkurs na nowego prezesa WOT
Niespodziewaną rezygnację z funkcji prezeski Warszawskiej Organizacji Turystycznej…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
III Gala Waszej Turystyki odbędzie się 12 stycznia 2024
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić Państwa na trzecią w historii…
0 Komentarzy3 Minuty
17 listopada 2023
Dolny Śląsk atrakcyjny dla prawie 90 proc. rowerzystów. Region chce przyciągnąć ich więcej
Dolnośląska Organizacja Turystyczna pracuje nad strategią rozwoju turystyki rowerowej w…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2023
Startuje nowa kampania promująca zimowe atrakcje w Małopolsce
Wraz z pierwszymi opadami śniegu w małopolskich górach, w dniu 11 listopada wystartowała,…
0 Komentarzy1 Minuty