Międzynarodowe konkursy i festiwale jako promocja Polski na światowym rynku
Tętniące życiem miasto z elementami wydarzeń kulturalnych, to widok za jakim prawie wszyscy tęsknią w trakcie pandemii. Festiwale i konkursy międzynarodowe posiadają duży potencjał promocyjny oraz kulturotwórczy. Wspierają one branżę od miejsc noclegowych, restauracji, aż po transport.
Chociaż pandemia odebrała prawie wszystkim możliwość osobistego uczestniczenia w wielu wydarzeniach, to wciąż nie zmniejszyło to chęci brania w nich udziału. Mocno wyhamowała obecną formę organizacji poprzez liczne ograniczenia, zamykanie granic i obowiązujące obostrzenia. Ze względów bezpieczeństwa część festiwali i konkursów zaczęło organizować swoje cyfrowe edycje.

Festiwale poprawiają wizerunek i przyciągają turystów
W Polsce organizowanych jest nawet kilka tysięcy festiwali. Te największe mogą trwać nawet do dwóch tygodni i przyciągają tysiące osób. Mają one znaczenie już nie tylko dla rozwoju lokalnego, ale także dla promocji Polski w świecie. Konkursy, zarówno jak i festiwale, tworzą rozpoznawalne marki oraz przynależą do różnych stowarzyszeń. Najpopularniejszym z nich jest Europejskie Stowarzyszenie Festiwali (EFA) i skupia kilka tysięcy imprez z 45 krajów. EFA jest wpierana przez Parlament UE oraz Komisję Europejską. Wszelkie wydarzenia są też impulsem do działań chociażby takich jak inwestycja w infrastrukturę, czy poprawa wizerunku miasta.
Festiwale są miejscem dającym możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, co pozwala na wzajemne przeżywanie emocji, inspirowania i edukowania. Jest to cała kultura uczestnictwa. Działają od wielu lat w Polsce dając możliwość przybliżenia trendów, promocji i umożliwiają powstanie nowych projektów. Wpływają na budowanie prestiżu miasta i jego wizerunku, a także przyciąga turystów. Polska Organizacja Turystyczna coraz częściej i chętniej bierze udział lub patronuje tego typu wydarzeniom.

Wydarzenia promujące polską kulturę
Jednym z takich festiwali, w którym Polska Organizacja Turystyczna w tym roku wzięła po raz trzeci udział jest PolandSHIOK odbywający się w Singapurze. Jego organizatorem jest Ambasada RP w Singapurze. POT również po raz trzeci został głównym partnerem wydarzenia, które ma na celu promocję turystyki, kultury, produktów i biznesu. W tym roku z powodu wciąż trwającej pandemii odbył się w formule hybrydowej. Komponent turystyczny skupiony został na promocji Warszawy jako miasta muzyki Fryderyka Chopina w związku z Międzynarodowym Konkursie Chopina, który odbył się w październiku. Działaniem POT wartym uwagi w ramach obchodów Święta Narodowego 3 maja (jako element programu festiwalu) był koncert muzyki poważnej. Udział w nim wzięli przedstawiciele świata biznesu i dyplomacji. Gościem honorowym podczas trwania festiwalu był reprezentujący rząd Singapuru sekretarz stanu w ministerstwie handlu i przemysłu, a zarazem ministerstwa kultury, społeczności i młodzieży Alvin Tan. Poruszył tematy związane ze współpracą handlową z Polską w trakcie pandemii, a także tematów dotyczących kultury i sztuki, które mają pomóc pomiędzy obu krajom w pobudzeniu turystyki po ustaniu pandemii. Dodatkowym atutem promocji był przygotowany specjalny materiał prasowy, który ukazał się w popularnym w Azji Południowo-Wschodniej wydawnictwie. Zawarte w nim zostały informacje dotyczące atrakcji turystycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy.
W tym roku w tokijskim centrum kulturalno-biznesowym Shibuya Stream Hall odbył się po raz trzynasty, Festiwal Polski 2021. Z powodu sytuacji epidemicznej COVID-19, tegoroczna edycja odbyła się w formie hybrydowej. Ważnym punktem programu było zaprezentowanie filmu promocyjnego Krakowa i Małopolski w języku japońskim, który prezentował światowe dziedzictwo UNESCO w Małopolsce. Polskie stoisko informacyjne, posiadało nowoczesne urządzenie Me-fie do robienia selfie w ramach wirtualnej podroży po Polsce. Ta forma zachęciła wielu odwiedzających do zrobienia zdjęć na festiwalu. Dodatkowo została przygotowana prezentacja z propozycją nowej trasy zwiedzania Warszawy zachęcano w niej też do przyjazdu na jesienną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Muzyczne działania promocyjne
Niewątpliwie wydarzeniem promującym polską kulturę jest też Festiwal Chopinowski w Holandii. W 2021 roku była to już trzecia edycja festiwalu, a partnerował mu POT. Odbywa się cyklicznie w holenderskich miastach: Haga, Groningen, Amsterdam. Jako uzupełnienie wieczorów muzycznych było stoisko promujące Polskę.
Natomiast do najpopularniejszych międzynarodowych konkursów można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Powstał ze względu na podtrzymanie znajomości muzyki polskiego kompozytora. Konkurs przyciąga najbardziej utalentowanych pianistów z całego świata popularyzujących tradycję gry na fortepianie. Przez wiele lat było to jedyne takie wydarzenie odbywające się na świecie.
Festiwale i konkursy międzynarodowe promujące polską kulturę wpisują się we wszelkiego rodzaju działania wizerunkowe popularyzujące Polskę, która jest bogatą w dziedzictwo kulturowe destynacją turystyczną. Dzięki działaniom poprzedzającym takim jak kampanie w mediach społecznościowych, tradycyjnym reklamom i patronatom festiwale czy konkursy w znaczący sposób przyczyniają się do promocji kraju.
POWIĄZANE WPISY
7 grudnia 2023
Polska sztuka na pokładach samolotów LOT-u
Polskie Linie Lotnicze LOT i Muzeum Narodowe zaprezentowały nowy wspólny projekt. Film o…
0 Komentarzy2 Minuty
7 grudnia 2023
Hydropolis obchodzi ósme urodziny. Nowy eksponat, niespodzianki i wspólne świętowanie 9-10 grudnia
Hydropolis świętuje swoje ósme urodziny. Miejsce znajduje się w czołówce najchętniej…
0 Komentarzy4 Minuty
7 grudnia 2023
Rokytnice nad Izerą – rusza najciekawszy czeski ośrodek narciarski
W nadchodzący weekend, 9 grudnia, ruszą wyciągi ośrodku, gdzie dominują karkonoskie chaty…
0 Komentarzy5 Minuty
7 grudnia 2023
Plastron startowy Adama Małysza do wylicytowania podczas Gali Waszej Turystyki
Plastron startowy z autografem Adama Małysza, polskiego skoczka narciarskiego, zdobywcy…
0 Komentarzy2 Minuty
6 grudnia 2023
Szczyrk Mountain Resort otwiera sezon narciarski w piątek 8 grudnia
Szczyrk Mountain Resort zapowiada otwarcie sezonu narciarskiego w ten piątek, 8 grudnia.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2023
Warszawska branża turystyczna solidarna z gdańską inicjatywą „Biskupia 33”
Członkowie Warszawskiej Organizacji Turystycznej wsparli projekt ,,Biskupia 33”. W dniach…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2023
Wakacje Marzeń 2023: spokojny wypoczynek dla 103 dzieci z domów dziecka
People for People i Turystyczna Organizacja Otwarta podsumowała akcję Wakacje Marzeń…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Rekordowy rok 2023 Biura Podróży Sun & Fun
Biuro Podróży Sun &Fun przedstawiło ofertę na lato 2024 roku. Przy okazji pochwaliło się…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Podczas Gali Waszej Turystyki zbierzemy środki na Dom Dziecka w Falbogach. Przyłącz się do aukcji charytatywnej
Podczas trzeciej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 12 stycznia 2024 roku…
0 Komentarzy1 Minuty