Międzynarodowe konkursy i festiwale jako promocja Polski na światowym rynku
Tętniące życiem miasto z elementami wydarzeń kulturalnych, to widok za jakim prawie wszyscy tęsknią w trakcie pandemii. Festiwale i konkursy międzynarodowe posiadają duży potencjał promocyjny oraz kulturotwórczy. Wspierają one branżę od miejsc noclegowych, restauracji, aż po transport.
Chociaż pandemia odebrała prawie wszystkim możliwość osobistego uczestniczenia w wielu wydarzeniach, to wciąż nie zmniejszyło to chęci brania w nich udziału. Mocno wyhamowała obecną formę organizacji poprzez liczne ograniczenia, zamykanie granic i obowiązujące obostrzenia. Ze względów bezpieczeństwa część festiwali i konkursów zaczęło organizować swoje cyfrowe edycje.
Festiwale poprawiają wizerunek i przyciągają turystów
W Polsce organizowanych jest nawet kilka tysięcy festiwali. Te największe mogą trwać nawet do dwóch tygodni i przyciągają tysiące osób. Mają one znaczenie już nie tylko dla rozwoju lokalnego, ale także dla promocji Polski w świecie. Konkursy, zarówno jak i festiwale, tworzą rozpoznawalne marki oraz przynależą do różnych stowarzyszeń. Najpopularniejszym z nich jest Europejskie Stowarzyszenie Festiwali (EFA) i skupia kilka tysięcy imprez z 45 krajów. EFA jest wpierana przez Parlament UE oraz Komisję Europejską. Wszelkie wydarzenia są też impulsem do działań chociażby takich jak inwestycja w infrastrukturę, czy poprawa wizerunku miasta.
Festiwale są miejscem dającym możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, co pozwala na wzajemne przeżywanie emocji, inspirowania i edukowania. Jest to cała kultura uczestnictwa. Działają od wielu lat w Polsce dając możliwość przybliżenia trendów, promocji i umożliwiają powstanie nowych projektów. Wpływają na budowanie prestiżu miasta i jego wizerunku, a także przyciąga turystów. Polska Organizacja Turystyczna coraz częściej i chętniej bierze udział lub patronuje tego typu wydarzeniom.
Wydarzenia promujące polską kulturę
Jednym z takich festiwali, w którym Polska Organizacja Turystyczna w tym roku wzięła po raz trzeci udział jest PolandSHIOK odbywający się w Singapurze. Jego organizatorem jest Ambasada RP w Singapurze. POT również po raz trzeci został głównym partnerem wydarzenia, które ma na celu promocję turystyki, kultury, produktów i biznesu. W tym roku z powodu wciąż trwającej pandemii odbył się w formule hybrydowej. Komponent turystyczny skupiony został na promocji Warszawy jako miasta muzyki Fryderyka Chopina w związku z Międzynarodowym Konkursie Chopina, który odbył się w październiku. Działaniem POT wartym uwagi w ramach obchodów Święta Narodowego 3 maja (jako element programu festiwalu) był koncert muzyki poważnej. Udział w nim wzięli przedstawiciele świata biznesu i dyplomacji. Gościem honorowym podczas trwania festiwalu był reprezentujący rząd Singapuru sekretarz stanu w ministerstwie handlu i przemysłu, a zarazem ministerstwa kultury, społeczności i młodzieży Alvin Tan. Poruszył tematy związane ze współpracą handlową z Polską w trakcie pandemii, a także tematów dotyczących kultury i sztuki, które mają pomóc pomiędzy obu krajom w pobudzeniu turystyki po ustaniu pandemii. Dodatkowym atutem promocji był przygotowany specjalny materiał prasowy, który ukazał się w popularnym w Azji Południowo-Wschodniej wydawnictwie. Zawarte w nim zostały informacje dotyczące atrakcji turystycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy.
W tym roku w tokijskim centrum kulturalno-biznesowym Shibuya Stream Hall odbył się po raz trzynasty, Festiwal Polski 2021. Z powodu sytuacji epidemicznej COVID-19, tegoroczna edycja odbyła się w formie hybrydowej. Ważnym punktem programu było zaprezentowanie filmu promocyjnego Krakowa i Małopolski w języku japońskim, który prezentował światowe dziedzictwo UNESCO w Małopolsce. Polskie stoisko informacyjne, posiadało nowoczesne urządzenie Me-fie do robienia selfie w ramach wirtualnej podroży po Polsce. Ta forma zachęciła wielu odwiedzających do zrobienia zdjęć na festiwalu. Dodatkowo została przygotowana prezentacja z propozycją nowej trasy zwiedzania Warszawy zachęcano w niej też do przyjazdu na jesienną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Muzyczne działania promocyjne
Niewątpliwie wydarzeniem promującym polską kulturę jest też Festiwal Chopinowski w Holandii. W 2021 roku była to już trzecia edycja festiwalu, a partnerował mu POT. Odbywa się cyklicznie w holenderskich miastach: Haga, Groningen, Amsterdam. Jako uzupełnienie wieczorów muzycznych było stoisko promujące Polskę.
Natomiast do najpopularniejszych międzynarodowych konkursów można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Powstał ze względu na podtrzymanie znajomości muzyki polskiego kompozytora. Konkurs przyciąga najbardziej utalentowanych pianistów z całego świata popularyzujących tradycję gry na fortepianie. Przez wiele lat było to jedyne takie wydarzenie odbywające się na świecie.
Festiwale i konkursy międzynarodowe promujące polską kulturę wpisują się we wszelkiego rodzaju działania wizerunkowe popularyzujące Polskę, która jest bogatą w dziedzictwo kulturowe destynacją turystyczną. Dzięki działaniom poprzedzającym takim jak kampanie w mediach społecznościowych, tradycyjnym reklamom i patronatom festiwale czy konkursy w znaczący sposób przyczyniają się do promocji kraju.
POWIĄZANE WPISY
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
3 października 2024
XV FPT: jak wspólna strategia może zwiększyć popyt na turystykę w Polsce?
29 października 2024 roku w Muzeum Historii Polski w Warszawie odbędzie się XV Forum…
0 Komentarzy2 Minuty
2 października 2024
Poznań stolicą turystyki! Dlaczego warto być na Tour Salon 2024?
Od 4 do 6 października 2024 roku Poznań zamieni się w centrum polskiej turystyki. Na…
0 Komentarzy4 Minuty
30 września 2024
Medialny wizerunek turystyki: jak radzić sobie z kryzysowym PR-em?
Branża turystyczna często staje się celem medialnych ataków podczas kryzysów takich jak…
0 Komentarzy1 Minuty
26 września 2024
Malta – raj dla wielbicieli historii, sportów wodnych i plażowania
Wśród kierunków oferowanych przez Rainbow na sezon letni 2025 wyróżnia się Malta –…
0 Komentarzy5 Minuty
25 września 2024
Dolny Śląsk czeka na turystów. Powódź dotknęła tylko 5 proc. atrakcji
Sytuacja na Dolnym Śląsku jest pod kontrolą – mimo ostatnich doniesień o powodzi,…
0 Komentarzy6 Minuty
25 września 2024
Ibiza – nowość w ofercie Rainbow na lato 2025
Małe zatoczki otoczone z turkusową wodą i stromymi klifami, niekończące się imprezowe…
0 Komentarzy6 Minuty
24 września 2024
Powstało centrum edukacyjno-rozrywkowe na lotnisku w Radomiu
Na terenie terminala Lotniska w Radomiu powstało centrum edukacyjno-rozrywkowe o tematyce…
0 Komentarzy1 Minuty
19 września 2024
Dolny Śląsk odbudowuje się po powodzi i czeka na turystów
Choć powódź dotknęła część regionów Dolnego Śląska, zdecydowana większość atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty