Malta – pierwszy robot ze sztuczną inteligencją pracuje w turystyce

Podczas konferencji poświęconej przyszłości maltańskiej turystyki Ministerstwo Turystyki i Ochrony Konsumentów wraz z VisitMalta zaprezentowało innowacyjną koncepcję – pierwszego w historii robota, wykorzystującego przy promocji Wysp Maltańskich nieskończone możliwości sztucznej inteligencji.
Marija to interaktywny wirtualny robot obdarzony sztuczną inteligencją, służący pomocą wszystkim turystom, którzy chcą poznać bogatą historię Malty i jej dziedzictwo. Robot ma dopiero miesiąc, a już szybko powiększa swoją bazę wiedzy o nowe atrakcje turystyczne. Korzystanie z robota będzie także możliwe przez aplikację mobilną, dostępną w kilku językach. Dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii Marija będzie wchodziła w interakcje w czasie rzeczywistym i odpowiadała na wszystkie pojawiające się pytania; uczy się także poczucia humoru.
Wirtualna istota powstała jako połączenie sztuki i nauki, w wyniku skrupulatnego procesu twórczego. VisitMalta, we współpracy z kanadyjską firmą Reimagine AI, stworzyła setki modeli 2D wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, nakładając je na siebie, aby powstał jeden ożywiony model 3D, wyglądający jak maltańska kobieta z cechami charakterystycznymi dla regionu śródziemnomorskiego. W procesie tworzenia kluczową rolę odegrał również język. Stworzono specjalny system leksykonów, uwzględniający wymowę maltańskich słów i specyfikę słownictwa, jak najlepiej odzwierciedlających przeciętną maltańską rozmowę.
Do stworzenia neuronowego modelu głosu Mariji, mówiącej po angielsku z maltańskim akcentem, wykorzystano głos maltańskiej lektorki Dory Falzon. Falzon nagrała wiele godzin dialogów, na podstawie których stworzono duplikat głosu, którym posługuje się Marija. Głos robota może teraz ewoluować niezależnie od oryginalnych nagrań, dodając do słownika Mariji wszelkie nowe informacje niezbędne w procesie uczenia się.
Clayton Bartolo, Minister Turystyki i Ochrony Konsumentów, powiedział: „Integracja technologii z maltańską turystyką wyznacza nowe trendy w myśleniu o przyszłości. Kraj, który kiedyś był postrzegany wyłącznie jako mała wysepka na środku Morza Śródziemnego, dziś jest nie tylko jednym z najlepszych państw w Europie pod względem wzrostu gospodarczego, ale także cyfrowym bastionem na arenie międzynarodowej. Nasza pewność w działaniu, niezłomność i zdolność do zawierania porozumień w tych trudnych czasach, to cechy, które pozwalają na budowanie pozycji Malty jako kraju, liczącego się w cyfrowym świecie”.
Johann Buttigieg, dyrektor generalny VisitMalta, dodał: „Dla VisitMalta projekt ten jest kolejną okazją do rozwoju maltańskiego produktu turystycznego – produktu odpowiedniego na miarę XXI wieku. Marija będzie doświadczeniem łączącym sztukę i sztuczną inteligencję, zapewniającą całościowe i ekscytujące doznania.”
.
David Usher, prezes Reimagine.AI , skomentował: „Malta to naprawdę wizjonerski kraj. Jest wspaniałym miejscem na wypoczynek, zabawę, prowadzenie biznesu i innowacji. Ten projekt stanowi doskonały przykład wdrażania solidnej narodowej strategii cyfrowej. Jesteśmy dumni, że mogliśmy ściśle współpracować z VisitMalta przy tworzeniu Marija, interaktywnej wirtualnej istoty obdarzonej sztuczną inteligencją. Naszym zdaniem przyczyni się ona do tego, że Malta będzie celem podróży nowej generacji. Tworzymy połączenie pomiędzy sztuczną inteligencją a ludzkim doświadczeniem i jesteśmy niezwykle podekscytowani, że możemy pomóc Mariji uczyć się i rozwijać. Marija jest doskonałym nośnikiem maltańskiej historii i idealną istotną do nawiązywania kontaktów z każdym, kto się z nią zetknie. Sztuczna inteligencja to przyszłość opowiadania historii, a Malta zdecydowanie przoduje z tym zakresie.”
Malta sklasyfikowana jako obszar o niewielkim zagrożeniu epidemicznym
POWIĄZANE WPISY
12 listopada 2025
Trentino otwiera sezon zimowy 2025/2026 z nowymi trasami i kolejkami linowymi
Trentino rozpoczyna sezon zimowy 2025/2026 z nowymi trasami, kolejkami linowymi oraz…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2025
DCT Abu Zabi gospodarzem wydarzenia Europe Marketplace
Departament Kultury i Turystyki Abu Zabi był gospodarzem wydarzenia Europe Marketplace,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 listopada 2025
Po dwóch dekadach prac Egipt otworzył Wielkie Muzeum Egipskie
Po dwóch dekadach oczekiwania, Egipt otworzył Wielkie Muzeum Egipskie w Gizie. Uroczyste…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2025
Salzburgerland czeka na polskich narciarzy
W trakcie konferencji prasowej w Warszawie austriacki Salzburgerland przedstawił zimową…
0 Komentarzy4 Minuty
7 listopada 2025
Park Narodowy Quiçama w Angoli wpisany na listę Rezerwatów Biosfery UNESCO
UNESCO ogłosiło włączenie Parku Narodowego Quiçama w Angoli do Światowej Sieci Rezerwatów…
0 Komentarzy1 Minuty
6 listopada 2025
Fru wprowadza inteligentną wyszukiwarkę lotów opartą na AI
Platforma rezerwacyjna Fru udostępniła nową wyszukiwarkę połączeń lotniczych, opartą na…
0 Komentarzy2 Minuty
6 listopada 2025
Węgry 2025: świąteczne jarmarki, termy i nowe atrakcje
Jesień i zima 2025 roku na Węgrzech zapowiadają się jako czas pełen wydarzeń i nowych…
0 Komentarzy3 Minuty
6 listopada 2025
Rekonstrukcja bitwy pod Austerlitz przyciągnie widzów z całej Europy
W dniach 28–30 listopada 2025 roku w Slavkovie koło Brna odbędą się uroczystości…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
Jubileuszowa, 40. edycja Meet the Bidder zgromadziła branżę MICE w Warszawie
29 października w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się jubileuszowa, 40. edycja…
0 Komentarzy1 Minuty










