Lufthansa kontra GDS-y

archiwum Lufthansy

Lufthansa chce od 1 września wprowadzić dla użytkowników GDS-ów dopłaty dystrybucyjne (Distribution Cost Charge – DCC), w wysokości 16 euro od każdej transakcji. Oznacza to, że każdy klient przewoźnika dopłaci do biletu 16 euro, jeśli dokona rezerwacji za pośrednictwem jednego z globalnych systemów dystrybucji.

Argumenty przewoźnika przedstawił Jens Bischof, członek zarządu i dyrektor sprzedaży Luftansa AG: „Linie lotnicze coraz mniej zarabiają na sprzedaży biletów. Pośrednicy natomiast wykazują coraz większą rentowność Chcemy się przeciwstawić temu trendowi i stąd wprowadzenie w życie nowej strategii sprzedaży.”

Zarząd Lufthansy spodziewa się że nowe zasady dystrybucji pozwolą na wzrost zysku EBIT o ok. 1,5 mld euro.
Nie trzeba było długo czekać na reakcję drugiej strony. Oto treść oświadczenia Amadeusa.

Holger Taubmann, starszy wiceprezes ds. dystrybucji w Amadeus IT Group napisał: „Amadeus uważa, że to turysta jest w samym centrum branży turystycznej. Dziś podróżujący szukają spójności, przejrzystości i możliwości dokonywania wyboru we wszystkich kanałach sprzedaży, a my jako branża możemy dawać im to, czego oczekują, łącząc i integrując ofertę wszystkich graczy.
LHG (Lufthansa Group) zdecydowała się pójść w innym kierunku, wprowadzając opłaty, które będą obciążać tylko niektórych podróżnych, w zależności od kanału, w którym kupują usługi linii lotniczych. Ci podróżni zapłacą więcej za tę samą usługę. Wyższe koszty mogą ponieść również agencje, jeśli zostaną zmuszone do zmiany sposobu pobierania treści od LHG, co oznacza wydatki związane z integracją i rozwojem oprogramowania. Ten drugi scenariusz rodzi ryzyko przerzucania kosztów na klienta końcowego, co oznacza, że rozwiązanie zaproponowane przez LHG postawi jego i/lub agencje turystyczne w niekorzystnej sytuacji.
Nowy model utrudnia też porównanie oferty przewoźników, ponieważ podróżujący będą zmuszeni skorzystać z wielu kanałów, aby znaleźć najlepszą taryfę. Ostatecznie, przemysł turystyczny jako całość może stracić na takim modelu dystrybucji.
Jak zawsze, Amadeus jest otwarty na współpracę ze wszystkimi partnerami i klientami, aby dbać o interes podróżnego i całej branży.”