Lotnisko w Krakowie: w 2018 roku – 3 nowe połączenia i 6,4 mln pasażerów

archiwum Lotniska w Krakowie

W 2017 roku 101 połączeń i 20 przewoźników umożliwiło Lotnisku w Krakowie obsłużenie ponad 5 mln pasażerów w ubiegłym roku. W 2018 przed lotniskiem nowe zadania, zmierzające do utrzymania tak zdywersyfikowanej siatki połączeń.

W 2017 roku w Kraków Airport obsłużono 5 835 189 pasażerów, czyli o 17 proc. więcej (ponad 852 tys. osób) niż rok wcześniej i odnotowano 46 264 operacje lotnicze (łącznie starty i lądowania), co oznacza wzrost o 10 proc. w stosunku od roku 2016 (więcej o 4 362). Najwięcej pasażerów zostało obsłużonych w lipcu – ponad 553 tys. Dobowy rekord to 20 736 pasażerów, jednak jest on niższy od ubiegłorocznego rekordu z 1 sierpnia (podczas powrotów z ŚDM), kiedy to obsłużono 22 552 osób. W porównaniu do ubiegłego roku o ponad dwa tysiące wzrosła średnia liczba obsługiwanych dziennie pasażerów – z 13,6 tys. do prawie 16 tys. dziennie.

W ubiegłym roku pasażerowie mogli skorzystać ze 101 połączeń regularnych #PROSTOzKRAKOWA. A rejsy rozkładowe oferowało 20 przewoźników, z czego dwóch (El-Al i Ukraine International Airlines) rozpoczęło loty w 2017 r. Przewoźnicy uruchomili rekordową liczbę 28 nowych połączeń. Po raz pierwszy w historii, krakowskie lotnisko oferowało bezpośrednie połączenia z 4 kontynentami: Europą, Afryką, Azją i Ameryką Północną. Powróciło oczekiwane przez Małopolan połączenie PLL LOT do Chicago.

W 2017 r. przewoźnicy uruchomili następujące połączenia: PLL LOT – Chicago; El-Al – Tel Awiw; Eurowings – Dusseldorf; Ryanair – Chania, Porto, Lourdes, Pescara, Wenecja, Walencja, Lamezia, Frankfurt, Barcelona, Berlin, Glasgow, Goteborg, Lizbona, Malmo, Marrakesz, Marsylia, Neapol, Norymberga, Praga, Tel Awiw, Ateny, Sewilla; SAS – Sztokholm; Jet2.com – Birmingham, Ukraine International Airlines – Kijów.

W 2017 r. najpopularniejsze kierunki z/do Krakowa to (podobnie jak w ostatnich latach) Londyn, Warszawa i Frankfurt. Niemal wszystkie miejsca na kierunkach wakacyjno-urlopowych były zajęte w samolotach do: Porto, Teneryfy, Alicante, Gran Canarii i Malagi. Jeżeli chodzi o popularność poszczególnych państw, pasażerowie najczęściej korzystali z podróży do: Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Na czwartym miejscu (podobnie jak w roku ubiegłym) znalazły się połączenia krajowe.

Kraków Airport otrzymał pierwsze miejsce i prestiżową nagrodę ASQ w kategorii Europa – Best Improvement by Region za poprawienie jakości obsługi pasażerów, przyznawaną przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych.

Plan Generalny dla lotniska Kraków-Balice
W ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport planuje zainwestować w rozwój infrastruktury około miliard złotych. Prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 roku Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów. W związku z tym niezbędna jest m.in.: rozbudowa terminalu pasażerskiego, płyty postojowej lotniska, zmiana lokalizacji terminalu cargo. Najważniejszą inwestycją pozostaje budowa nowej drogi startowej.

Budowa nowej drogi startowej
Budowa nowej drogi startowej jest najważniejszym zadaniem inwestycyjnym stojącym przed krakowskim lotniskiem. To kluczowy element przyjętego w ubiegłym roku przez Zgromadzenie Wspólników Planu Generalnego lotniska do 2036 roku W marcu 2017 roku Kraków Airport przeprowadził spotkania informacyjne w sołectwach sąsiadujących z portem lotniczym. Na stronie internetowej lotniska (www.krakowairport.pl/NowaDrogaKRK) zostały opublikowane m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania oraz elektroniczne wersje biuletynu informacyjnego wydawanego dla mieszkańców okolicznych sołectw.

W ubiegłym roku zakończyła się inwentaryzacja przyrodnicza, opracowano raport oddziaływania przedsięwzięcia budowy nowej drogi startowej na środowisko. Następnie dokument został złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Raport jest dokumentem wyjściowym do prowadzenia dalszych działań inwestycyjnych.

W 2017 roku przeprowadzono również postępowanie o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej drogi startowej w trybie dialogu konkurencyjnego i dokonano wyboru wykonawcy.

GBAS (Ground Based Augmentation System)
W 2016 roku przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Kraków Airport podpisali porozumienie w sprawie wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS, wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego. Obecnie, z fazy przygotowawczej, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeszła do fazy realizacyjnej – trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie, wybudowanie, wyposażenie i uruchomienie na krakowskim lotnisku obiektu radionawigacyjnego GBAS. W przyszłości systemy GBAS i ILS będą działać na krakowskim lotnisku równolegle.

Remont płyty postojowej samolotów
W 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów (PPS). Zaplanowano całkowite wyburzenie istniejącej konstrukcji nawierzchni betonowej PPS i budowę nowej nawierzchni o zwiększonej nośności, wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę. Budowa jest prowadzona etapami, aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na wykonywane operacje lotnicze. Wartość projektu wynosi 18,4 mln zł.

Łącznik
W 2017 Kraków Airport wybudował łącznik między hotelem a kładką, aby goście Hilton Garden Inn mogli komfortowo przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Wartość projektu to 1,1 mln zł.
Prognozy krakowskiego lotniska zakładają w 2018 r. obsłużenie 6,4 miliona pasażerów. Nowym przewoźnikiem będą linie lotnicze flydubai. W 2018 r. przewoźnicy uruchomią 3 nowe połączenia: flyDubai – Dubaj; Ryanair – Burgas, Jet2.com – Leeds Bradford. W sezonie lato 2018 pozostaną również połączenia ogłoszone na sezon zima 2017/2018.

INWESTYCJE
Najważniejsze inwestycje w 2018 r. to: kontynuowanie inwestycji budowy nowej drogi startowej oraz remontu najstarszej części płyty postojowej samolotów. Budowa infrastruktury mającej na celu odprowadzenie wód opadowych oraz związanej z dostawą wody i odbiorem ścieków sanitarnych z Kraków Airport, budowa fragmentu płaszczyzny postojowej samolotów. Zaplanowano również opracowanie koncepcji rozbudowy terminalu pasażerskiego, w tym rozbudowy o pirs zachodni, będący przedłużeniem hali głównej terminalu pasażerskiego, a także rozpoczęcie prac projektowych związanych z wybudowanie terminalu cargo w nowym miejscu.

NOWE USŁUGI I UDOGODNIENIA DLA PASAŻERÓW
W 2018 r. wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów, m.in. stanowiska samodzielnego nadawania bagażu (self-service bag drop-off). Powstaną nowe place zabaw, strefy rozrywki dla pasażerów.