LOT, LOTAMS, LS Airport Services i LS Technics w Polskiej Grupie Lotniczej
Cztery kluczowe spółki lotnicze znajdujące się pod kontrolą Skarbu Państwa – Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT Aircraft Maintenance Services, LS Airport Services i LS Technics – zostały dziś włączone do Polskiej Grupy Lotniczej. To kolejny etap konsolidacji PGL i początek integracji sektora lotniczego w Polsce.
Decyzją premiera Mateusza Morawieckiego nastąpiło wniesienie aportem lotniczych spółek do Polskiej Grupy Lotniczej. LOT jest przewoźnikiem lotniczym, LOTAMS i LS Technics zajmują się obsługą techniczną samolo-tów, a LSAS handlingiem, czyli obsługą naziemną samolotów oraz obsługą pasażerów, bagaży i przesyłek lotniczych.
Skonsolidowana PGL będzie miała na rosnącym globalnym rynku lotniczym – w rywalizacji z innymi podmiotami – silniejszą pozycję niż każda ze spółek, która weszła w jej skład, miałaby w pojedynkę.
Rafał Milczarski, prezes PGL, powiedział: „PGL pozwoli wytworzyć synergię, która będzie bodźcem do rozwoju całego sektora lotniczego w Polsce, a pośrednio szybszego rozwoju polskiej gospodarki. Umieszczenie tych spółek pod parasolem właścicielskim PGL przyniesie im liczne korzyści biznesowe. Pozwoli na zwiększenie efektywności wynikające m.in. ze wspólnej strategii, lepszego przepływu informacji i know-how, a także ze wspólnego planowania i z zamówień grupowych. Powołanie silnej PGL leży w interesie polskiej gospodar-ki, Skarbu Państwa i wreszcie w interesie każdego polskiego podatnika i pasażera.”
Dotychczas LOT, LOTAMS, LSAS i LST nie miały wspólnie określonych celów i strategii działania, co z per-spektywy właściciela (Skarbu Państwa) oznaczało, że nie przynosiły mu one maksymalnych możliwych do uzyskania korzyści. Z powodu braku wspólnego ośrodka zarządczego na szczeblu właścicielskim oraz z uwagi na różnice w celach i brak współdziałania wynikające z rozproszonej struktury potencjał spółek nie był w pełni wykorzystywany.
Rafał Milczarski dodał: „Dzięki utworzeniu PGL pasażer znajdzie się w rękach jednej grupy kapitałowej, a nie kilku spółek, których nie łączyły wspólne cele. Z konsolidacji w połączeniu z rosnącym popytem ze strony pasa-żerów wynika szybszy wzrost. W związku z tym pasażer zyska większy wybór połączeń, bardziej konkuren-cyjną ofertęi w efekcie, będzie cieszył się wyższym standardem podróżowania.”
Aleksandra Juda, prezes LOTAMS, podkreśliła: „Dzięki powstaniu jednego zintegrowanego podmiotu najwięk-sze polskie spółki branży lotniczej rozpoczną wspólnie działania na rzecz rozwoju i będą realnie wpływały na kształt sektora lotniczego w Polsce. Przyczynią się też do rozwoju całej gospodarki. Niezależnie od wejścia w struktury PGL, LOTAMS zamierza utrzymać udział LOT-u w stosunku do pozostałych klientów na pozio-mie 50:50 dla świadczonych usług, a baza techniczna będzie stale poszerzała grono swoich klientów z całe-go świata.”
Marcin Opaliński, prezes LS Airport Services, skomentował: „Nie od dziś wiadomo, że „w grupie siła”. Dołą-czamy do PGL jako największy pracodawca branży lotniczej w Polsce, posiadający równocześnie doświadcze-nie w zakresie kompleksowej obsługi pasażerów, ich bagaży, przesyłek lotniczych i samolotów, którymi latają. Dotyczy to zarówno obsługi naziemnejrealizowanej przez pracowników LSAS, jak i obsługi technicznej, reali-zowanej przez pracowników LS Technics. Chcemy zaistnieć tam, gdzie lata nasz narodowy przewoźnik, a nas jeszcze nie ma. Wnosimy do PGL ogromną i bezcenną wiedzę i doświadczenie operacyjne. Cieszymy się, że będą one od dzisiaj służyły nie tylko rozwojowi spółek LS, ale również polskiej branży lotniczej skupionej wokół PGL.”
Spółka PGL została powołana do życia w styczniu br. W sierpniu br. Prezes UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez PGL spółek LOT, LOTAMS i LSAS i LST. Dzisiejsze włączenie spółek do PGL jest kolejnym etapem kon-solidacji.
Pierwszą ogłoszoną inwestycją PGL jest baza MRO (Maintenace Repair and Overhaul), która utworzona zosta-nie w ciągu trzech lat przez LOTAMS na terenie Portu Rzeszów-Jasionka. Inwestycja obejmuje hangary do obsługi technicznej samolotów, które mają być przystosowane m.in. do obsługi samolotów szerokokadłubo-wych najnowszej generacji, takich jak Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 czy Airbus A350. Docelowo w skład PGL wejdzie też spółka zajmująca się pozyskiwaniem i leasingowaniem samolotów dla różnych linii lotniczych na całkowicie komercyjnych i rynkowych zasadach.
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Ryanair uruchamia letni rozkład lotów 2024
Ryanair poinformował o starcie letniego rozkładu lotów na 2024 rok z prawie 10 mln miejsc…
0 Komentarzy1 Minuty
29 listopada 2023
PLL LOT: rusza trzecia edycja konkursu dla absolwentów na najlepsze prace dyplomowe z obszaru lotnictwa
Polskie Linie Lotnicze LOT startują z trzecią edycję konkursu, zachęcając absolwentów…
0 Komentarzy2 Minuty
29 listopada 2023
Ryanair poleci z trzech polskich miast do Dubrownika
Ryanair poinformował dziś (29 listopada) o nowych trasach z Polski do Dubrownika. Zostaną…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2023
Ryanair startuje z noworoczną promocją dla podróżnych
W ramach Cyber Week, Ryanair, uruchomiła dziś (28 listopada) specjalną 72-godzinną…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2023
PLL LOT zwiększa liczbę połączeń do Korei Południowej
W dniach 16-17 listopada w Warszawie odbyły się konsultacje pomiędzy Polską a Koreą…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2023
PLL LOT wznawia loty do Aten i ogłasza nowe kierunki z Radomia
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły połączenie między Warszawą a Atenami. Samoloty…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2023
Emirates: pierwszy na świecie lot z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa
Emirates zostały pierwszymi na świecie liniami lotniczymi, które wykonały lot…
0 Komentarzy3 Minuty
27 listopada 2023
Sześć lat FlixBusa w Polsce: nowe kierunki i zielone cele
FlixBus świętuje szóstą rocznicę działalności w Polsce. Z tej okazji, przewoźnik…
0 Komentarzy5 Minuty
23 listopada 2023
Lotnisko we Wrocławiu: blisko 3,6 mln pasażerów w listopadzie
23 listopada o godzinie 8:45 w Porcie Lotniczym Wrocław wylądował samolot Ryanair o…
0 Komentarzy2 Minuty