Linie lotnicze muszą się opiekować poszkodowanym pasażerem
W przypadku nadzwyczajnych okoliczności podróżnemu przysługuje również tzw. „prawo do opieki”.
Niedogodności na lotnisku, które spotkały pasażerów linii lotniczych w ciągu ostatnich kilku dni miały związek z nadzwyczajnymi okolicznościami odwołania lub opóźnienia lotu spowodowanymi zamieszkami w Turcji. W tej sytuacji przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku wypłaty rekompensaty finansowej podróżnym.
Linie lotnicze mają natomiast obowiązek zaopiekowania się poszkodowanym pasażerem, nawet jeśli nie miały wpływu na opóźnione lub odwołane połączenie. Oznacza to, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności podróżnemu przysługuje również tzw. „prawo do opieki”.
Mecenas Marcin Maciejewski, ekspert marki Opoznionysamolot.pl, powiedział: „Nadzwyczajne okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu nie zwalniają przewoźnika z obowiązku opieki nad pasażerem. W przypadku każdego opóźnienia powyżej 2 godzin lub odwołania rejsu podróżnemu przysługuje prawo do opieki. W praktyce oznacza to dwie darmowe rozmowy telefoniczne, odpowiednią liczbę posiłków dostarczonych podczas oczekiwania na alternatywne połączenie, a nawet transport z i na lotnisko oraz bezpłatny nocleg w hotelu. Niestety linie lotnicze często lekceważą ciążący na nich obowiązek, ponieważ przepisy jasno nie określają, jak ma wyglądać kwestia „opieki”. W opinii wielu linii lotniczych wydanie vouchera na jedzenie na łączną kwotę nie przekraczającą 10 PLN lub małego kartonika soku i słodkiej bułki załatwi sprawę, a tym samym zniweluje dyskomfort związany z oczekiwaniem na połączenie.
W sytuacji, gdy mamy opóźniony lot, a linia lotnicza nie zaopiekuje się nami, choć ma taki obowiązek, warto zachowywać rachunki, np. za zakupione jedzenie z lotniskowych sklepików czy punktów gastronomicznych. Przy rozpatrywaniu reklamacji przewoźnicy z reguły zwracają udokumentowane koszty związane z posiłkami podczas oczekiwania na opóźniony lub alternatywny rejs. Zachowanie rachunków jest ważne, szczególnie jeśli podróżujemy z całą rodziną. Ceny jedzenia na lotnisku są bardzo wysokie, dlatego późniejszy zwrot gotówki będzie dużym ułatwieniem dla każdego domowego budżetu.”
Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. stanowi podstawę ochrony praw pasażerów. Dotyczy ono wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla podróżnych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
POWIĄZANE WPISY
26 stycznia 2023
Nowa broń dla branży w walce z szarą strefą. Ruszyło Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego
Z inicjatywy czterech organizacji branżowych uruchomiono podmiot mający na celu jedno:…
0 Komentarzy7 Minuty
18 stycznia 2023
Wakacje.pl numerem jeden w polskim internecie. Stronę odwiedzono prawie 49 mln razy
Wakacje.pl były w 2022 roku najczęściej odwiedzaną witryną w kategorii biur podróży i…
0 Komentarzy2 Minuty
17 stycznia 2023
LROT: poznaj Lublin z Bolesławem Prusem
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna zaprasza do skorzystania z nowego Questu…
0 Komentarzy1 Minuty
13 stycznia 2023
Exim Tours rekrutuje rezydentów na Lato 2023
Biuro podróży uzupełnia wolne wakaty, a także szuka chętnych na zupełnie nowe.…
0 Komentarzy2 Minuty
4 stycznia 2023
Najważniejsze wydarzenia w turystyce w 2022 roku
Wydawałoby się, że po covidowej rzeczywistości branża turystyczna wróci na właściwe tory.…
0 Komentarzy37 Minuty
14 grudnia 2022
Dołącz do sieci Fostertravel.pl
Fostertravel.pl rozwija swoją franczyzową sieć partnerską, która zaprasza do współpracy…
0 Komentarzy3 Minuty
8 grudnia 2022
Szlachetna paczka last minute od OSAT
Agenci zrzeszeni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Agentów Turystycznych wzięli udział w…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2022
Exim Tours nagrodził swoich agentów
W warszawskim hotelu Renaissance odbyła się Gala Exim Tours. Była to okazja do wręczenia…
0 Komentarzy6 Minuty
29 listopada 2022
Start sezonu narciarskiego w Karpaczu
W najbliższy weekend 3-4 grudnia pierwsi narciarze i snowboardziści będą mogli rozpocząć…
0 Komentarzy2 Minuty