Linie Blue Panorama krok od upadłości

Airbus A330 w barwach Luke Air/fot. archiwum Itaki

Sąd w Mediolanie przyznał włoskim liniom lotniczym Blue Panorama (właścicielowi linii czarterowej Luke Air) ochronę przed roszczeniami wierzycieli w oczekiwaniu na opracowanie akceptowalnego planu restrukturyzacji. Przewoźnik musi do 28 lutego 2022 roku przedstawić ostateczną propozycję układu z wierzycielami spółki lub wniosek o oficjalne zatwierdzenie umowy o restrukturyzacji zadłużenia.

Linie Blue Panorama zawiesiły pod koniec października wszystkie loty i złożyły do sądu w Mediolanie wniosek o ochronę przed wierzycielami. Z powodu kłopotów finansowych groziło im odebranie certyfikatu przewoźnika lotniczego. Aktywa firmy wynoszą obecnie około 124 mln euro.

Sąd mediolański powołał dwóch komisarzy sądowych, Claudio Ferrario i Salvatore Sanzo, którzy mają sprawować nadzór na wykonaniem do 28 lutego poleceń sądu. Linia musiała również zapłacić ponad 22 tysiące euro kosztów sądowych.

Z usług czarterowych Blue Panorama skorzystało w 2019 roku 230 602 pasażerów latających z polskich lotnisk. W 2020 obsłużono w Polsce 67 866 pasażerów (5,79 proc. rynku czarterowego), w pierwszych kwartale tego roku – ponad 4700, w drugim – ponad 31 tysięcy.
Z usług przewoźnika korzystała między innymi Itaka.

Jej wiceprezes, Piotr Henicz, powiedział: „Byliśmy przygotowani już dużo wcześniej na taki rozwój sytuacji. Szybko podjęliśmy rozmowy z innymi przewoźnikami i zawieszenie działalności przez Blue Panorama nie miała żadnego wpływu na naszych klientów – w ogóle zauważyli zmiany. Pod kątem operacyjnym jesteśmy w pełni przygotowani zarówno na najbliższą zimę, jak i lato. Blue Panorama musi nam zwrócić nieco pieniędzy z przedpłat, ale podkreślam: dla naszych klientów nic się nie zmieniło.”

Luke Air zawiesza działalność w oczekiwaniu na transzę pomocy rządowej