Leonardo ochroni pasy startowe na lotniskach

Pas startowy w Zurichu
Pas startowy w Zurichu / fot. Pascal Meier / Unsplash

Wprowadzone na rynek technologie, pod nazwą AeroBOSS, oferują podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym, śledzenie maszyn w locie i na ziemi, a także systemy bezpieczeństwa pasa startowego, które umożliwiają wszystkim pojazdom naziemnym działanie z większym bezpieczeństwem i wydajnością.

Amerykańska spółka zależna koncernu Leonardo, Selex ES Inc., opracowująca systemy nawigacji w locie, precyzyjnego podejścia i lądowania oraz nadzoru, ostatnio wprowadziła technologie zarządzania naziemnego w portach lotniczych do swoich rozwiązań kontroli ruchu powietrznego.

Jedna platforma do zarządzania

AeroBOSS zapewnia wspólną dla całego portu lotniczego platformę działania umożliwiającą dowodzenie i kontrolę działań, utrzymania portów lotniczych oraz zasobów awaryjnych. Jednym z kluczowych rozwiązań AeroBOSS jest AeroBOSS Runway Incursion Warning System (RIWS), które zapobiega wypadkom na pasie startowym ostrzegając kierowców pojazdów o zagrożeniach przez wjazdem na obszar pasa startowego.

Na świecie jest prawie 3100 portów lotniczych zapewniających komercyjne usługi przewoźników lotniczych, ale jedynie niewielki odsetek z nich ma systemy zapobiegania wtargnięciu na pas startowy. Technologie AeroBOSS firmy Selex ES Inc., opracowane dla dostawców usług nawigacji powietrznej i portów lotniczych są w stanie poprawić skutecznie, i w sposób przystępny kosztowo, bezpieczeństwo portów lotniczych.

Dodanie rozwiązań AeroBOSS do portfolio koncernu Leonardo wynika ze współpracy z amerykańską firmą INDMEX. Organizacja Usług Nawigacji Powietrznej oraz Fundacja Bezpieczeństwa Lotów wyraziły zaniepokojenie w związku z zagrożeniami związanymi z wtargnięciami na pasy startowe portów lotniczych.