Legendarna lokomotywa znowu na szlaku

Joanna Witek

Po krótkiej nieobecności lokomotywa parowa TKt48-18 powraca na szlaki kolejowe i będzie cieszyć mieszkańców Dolnego Ślaska przez cały długi weekend czerwcowy.

Już 15 czerwca organizatorzy zapraszają do udziału w przejazdach Muzealnych Pociągów Specjalnych na trasie Wrocław Główny – Wrocław Pracze – Wrocław Główny

Do dyspozycji podróżnych oddanych zostanie 8 pociągów – Muchobór 1 i 2, Pracze 1 i 2, Główny 1 i 2 oraz Stadion 1 i 2. Pociągi prowadzone będą przez zabytkową polską lokomotywę parową TKt48-18 z 1951 r. 17 czerwca (sobota) pociąg, prowadzony przez lokomotywę parową TKt48-18, wyruszy na jeden z najbardziej malowniczych i jednocześnie najbardziej wymagających szlaków kolejowych w Polsce, legendarną linię 286 pociągiem Charlotte. Pasma Gór Sowich, Gór Kamiennych czy Wzgórz Wyrębińskich – przez które przebiega linia – obfitują w znaczne przewyższenia i doliny, których pokonanie wymagało wzniesienia licznych kolejowych obiektów technicznych.

Na nieco ponad 30 kilometrowym odcinku linii zlokalizowano 6 stalowych, kratownicowych mostów, 32 wiadukty i blisko 60 przepustów wodnych. Najbardziej charakterystycznymi obiektami na linii są tunele kolejowe – dwa pod Świerkową Kopą, dwa pod Sajdakiem oraz pod Wołowcem. Podróżni będą mieli również okazję zwiedzić Pałac w Jedlinie-Zdroju, spróbować swoich sił w zjeździe po jednym z najdłuższych torów saneczkowych w tej części Polski.

18 czerwca ( niedziela) pociąg Hilbert zainauguruje uruchomienie regularnego turystyczne połączenia kolejowego Jaworzyna Śląska – Świdnica -Krzyżowa- Dzierżoniów – Krzyżowa- Świdnica- Jaworzyna Śląska.

Bez wątpienia jest to wydarzenie historyczne, po przeszło 20 latach przerwy pociągi prowadzone przez lokomotywy parowe powróciły od 2015 roku na kolejowe szlaki Przedgórza Sudeckiego. Uruchomianie corocznie tego połączenia jest wyrazem chęci i dobrej współpracy między samorządami, organizacjami turystycznymi oraz Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Celem tej współpracy jest aktywna ochrona i promocja dziedzictwa przemysłowego – w tym kolejowego – na terenie historycznego Śląska. Wakacyjny Pociąg Muzealny to forma spędzania wolnego czasu dla całych rodzin od 1 lipca do 13 września 2017 roku na Dolnym Śląsku.

Do dyspozycji turystów są dwa pociągi – porannego CZERWONEGO BARONA i popołudniowego HILBERTA. Wycieczki naszymi pociągami specjalnymi z parowozem umożliwią wszystkim miłośnikom kolejowych podróży zwiedzanie 4 miejscowości – Jaworzyny Śląskiej, Świdnicy, Krzyżowej oraz Dzierżoniowa. Historyczny skład porusza się po najstarszym fragmencie tzw. Podsudeckiej Magistrali Kolejowej. Jej początki sięgają pierwszej połowy XIX w. W lipcu 1844 r. Towarzystwo Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej oddało do użytku linię łączącą Świdnicę z otwartą rok wcześniej linią kolejową Wrocław – Świebodzice. W następnych dekadach linia była wydłużana by uzyskać swój ostateczny kształt w 1876 r. Skład pociągu tworzy lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 r. oraz 3 wagony osobowe serii Ci28 z 1928 r.. Podróżni mogą kupić bilet w jedną lub dwie strony,odbyć podróż na całej linii lub tylko pomiędzy wybranymi stacjami. Godziny odjazdów oraz współpraca z lokalnymi samorządami umożliwiają odbycie spaceru śladem zabytków dawnej Świdnicy, Krzyżowej czy Dzierżoniowa.

Przejazd jest realizowany przez spółkę Przewozy Regionalne, w partnerstwie z Urzędem Miasta w Świdnicy, Urzędem Miasta w Dzierżoniowie, Starostwem Powiatowym w Świdnicy, Gminą Świdnica.