Komisja Wyjazdowa PIT: kolejne uwagi do projektu ustawy
Pierwszym z poruszonych tematów podczas posiedzenia Komisji PIT ds. Organizatorów Turystyki Wyjazdowej, był projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Pełniący obowiązki przewodniczącego Komicji, mecenas Leszek Miłosz przedstawił pokrótce te uwagi PIT, które nie zostały jeszcze uwzględnione w projekcie. Touroperatorzy wyrazili opinię, że należy dołożyć wszelkich starań, aby zostały one wzięte pod uwagę na etapie prac sejmowych nad projektem. Chodzi przede wszystkim o kwestie doprecyzowania sformułowań nieostrych (np. “okazjonalnie”, “znaczna część”), zapisów dotyczących terminu rozpatrzenia reklamacji, a także zniesienie zapisu o siedmiodniowym terminie na odstąpienie przez klienta od umowy zawartej poza siedzibą przedsiębiorstwa. Ten ostatni pojawił się w projekcie ustawy z dn. 4 lipca 2017, na wniosek UOKiK.
Członkowie Komisji zgłosili też nowe uwagi do projektu ustawy. Postulowali m.in. aby wszystkimi wypłatami dla klientów organizatora, który ogłosi niewypłacalność, zajmował się Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w tym wypłatami z gwarancji ubezpieczeniowych, które miałyby być do niego przekazywane przez Urzędy Marszałkowskie. Według przedstawicieli branży, to znacznie uprościłoby i usprawniło proces dokonywania wypłat.
Wśród uwag członków Komisji znalazły się również postulaty o podjęcie konsultacji z MSZ w sprawie komunikatów i ostrzeżeń dotyczących wyjazdów Polaków za granicę. Sprawa ostrzeżeń nabiera większego niż dotychczas znaczenia z powodu uregulowania przez ustawodawcę europejskiego w dyrektywie 2015/2302 kwestii bezkosztowej rezygnacji z imprezy przez podróżnego w razie nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Jak głosi komunikat POT, PIT wielokrotnie, jeszcze przed uchwaleniem dyrektywy 2015/2302, postulowała stworzenie sprawnego i spójnego systemu ostrzeżeń dla podróżnych aktualizowanego w porozumieniu z branżą turystyczną i ustawowe uregulowanie problematyki komunikatów i ostrzeżeń. Sprawa nie została jednak uregulowana w projekcie ustawy transponującej dyrektywę 2015/2302.
Uczestnicy posiedzenia omówili też temat implementacji Dyrektywy w sprawie ubezpieczeń. Prezes PIT przypomniał, że w trakcie społecznych konsultacji zostały przyjęte merytoryczne uwagi zgłoszone przez izbę. Dzięki nim ustawa nie wyeliminuje biur podróży z rynku sprzedaży ubezpieczeń turystycznych.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele: Itaki, Coral Travel, Logos Tour, Exim, Trade & Travel Company, Best Reisen, ETI, Axa, Signal Iduna, Mentor, Intour Polska, Areatour, Holiday Travel, BP Flugo i Sky Tours. W obradach uczestniczył prezes PIT Paweł Niewiadomski i Wiceprezes PIT Dariusz Wojtal.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2023
Biura podróży – ceny imprez turystycznych droższe niż przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty