Kolejna „wakacyjna” baza Eurowings po Pradze, czas na Sztokholm
Kolejna baza Eurowings coraz bliżej Polski. Czy doczekamy się wakacyjnych kierunków od niemieckiego przewoźnika? Z Modlina czy Katowic ?
Niemiecki niskokosztowy przewoźnik ze stajni Lufthansy coraz bardziej rozpycha się w naszym regionie. Po niedawno ogłoszonej bazie w Pradze, przyszła kolei na kolejną, tym razem w Skandynawii. Czy jest szansa na bazę w Polsce? Katowice i Modlin mogą o się o to starać.
Baza w Pradze, czyli jak skorzystać na problemach konkurentów
Decyzja o uruchomieniu od sezonu zima 2021 bazy w Pradze była swego rodzaju zaskoczeniem dla rynku, w dużej mierze była zapewne też związana z problemami czeskich linii CSA i ich właściciela Smartwings. Eurowings postanowiło sprawnie to wykorzystać, bazując w Pradze 2 Airbusy A320 i zapowiadając dodanie trzeciego od lata 2022. Praska baza oznacza kilka ciekawych, ciepłych, zimowych kierunków m.in. Teneryfę, Fuertaventurę i Malagę. Jest też kilka klasyków, jak Mediolan i Barcelona. Z dłuższych tras mamy też Tel. Aviv.
Eurowings, otwierając się w Pradze może mocno liczyć na czeskich touroperatorów, dynamiczne pakietowanie w tym kraju jest mocno rozwinięte. Wsparciem będą też siły sprzedaży Lufthansy, z pewnością pomoże to łatwiej dotrzeć do biznesowych partnerów.
Sztokholm rusza od marca 2022 – jest połączenie do Gdańska
W tym tygodniu dostaliśmy zaś potwierdzenie kolejnej inwestycji w regionie. Nowa baza ruszy w 2022 roku, w założeniach ma być sporo większa od tej otwartej w Pradze. Mówimy bowiem o pięciu samolotach, które zostaną zbazowane w stolicy Szwecji. W Skandynawii popyt na ciepłe kierunki jest bardzo duży, nie mogło ich zabraknąć w siatce Eurowings ze Sztokholmu. Mamy więc Alicante, Malagę, Palmę de Mallorca, Faro i Niceę.
Oprócz ciepłych kierunków jest też klika tych nastawionych na ruch pracowniczo/weekendowy np. Prisztina i nasz polski Gdańsk. Także w przypadku szwedzkiej bazy mamy do czynienia z próbą wykorzystania problemów lokalnego gracza, tym razem chodzi o Norwegian.
Doczekamy się bazy w Polsce – Modlin i Katowice mogłyby powalczyć
Jak widać z ostatnich decyzji, Eurowings coraz bardziej zbliża się do Polski. Wydaje się, że uruchomienia bazy w naszym kraju może być bardzo poważnie rozważane. Łatwo jest wydedukować, że na dziś LOT nie posiada floty, która jest optymalną dla potrzeb rywalizacji na wakacyjnych kierunkach średniodystansowych. Z tego m.in powodu wciąż nie ogłoszono zimowej regularnej „ciepłej” siatki. Polska linia skupia się zdecydowanie na współpracy z touroperatorami na bazie charterów. Jest to bezpieczniejsze finansowo rozwiązanie.
O ile jednak można je skutecznie prowadzić na bazie Dreamlinerów, to już krótkie i średniodystansowe połączenia stanowią wyzwanie. Zapewne również sukcesy Enter Air na polskim rynku charterowym nie umknęły uwadze Niemców.
W przypadku potencjalnych polskich lotnisk z potencjałem na bazę, najbardziej sensownymi wyborami wydają się dwa tj. Katowice i Modlin. W przypadku śląskiego miasta mocnymi argumentami jest siła i tradycja charterowej oferty, doskonały terminal cargo Lufthansy, a także możliwość operowania dla Lufthansy rejsów do Monachium i Frankfurtu niejako “przy okazji”.
W przypadku Modlina mamy większe wyzwanie związane z rywalizacją z Ryanairem, jednak tutaj Eurowings może skorzystać na know-how regularnych linii i wsparciu zespołu handlowego Lufthansy. Przez to współpraca z touroperatorami będzie znacznie łatwiejsza, stanowiąc też istotny argument w rywalizacji z Ryanem, który generalnie pośredników nie lubi. W Modlinie właśnie zmienił się zarząd, z pewnością będzie on dążył do szybkiego sukcesu. A takim byłaby bez wątpienia baza niemieckiego przewoźnika.
Warto w tym kontekście wspomnieć o zmianie na stanowisku szefa Lufthansy w Polsce. Nowy zarządzający naszym rynkiem będzie odpowiadał także za Czechy, to może znacznie ułatwić przeniesienie doświadczeń z czeskiej bazy do Polski. Czekamy na rozwój wypadków, z pewnością rynek wakacyjnych przewozów lotniczych jeszcze przez długi czas będzie oczkiem w głowie regularnych przewoźników. Ruch służbowy będzie odradzał się bardzo wolno, jeszcze bardzo długo nie wróci do poziomów z 2019 roku.
Frank Wagner opuszcza Polskę. Lufthansa przedstawia branży nowego szefa na nasz kraj
POWIĄZANE WPISY
26 kwietnia 2024
Enter Air osiąga rekordowe wyniki. 2,6 mld zł przychodów i 545 mln zł EBITDA w 2023 roku
W 2023 roku Enter Air osiągnęło rekordowe wyniki, z przychodami wynoszącymi 2,6 mld zł i…
0 Komentarzy7 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair zainaugurował loty na pięciu nowych trasach z Katowice Airport
Ryanair zwiększa swoją obecność w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
PLL LOT rozpoczyna kampanię rekrutacyjną dla pilotów
12 kwietnia rozpoczęła się kampania rekrutacyjna skierowana do pilotów pragnących…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Wizz MultiPass dostępny z wydłużonym okresem subskrypcji. Ceny zaczynają się od 279 zł
Wizz Air zakończył okres próbny pierwszego w Europie planu subskrypcji lotów i włącza…
0 Komentarzy4 Minuty
17 kwietnia 2024
Ryanair: Polacy wybierają Włochy, Hiszpanię i Grecję na długi weekend majowy
Polscy turyści przygotowują się do nadchodzącej majówki, a dane linii lotniczych Ryanair…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Adam Sanocki nowym członkiem Zarządu PPL S.A.
Rada Nadzorcza Polskich Portów Lotniczych S.A. powołała wczoraj, 16 kwietnia 2024, nowego…
0 Komentarzy1 Minuty