KLM przywraca loty z i do Polski

KLM wraca na trasy z i do Polski
Boeing w barwach KLM/fot. archiwum KLM

Linia lotnicza KLM wznawia loty na trasach z Polska – Amsterdam. 17 czerwca z Warszawy, zaś 29 czerwca z Krakowa. W pierwszej połowie lipca powinno też nastąpić wznowienie lotów do/z Gdańska, nie jest znana data powrotu KLM do Wrocławia.

W lipcu KLM planuje realizować do 30 proc. swojego standardowego rozkładu, oferując 73 kierunki w Europie i 51 połączeń międzykontynentalnych, z których połowa jest nadal dedykowana przewozowi cargo.

Loty KLM odbywają się w reżimie sanitarnym. Linia wprowadziła między innymi obowiązek zakrywania twarzy podczas wejścia do samolotu i w czasie trwania całego lotu. Serwis pokładowy dostosowano tak, aby ograniczyć kontakt między podróżnymi i personelem. Na pokładzie, jak i na lotniskach wprowadzono dodatkowe środki ostrożności i ochrony zdrowia, zgodnie z międzynarodowymi przepisami w tym zakresie.

Ze wszystkich trzech miast polskich (Warszawa, Kraków, Gdańsk) pasażerowie KLM będą mieli do dyspozycji na razie jedno połączenie dziennie do Amsterdamu.

W lipcu powrót do 73 miast w Europie

Łącznie z trasami do Polski, w lipcu, holenderska linia planuje realizować na nowo loty do 73 europejskich miast, będą to: Aalborg, Aberdeen, Alicante, Ateny, Barcelona, Bazylea, Bergen, Berlin Tegel, Bilbao, Billund, Birmingham, Bukareszt, Bolonia, Bordeaux, Bristol, Budapeszt, Bruksela, Cagliari, Katania, Dublin, Düsseldorf, Edynburgh, Florencja, Genewa, Genua, Glasgow, Gothenburg, Hamburg, Hanower, Helsinki, Ibiza, Inverness, Stanbuł, Kijów, Kopenhaga, Leeds Bradford, Londyn (City), Londyn (Heathrow), Lizbona, Luxembourg, Lyon, Madryt, Malaga, Manchester, Montpellier, Moskwa, Mediolan, Monachium, Norymberga, Newcastle, Nicea, Oslo, Paryż, Porto, Praga, Rzym, St. Petersburg, Split, Stavanger, Sztokholm, Stuttgart, Tuluza, Trondheim, Walencja, Wenecja, Wiedeń, Zagrzeb i Zurich. Duża część z tych połączeń jest już dostępna teraz.

Wznawiane są też loty na niektórych trasach międzykontynentalnych. Wraz z początkiem czerwca linia zaczęła na nowo latać do Paramaribo, Quito, na Arubę, Bonaire i St. Maarten, w lipcu przybędzie kolejnych sześć kierunków: Dżakarta, Denpasar, Waszyngton, San Francisco, Vancouver i Calgary. W sumie w wakacje oferta ma liczyć już 51 kierunków międzykontynentalnych.

Obowiązek podróżowania w maskach

Na wszystkich lotach KLM pasażerowie i załoga mają obowiązek zakrywania twarzy podczas wejścia do samolotu i w czasie trwania całego lotu. Maski są też wymagane na lotniskach. Podróżni są zobowiązani zaopatrzyć się we własne maski ochronna na twarz i bezwzględnie używać ich w czasie całej podróży. Dopuszczalne są zwykłe jednorazowe maski chirurgiczne lub maski wielokrotnego użytku.

Zakrywanie twarzy odzieżą nie zastępuje maski. Ponieważ standardowa maska może być używana jednorazowo przez maksymalnie 4 godziny (maska FFP – do 8 godzin), podróżni powinni posiadać odpowiednią liczbę masek w zależności od długości podróży.

Zakrywanie twarzy maską nie obowiązuje dzieci do lat 10, przy czym ich noszenie jest zalecane w miarę możliwości. Maski nie obowiązują również podczas serwisu pokładowego. Pasażerom, którzy nie zastosują się do obowiązującego wymogu i zgłoszą się na lot bez maski, linia może odmówić wejścia do samolotu. Wymóg zasłaniania twarzy będzie obowiązywał do 31 sierpnia 2020 z możliwością zmiany tej daty w zależności od stanu pandemii i wytycznych międzynarodowych przepisów w tym zakresie.

Dodatkowe środki ochrony

Podróżowanie samolotem w obecnej sytuacji wymaga zastosowania dodatkowych środków ostrożności, aby możliwie w najlepszy sposób chronić pasażerów i załogi przed ewentualnym zarażeniem wirusem. Jednym z elementów reżimu sanitarnego jest wspomniany wcześniej obowiązek noszenia masek. Planując podróż lotniczą, należy spodziewać się innych zmian. Najważniejsze z nich to:

– Higiena na pokładzie – personel pokładowy KLM jest zobowiązany nosić maski ochronne, a samoloty są wyposażone m.in. w środki do dezynfekcji rąk. Podczas każdego lotu KLM jedna z toalet jest przeznaczona wyłączenie dla załogi, aby personel mógł w nieograniczony sposób dbać o higienę rąk. Samoloty są bardzo dokładnie czyszczone przed każdym lotem przy użyciu odpowiednich środków.
– Blokada miejsc i dystans społeczny – Tam, gdzie to możliwe lub konieczne*, linia działa w oparciu o ogólne wytyczne dotyczące „dystansu społecznego”. W praktyce oznacza to odpowiednie rozsadzenie pasażerów i blokada miejsc, aby wokół każdego pozostało możliwie najwięcej przestrzeni i pustych foteli.
– Uproszczony serwis pokładowy – obecnie serwis pokładowy i oferta gastronomiczna zostały uproszczone tak, aby zminimalizować kontakt między załogą i pasażerami, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich podróżnych. Podczas lotów europejskich pasażerowie znajdą na siedzeniu pudełko z kanapką lub ciastkiem i wodę. Podczas lotów międzykontynentalnych, na fotelu czeka na podróżnych większa torba, zawierająca przekąski, owoce i napoje, a gorący posiłek jest serwowany tylko na lotach dłuższych niż 9 godzin. Posiłki specjalne są aktualnie niedostępne. Pasażerowie mogą też zabrać na pokład własny prowiant. Restauracje na lotnisku mogą być nieczynne.
– Samoloty KLM są wyposażone w specjalne zestawy ochronne przeciw COVID-19, na wypadek, gdyby w czasie lotu któryś z pasażerów wykazywał symptomy choroby. Zestawy zawierają specjalne środki ochrony osobistej dla pasażerów i personelu pokładowego, aby ograniczyć ryzyko infekcji na pokładzie.
– Powietrze w kabinie – ryzyko zarażenia się na pokładzie samolotu jest niskie. Nowoczesne samoloty są wyposażone w filtry HEPA, które pozwalają na usunięcie ewentualnie występujących w powietrzu cząsteczek wirusów i zapewniają wysokiej jakości, czyste powietrze o wysokim stopniu cyrkulacji. Powietrze jest wymieniane co trzy minuty, a nadmuch przebiega od góry do dołu, co dodatkowo zmniejsza ryzyko „poziomej” transmisji w kabinie. Co więcej, wszyscy pasażerowie siedzą twarzą w tym samym kierunku, więc interakcja twarzą w twarz jest niewielka.
– Nowe procedury na lotniskach – Dodatkowe środki ochrony są stosowane także na lotniskach. Wejście i wyjście z samolotu oraz obsługa naziemna odbywa się przy zachowaniu dystansu, a niekiedy pasażerowie wchodzą na pokład w kolejności strefowej.
– Dodatkowe kontrole pasażerów – mogą się różnić w zależności od lotniska, z którego pasażer odlatuje. W niektórych przypadkach pasażerowie są proszeni o wypełnienie deklaracji zdrowotnych. Pewne kraje nakładają na linie lotnicze obowiązek przeprowadzenia kontroli zdrowia pasażerów, w tym niekiedy pomiaru temperatury ciała, zanim podróżni zostaną zaproszeni do samolotu, dotyczy to podróży do Korei Płd, Singapuru oraz Kanady.