Kiedy lotniska najbardziej zatłoczone?

pizabay

W której porze dnia zdarza się najwięcej problematycznych lotów? Kiedy jest najbardziej zatłoczony dzień na lotniskach? AirHelp sprawdził, jak wygląda okres urlopowy na polskim niebie.

Na podstawie statystyk za poprzednie lata firma AirHelp sporządziła przegląd najważniejszych trendów w podróżowaniu z polskich lotnisk podczas wakacji. Jak się okazuje, trasą sprawiającą podróżnym najwięcej problemów jest połączenie pomiędzy Warszawą a Londynem (Heathrow). Aż 58 proc. lotów zrealizowano z 3 godzinnym lub dłuższym opóźnieniem lub je odwołano. Na drugim miejscu uplasowała się trasa Warszawa – Bruksela z 47 proc. wskaźnikiem zakłóconych kursów. Podium zamyka relacja Warszawa – Kraków (45 proc.).

Tłoczny koniec sierpnia

Podczas dwumiesięcznego okresu wakacyjnego to koniec sierpnia jest tym najbardziej zatłoczonym czasem na lotniskach. W poprzednim roku warszawskie Okęcie przeżywało oblężenie 25 sierpnia, podobnie jak i katowicki port lotniczy. W Gdańsku największą liczbę pasażerów odnotowano 23 sierpnia, a w Krakowie 28. We Wrocławiu ten dzień przypadł na 27 sierpnia.

Pechowe piątki

Z danych AirHelp za cały poprzedni rok wynika, że najlepszym dniem na podróżowanie samolotem jest sobota – wskaźnik odwołanych bądź opóźnionych lotów jest wtedy najniższy i wynosi 17,8 proc. Zbliżony wynik jest także we wtorek i w niedzielę – w kolejności 18,4 proc. i 18,5 proc. Najwięcej utrudnień zdarza się w piątki – 24,7 proc. lotów w tym dniu nie odbywa się zgodnie z planem. Najgorszą porą dnia na podróż samolotem jest natomiast wieczór – w godzinach 16:00-21:59 25,3 proc. kursów miało bowiem zakłócenia. Im wcześniej, tym mniejsze ryzyko opóźnienia. Rano (6:00-11:59) ten wskaźnik wyniósł 14,7 proc.

„Większa liczba problematycznych lotów w godzinach wieczornych może wynikać z kumulacji opóźnień z całego dnia. Dlatego mając możliwość wyboru godziny wylotu, decydujmy się na poranek” – radzi Eugeniusz Loski z AirHelp.

Opóźnienia i odwołania

Z badań przeprowadzonych przez IMAS International na zlecenie AirHelp wynika, że co piąty Polak doświadczył w swoim życiu odwołania lub opóźnienia lotu bądź odmowy wejścia na pokład ze względu na przepełnienie samolotu. 39 proc. z nich ubiegało się później o odszkodowanie.

Badanie ilościowe zrealizowane zostało metodą ankiety internetowej na próbie 1004 Polaków w wieku 18-65 lat. Przeprowadził je IMAS International na zlecenie firmy AirHelp.