KE wzywa Polskę do wycofania przepisu „180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”

Dzisiaj Komisja Europejska zdecydowała się wszcząć procedurę wobec Chorwacji, Czech, Cyprowi, Francji, Grecji, Litwy, Polski, Portugalii, Słowacji i Polski o naruszenie prawa unijnego w sprawach konsumentów i turystów. W wypadku Polski chodzi o przepis “180 dni na zwrot za odwołany wyjazd”.
Według KE dziesiątka państw łamie Artykuł 12 (4) Dyrektywy (UE) 2015 / 2302.
Z powodu koronawirusa wiele wyjazdów zostało odwołanych. Komisja Europejska dała do zrozumienia, że prawa konsumentów mimo zaistniałej sytuacji są nie naruszalne.
Przypomnijmy, że polski rząd zdecydował, że touroperatorzy będą mogli zaoferować swoim klientom vouchery na późniejsze wyjazdy. Ci z klientów, którzy chcieliby odzyskać wpłacone pieniądze muszą poczekać na to 180 + 14 dni.
Polskie zapisy prawidłowe
Rząd polski stał na stanowisku, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki. Podobne rozwiązania przyjęły inne kraje wezwane przez KE do poprawy prawa.
KE swoje
Mimo to Komisja Europejska uznała, że prawa konsumentów, w tym dotyczące zwrotu środków, zachowują ważność w obecnym kontekście, a krajowe przepisy wspierające firmy nie mogą osłabiać unijnych regulacji.
Wymienione dziesięć państw członkowskich ma dwa miesiące na odpowiedź na wezwanie KE i zmianę w przepisach.
Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki, skomentował: „„Na pewno sprawa jest niejednoznaczna i podlega różnym ocenom. Nie ma wcale pewności, że doszło do naruszenia dyrektywy. Aby prowadzić w Polsce to prawo, zmieniono de facto jeden z przepisów kodeksu cywilnego. Prawo cywilne nie podlega w UE harmonizacji. Na rozstrzygnięcie tego sporu potrzeba czasu. Polska ma dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi. Termin ten będzie zbieżny ze zwrotem pierwszych zaliczek klientom. Kluczowe w tej sprawie będzie stanowisko rządu polskiego.”
POWIĄZANE WPISY
2 lutego 2023
Sieć Fostertravel.pl: styczeń lepszy od zeszłorocznego o 279 proc.
Fostertravel.pl nie zwalnia tempa i otworzył kolejne dwa salony w Żukowie i Izabelinie. W…
0 Komentarzy1 Minuta
2 lutego 2023
Fly.pl: Egipt, Turcja i Tunezja biorą ponad połowę rynku
W styczniu wśród klientów fly.pl, 52,2 proc. rezerwowało wyjazdy do Egiptu, Turcji lub…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Śniadanie biznesowe dla branży z MICE Expert
Grażyna Grot-Duziak działająca pod własną marką MICE Expert zorganizowała śniadanie…
0 Komentarzy1 Minuty
31 stycznia 2023
Wakacje.pl: prezes UOKiK się pomylił, nie wpływamy na wysokość cen
Wakacje.pl S.A. wydały oświadczenie w związku z dzisiejszym komunikatem Urzędu Ochrony…
0 Komentarzy1 Minuta
31 stycznia 2023
UOKiK: Wakacje.pl z zarzutami za mylące ceny
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w…
1 Komentarz3 Minuty
30 stycznia 2023
Travelplanet.pl: w minionym roku wakacje zdrożały o ponad 18 proc. w porównaniu do 2021
Travelplanet.pl przygotował Raport Podróznika na podstawie zarezerwowanych wakacji, który…
0 Komentarzy8 Minuty
30 stycznia 2023
Biura podróży – średnia cena sierpniowa wyższa o ponad 900 zł
W ostatnim tygodniu badanie w biurach podróży w Polsce, średniej ceny imprez wobec cen…
0 Komentarzy3 Minuty
27 stycznia 2023
Najwyższa wieża zamkowa w Portugalii, śpiew i byk
Miasto Beja w regionie Alentejo w Portugalii, słynie z dwóch rzeczy: najwyższej wieży…
0 Komentarzy4 Minuty
27 stycznia 2023
Starożytne pismo i szewc z żelaza w Almodôvar
Dla miłośników historii Portugalii małe miasteczko Almodôvar w regionie Alentejo jest…
0 Komentarzy3 Minuty