Weryfikujemy: Polsce nie nakazano wycofywać przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy
W sprawie przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy przez touroperatorów nie została wszczęta procedura w sprawie uchybienia przez Polskę prawa unijnego – potwierdza Komisja Europejska. Dzisiejsze doniesienia medialne na ten temat nie znajdują uzasadnienia.
Dzisiaj rano jedna ze stacji radiowych opublikowała krótki tekst swojej brukselskiej korespondentki, o tym, że Polska ma czas do 2 czerwca, żeby się dostosować do unijnych zasad, które w ciągu 14 dni gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę, pobyt w hotelu, pociąg czy prom. Jednak Komisja Europejska nie potwierdza tej informacji.
Lista uchybień bez wzmianki o 180 dniach
Opublikowana dziś przez KE majowa lista postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego nie zawiera wspomnianego przepisu wprowadzonego w Polsce.
„Nie wiem, skąd wzięła się ta informacja. Być może korespondentka miała jakieś nieoficjalne wiadomości z Brukseli, te jednak nie znajdują potwierdzenia. We wspomnianym artykule pomieszano kilka kwestii, między innymi związanych z wydawaniem voucherów przez linie lotnicze i touroperatorów” – słyszymy od Bartosza Zadury z polskiego przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Polskie przepisy a unijna dyrektywa
Autorka rozpowszechnianego w sieci artykułu opiera swoje domysły na rozbieżności polskiej specustawy z Dyrektywą 2015/2302. Nie zwraca jednak uwagi na fakt, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej jak dotąd nie otrzymało podstaw, by przepis ten uznać za sprzeczny z dyrektywą i wezwać Polskę do jego zniesienia. Treści zawarte w artykule opublikowanym przez RMF nadal są sprawdzane.
POWIĄZANE WPISY
4 października 2024
Tabarka – w poszukiwaniu prawdziwej Tunezji
Położona tuż przy granicy z Algierią Tabarka zachwyca plażami i świetnymi warunkami do…
0 Komentarzy5 Minuty
2 października 2024
Poznań stolicą turystyki! Dlaczego warto być na Tour Salon 2024?
Od 4 do 6 października 2024 roku Poznań zamieni się w centrum polskiej turystyki. Na…
0 Komentarzy4 Minuty
26 września 2024
Malta – raj dla wielbicieli historii, sportów wodnych i plażowania
Wśród kierunków oferowanych przez Rainbow na sezon letni 2025 wyróżnia się Malta –…
0 Komentarzy5 Minuty
25 września 2024
Dolny Śląsk czeka na turystów. Powódź dotknęła tylko 5 proc. atrakcji
Sytuacja na Dolnym Śląsku jest pod kontrolą – mimo ostatnich doniesień o powodzi,…
0 Komentarzy6 Minuty
25 września 2024
Ibiza – nowość w ofercie Rainbow na lato 2025
Małe zatoczki otoczone z turkusową wodą i stromymi klifami, niekończące się imprezowe…
0 Komentarzy6 Minuty
17 września 2024
Powódź niszczy plany turystów i przedsiębiorców. Branża apeluje o pomoc z TFP
W wyniku powodzi, która dotknęła południową Polskę, branża turystyczna zaczyna zmagać się…
0 Komentarzy7 Minuty
16 września 2024
Bike’owe Roztocze – sposób na promocję i aktywny wypoczynek
Druga edycja „Tygodnia Turystyki Rowerowej – Bike'owe Roztocze” już za nami. W imprezie…
0 Komentarzy2 Minuty
13 września 2024
Tour Salon: odkryj nowe kierunki w świecie turystyki
W dniach 4–6 października 2024 roku Międzynarodowe Targi Poznańskie staną się miejscem,…
0 Komentarzy4 Minuty
5 września 2024
Grupa eSky przejmuje markę Thomas Cook i będzie pod nią działała w Wielkiej Brytanii. Zmieni profil firmy na sprzedaż pakietów dynamicznych
Polska grupa eSky podpisała z chińską spółką Fosun umowę sprzedaży marki Thomas Cook,…
0 Komentarzy5 Minuty
Komisja Europejska poinformowała dzisiaj 2 lipca 2020r. że wszczyna procedurę o naruszenie prawa unijnego przeciwko 10 krajom, w tym Polsce, w związku z regulacjami dotyczącymi rozliczeń między organizatorami turystyki a podróżnymi za niewykorzystane imprezy turystyczne.
to co zrobił rząd wraz z lobby turystycznym to rażące naruszenia art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302 przedstawiciele ministerstwa, a nawet część mediów branżowych, nie widziała w tym przypadku żadnego problemu.
Klienci biur turystycznych nie są od ratowania branży turystycznej, ludzie co wy wyprawiacie rozum wam odebrało.
tak chcecie pozyskać klientów blokując im zwrot pieniędzy?!
przecież pandemia dotknęła wielu ludzi, a wielu klientów biur podróży to również przedsiębiorcy.
czemu więc klienci mają ratować cudze firmy????????????
czemu nie możemy opłacić swoich rachunków za własne pieniądze tylko mamy wspierać cudze firmy.
nigdy wam tego nie zapomnimy!