Weryfikujemy: Polsce nie nakazano wycofywać przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy

W sprawie przepisu o 180 dniach na zwrot pieniędzy przez touroperatorów nie została wszczęta procedura w sprawie uchybienia przez Polskę prawa unijnego – potwierdza Komisja Europejska. Dzisiejsze doniesienia medialne na ten temat nie znajdują uzasadnienia.
Dzisiaj rano jedna ze stacji radiowych opublikowała krótki tekst swojej brukselskiej korespondentki, o tym, że Polska ma czas do 2 czerwca, żeby się dostosować do unijnych zasad, które w ciągu 14 dni gwarantują klientom zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę, pobyt w hotelu, pociąg czy prom. Jednak Komisja Europejska nie potwierdza tej informacji.
Lista uchybień bez wzmianki o 180 dniach
Opublikowana dziś przez KE majowa lista postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego nie zawiera wspomnianego przepisu wprowadzonego w Polsce.
„Nie wiem, skąd wzięła się ta informacja. Być może korespondentka miała jakieś nieoficjalne wiadomości z Brukseli, te jednak nie znajdują potwierdzenia. We wspomnianym artykule pomieszano kilka kwestii, między innymi związanych z wydawaniem voucherów przez linie lotnicze i touroperatorów” – słyszymy od Bartosza Zadury z polskiego przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Polskie przepisy a unijna dyrektywa
Autorka rozpowszechnianego w sieci artykułu opiera swoje domysły na rozbieżności polskiej specustawy z Dyrektywą 2015/2302. Nie zwraca jednak uwagi na fakt, że polskie zapisy nie ingerują wprost w unijny zapis o tym, że w razie odstąpienia od umowy bądź jej rozwiązania, touroperator ma 14 dni na zwrócenie klientowi środków.
Polski zapis ustawy mówi o tym, że odstąpienie bądź rozwiązanie umowy jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej jak dotąd nie otrzymało podstaw, by przepis ten uznać za sprzeczny z dyrektywą i wezwać Polskę do jego zniesienia. Treści zawarte w artykule opublikowanym przez RMF nadal są sprawdzane.
POWIĄZANE WPISY
17 kwietnia 2021
Andrzej Pawluszek pełnomocnikiem prezesa POT ds. ZOPOT-ów
13 kwietnia Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej mianował Andrzeja…
0 Komentarzy5 Minuty
17 kwietnia 2021
Tarcza antykryzysowa wydłużona na marzec i kwiecień. Co przysługuje firmom turystycznym?
Zapisy ustawy „covidowej”, uprawniające m.in. firmy turystyczne do korzystania z czterech…
0 Komentarzy7 Minuty
16 kwietnia 2021
Słowacja odwołuje wczorajszy komunikat. Szczepieni i ozdrowieńcy muszą odbyć kwarantannę
Kilkanaście godzin po wczorajszej decyzji, rząd słowacki przeprasza i odwołuje to, co…
0 Komentarzy1 Minuty
15 kwietnia 2021
Słowacja od poniedziałku otwarta dla zaszczepionych i ozdrowieńców z zagranicy
Od poniedziałku obywatele Unii Europejskiej oraz Islandii, Norwegii, Lichtensteinu,…
0 Komentarzy1 Minuty
15 kwietnia 2021
Tarcza finansowa PFR 1.0 umorzona dla firm turystycznych
Przedsiębiorcom turystycznym, którzy zachowali ciągłość działalności, przysługiwać będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2021
MK Business link chce otworzyć przyczółek w Dubaju, skąd będzie wspierać polskie firmy
Emiraty to w ostatnim czasie gorący kierunek turystyczny, Expo da nowy impuls dla…
0 Komentarzy7 Minuty
15 kwietnia 2021
Międzynarodowy certyfikat zdrowia. Szansa czy zagrożenie dla turystyki? [PODCAST #4]
Europejskie władze forsują pomysł wprowadzenia jeszcze przed wakacjami „certyfikatów…
0 Komentarzy1 Minuta
14 kwietnia 2021
MRPiT zapewnia: zwroty do TFZ będą przesunięte. Rozporządzenie ma zadziałać wstecz
Otrzymaliśmy od MRPiT odpowiedź na pytania dotyczące zbliżającego się terminu rozpoczęcia…
0 Komentarzy3 Minuty
14 kwietnia 2021
Słowacja otwiera hotele dla turystów krajowych
Od najbliższego poniedziałku, 19 kwietnia na Słowacji otwarte będą hotele. Na razie…
0 Komentarzy1 Minuty
Komisja Europejska poinformowała dzisiaj 2 lipca 2020r. że wszczyna procedurę o naruszenie prawa unijnego przeciwko 10 krajom, w tym Polsce, w związku z regulacjami dotyczącymi rozliczeń między organizatorami turystyki a podróżnymi za niewykorzystane imprezy turystyczne.
to co zrobił rząd wraz z lobby turystycznym to rażące naruszenia art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302 przedstawiciele ministerstwa, a nawet część mediów branżowych, nie widziała w tym przypadku żadnego problemu.
Klienci biur turystycznych nie są od ratowania branży turystycznej, ludzie co wy wyprawiacie rozum wam odebrało.
tak chcecie pozyskać klientów blokując im zwrot pieniędzy?!
przecież pandemia dotknęła wielu ludzi, a wielu klientów biur podróży to również przedsiębiorcy.
czemu więc klienci mają ratować cudze firmy????????????
czemu nie możemy opłacić swoich rachunków za własne pieniądze tylko mamy wspierać cudze firmy.
nigdy wam tego nie zapomnimy!