Itaka ponownie przyjrzy się stawce VAT od prowizji
Do poruszonego na naszych łamach problemu związanego ze stawką VAT od prowizji agencyjnych odniósł się w rozmowie z portalem WaszaTurystyka.pl Michał Wróbel, członek zarządu Itaki. Po otrzymaniu od nas nowych informacji jeszcze raz zbada, jaką stawkę VAT należy naliczać od prowizji za sprzedaż wyjazdów poza UE.
Touroperator już wcześniej wystąpił do Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji w tej sprawie i czeka na odpowiedź. Ale po rozmowie z nami Michał Wróbel zapowiada, że zapozna się z wydaną tego lata interpretacją wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zarząd firmy rozważy, czy nie należy zmienić sposobu wystawiania faktur w imieniu agentów.
Touroperator nie podziela zdania NSA
„Stosowanie stawki VAT 23 proc. dla wszystkich prowizji agencyjnych, w tym tych za wycieczki realizowane poza UE, to tradycyjny sposób rozliczeń stosowany w branży. Tutaj wszystko zależy od podejścia do tematu. Są wyroki w tej sprawie, wydane przez sądy administracyjne, ale my się nie zgadzamy z przedstawioną w nich interpretacją, z uwagi na to, że opiera się ona na przypisaniu agentowi roli pośrednika, którym ten nie jest” – mówi Michał Wróbel.
Najważniejsze jednolite rozliczenia w branży
„Uważam, że w naszym przypadku korekty faktur nie są potrzebne, ponieważ jeśli tylko stawka naliczonego podatku jest błędnie podana, to druga strona może ten VAT odliczyć i sytuacja jest neutralna z punktu widzenia urzędu skarbowego. Ale zapoznamy się z nowymi interpretacjami w tej sprawie i skoro już jeden z touroperatorów stosuje to podejście (stawkę 0 proc. – red), to pewnie skończy się to tak, że będą to robili wszyscy. Grunt, żeby było to robione w miarę jednolicie w całej branży” – dodaje.
Itaka stosuje dla agentów procedurę samofakturowania, a w umowie określiła sposób naliczania prowizji jako kwotę netto powiększoną o VAT.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Nad Como zakończyły się targi BILNI 2024
W niedzielę zakończył workshop BILNI 2024, jedna z największych imprez poświęconych…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rekordowy wzrost liczby polskich turystów w Niemczech. Ponad 4,1 mln noclegów w 2023 roku
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Ponad 50-proc. wzrost, dominacja Egiptu. Fly.pl podsumował zimę
Sezon Zima 2023/2024 dobiega końca. Z pierwszych podsumowań branży turystycznej wynika,…
0 Komentarzy6 Minuty
26 marca 2024
Travelplanet.pl rozwija sprzedaż w kanale franczyzowym. Podsumowanie roku i nagrody dla najlepszych na gali Top of the Top 2023
Partnerzy franczyzowi Travelplanet.pl w 2023 roku zwiększyli swe przychody o 43 proc.…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Otwarcie 300. salonu Wakacje.pl
Wakacje.pl uruchomił 300. salon sprzedaży w Swadzimiu koło Poznania. W wydarzeniu udział…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Itaka zwycięzcą Mobile Trends Awards 2024
Mobile Trends Awards przyznawane są od 13 lat i trafiają do firm, których projekty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych idą systematycznie w górę
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 marca 2024
Itaka startuje ze sprzedażą sezonu zima 2025. W ofercie egzotyczna nowość
Hasłem O! Zima 24/25 Itaka rozpoczyna sprzedaż kolejnego sezonu. Na start przygotowano…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
One Event zaprezentował się w Warszawie
Około 40 przedstawicieli biur podróży i agencji MICE poznało ofertę One Event na…
0 Komentarzy1 Minuty