Iluminacja miast atrakcją turystyczną

Iluminacje i dekoracje świetlne coraz częściej z powodzeniem wykorzystywane są jako narzędzia promocji miast czy gmin, które szukają nietuzinkowych sposobów, by zainteresować turystów, wyróżnić się i zapaść w pamięć, często nie tylko lokalnie.
Władze samorządowe budując wizerunek miasta czy gminy stawiają na obecność już nie tylko w tradycyjnych mediach takich jak prasa, radio czy telewizja, ale także zdają sobie sprawę jak ważna, zwłaszcza wśród młodych, jest rola internetu i mediów społecznościowych. Wzrasta też świadomość tego, jak duży zasięg i popularność w internecie mogą zyskać atrakcyjne materiały wizualne. Takie zdjęcia czy filmy, które zdobędą dużą liczbę „lajków” i zyskają znaczącą liczbę odsłon mają szansę przełożyć się więc na zwiększone zainteresowanie miejscem, jako atrakcją turystyczną. Na to liczy między innymi Zamość, któremu nie brakuje pomysłów, by dzięki iluminacjom przyciągać zwiedzających przez cały rok. Do tej pory świetlne obrazy przygotowane z różnych okazji: na Boże Narodzenie, Wielkanoc czy święta majowe można było obserwować na elewacji ratusza. Tym razem oryginalną, bo jedyną taką dekorację w Polsce zyskał zamojski Park Miejski i znajdujący się w nim staw.
Barbara Godziszewska z Urzędu Miasta Zamość, pwoiedziała: „Dzięki wakacyjnej świetlnej oprawie stał się teraz miejscem częstych wieczornych spacerów. Widzimy, że podoba się zarówno mieszkańcom, jak i odwiedzającym Zamość turystom.”
Ruchoma kwiecista iluminacja jest wyświetlana codziennie od godziny 21.00 do 2:00 nad ranem. Ostatni pokaz przewidziano 30 września.
Rafał Jaczyński z firmy Multidekor, która przygotowała iluminację, dodał: „To pierwsza w Polsce projekcja tego typu na wodzie. Do tej pory ekranami dla takich dekoracji były obiekty architektoniczne, najczęściej ściany budynków – mówi. Cieszymy się gdy po raz kolejny widzimy, w jaki sposób światło może nadawać nowe życie miejscu, które do tej pory po zmroku pustoszało.”
Zaprojektowane dla potrzeb konkretnej przestrzeni, tworzone na zamówienie i dostosowywane do jej wymagań świetlne dekoracje są często wykorzystywane, by wydobyć i podkreślić unikatowy charakter miejsca. Tak było na przykład w gminie Mstów, koło Częstochowy, która słynie z największej liczby sadów owocowych w województwie śląskim i sporej już liczby całorocznych iluminacji. Trzymetrowe jabłko podświetlone tysiącami ledowych lampek pojawiło się rok temu na mstowskim rynku z okazji czwartej edycji „Święta Jabłka”. Wyjątkowa ozdoba spodobała się mieszkańcom i dziś należy już do stałych elementów krajobrazu miasta. Oprócz klasztoru i mostu na Warcie nowy wygląd zyskuje po zmroku także dwudziestokilkumetrowa Skała Miłości we Mstowie, lokalna atrakcja turystyczna. Na potężnym ostańcu, który w ciągu dnia jest gratką dla amatorów wspinaczki skalnej, nocą nawet z daleka można dostrzec herb Mstowa a przy okazji świąt państwowych – barwy narodowe.
Adam Markowski zastępca wójta gminy Mstów, podkreślił: „Podświetlane ledowymi lampkami jabłko jest już niejako nowym symbolem Mstowa. Efektowne iluminacje świąteczne i całoroczne podkreślają piękno ważnych dla nas miejsc. Stały się też istotnym elementem promocji gminy.”
Z kolei Rogoźno w województwie wielkopolskim zdecydowało się na iluminację ściśle nawiązującą do historycznej przeszłości miasta. Bywał tu król Polski Przemysł II i to on nadał miastu dokument lokacyjny. Na miejskim rondzie stanęła więc ośmiometrowa świetlista korona królewska ozdobiona herbem Rogoźna.
Burmistrz Rogoźna Roman Szuberski, skomentował: „Zamiast tradycyjnej świątecznej choinki postawiliśmy na nietypową, oryginalną iluminację, która miała być także elementem obchodów 720-lecia śmierci króla. Pomysł okazał się trafiony, więc ledowa korona została z nami także po świętach i na co dzień przypomina o historycznej przeszłości Rogoźna.”
To kolejny dowód na to, że oryginalne, dobrze przemyślane i dopasowane do konkretnej przestrzeni iluminacje mogą tworzyć spójną historię miejsca, cieszyć mieszkańców i przyciągać turystów. I to nie tylko od święta.
POWIĄZANE WPISY
8 grudnia 2023
Choinki pod choinkę – od RMF FM i Małopolski
Jak co roku o tej porze RMF FM przybywa do miast w całej Polsce i rozdaje „Choinki pod…
0 Komentarzy2 Minuty
7 grudnia 2023
Hydropolis obchodzi ósme urodziny. Nowy eksponat, niespodzianki i wspólne świętowanie 9-10 grudnia
Hydropolis świętuje swoje ósme urodziny. Miejsce znajduje się w czołówce najchętniej…
0 Komentarzy4 Minuty
7 grudnia 2023
Plastron startowy Adama Małysza do wylicytowania podczas Gali Waszej Turystyki
Plastron startowy z autografem Adama Małysza, polskiego skoczka narciarskiego, zdobywcy…
0 Komentarzy2 Minuty
6 grudnia 2023
Szczyrk Mountain Resort otwiera sezon narciarski w piątek 8 grudnia
Szczyrk Mountain Resort zapowiada otwarcie sezonu narciarskiego w ten piątek, 8 grudnia.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2023
Warszawska branża turystyczna solidarna z gdańską inicjatywą „Biskupia 33”
Członkowie Warszawskiej Organizacji Turystycznej wsparli projekt ,,Biskupia 33”. W dniach…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2023
Wakacje Marzeń 2023: spokojny wypoczynek dla 103 dzieci z domów dziecka
People for People i Turystyczna Organizacja Otwarta podsumowała akcję Wakacje Marzeń…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2023
Podczas Gali Waszej Turystyki zbierzemy środki na Dom Dziecka w Falbogach. Przyłącz się do aukcji charytatywnej
Podczas trzeciej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 12 stycznia 2024 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
30 listopada 2023
Rozpoczęcie sezonu na Czarnej Górze. GrapaSki zaprasza na nowości na stokach
W stacji narciarskiej z podhalańskiej Czarnej Góry oprócz pierwszych szusów miłośnicy…
0 Komentarzy3 Minuty
29 listopada 2023
Fundacja Argan zachęca do odkrywania kultury Maroka
Nowo powstała Polsko-Marokańska Fundacja Argan, ma na celu promocję marokańskiej kultury…
0 Komentarzy2 Minuty