
Wyniki hoteli w listopadzie były słabsze niż w październiku, głównie za sprawą niezadowalających rezultatów hoteli biznesowych – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Satysfakcjonujące obłożenie powyżej 50 proc. zanotowała nieco ponad połowa ankietowanych obiektów. Średnie obłożenie w minionym miesiącu okazało się jednak wyższe niż rok temu.
W listopadzie wśród wszystkich hoteli biorących udział w ankiecie z frekwencją poniżej 30 proc. było 13 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowała nieco ponad połowa obiektów (55 proc., to jest jednak 20 pp. mniej niż w październiku), w tym 22 proc. powyżej 70 proc. (16 pp. poniżej października). Wśród hoteli biznesowych 59 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 21 proc. powyżej 70 proc. To wyniki słabsze niż w październiku o ok. 20 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 7 proc. hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki słabsze niż w październiku, z wyraźnie zwiększonym udziałem hoteli „środka”: tylko 28 proc. zapełniło się więcej niż w połowie, a obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 12 proc. Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 proc., z udziałem 60 proc. (20 pp. więcej niż miesiąc temu).
Lepiej niż roku temu
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. Dla dokładnie połowy ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 26 proc. obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 38 proc. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 12 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W listopadzie odwróciła się tendencja ostatnich miesięcy i tym razem hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 43 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 22 proc. w grupie do 5 pp. 38 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 19 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych dla 56 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym dominowała grupa 36 proc. z wzrostem do 5 pp. Natomiast 44 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 20 proc. ze spadkiem do 5 pp.
Stabilny wzrost cen w hotelach
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych hoteli wskazują, że 62 proc. hoteli (o 2 pp. więcej niż w październiku) podniosło ceny w stosunku do listopada 2023 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 38 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 1/5 utrzymała te same ceny, a 13 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Grudzień z niskim poziomem rezerwacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w segmencie obiektów wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych, tj. Bożego Narodzenia i Sylwestra. Dla całej grupy ankietowanych 45 proc. hoteli (o 11 pp. więcej niż w listopadzie) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 21 proc. obiektów (o 6 pp. mniej niż w listopadzie). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wynosi 34 proc.
W hotelach biznesowych ponad połowa (52 proc.) nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 10 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. stanowi 38 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to również 52 proc. z frekwencją poniżej 30 proc., a obiektów z obłożeniem powyżej 50 proc. jest 16 proc. Grupa hoteli „środka” stanowi 32 proc.
Rezerwacje na Święta i Sylwestra
Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 55 proc. posiada aktualnie obłożenie w okresie Świąt Bożego Narodzenia (25-29 grudnia) poniżej 30 proc. W tym spora grupa, bo 34 proc. obiektów, nie przekracza frekwencji 10 proc., co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. 1/3 hoteli wypełniona jest więcej niż w połowie. Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 proc. notuje 85 proc. obiektów, w tym ponad połowa (52 proc.) ma frekwencję na ten moment nie większą niż 10 proc. W hotelach wypoczynkowych 16 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc., a 68 proc. obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 44 proc. ma już frekwencję powyżej 70 proc.
Z kolei w okresie noworocznym (29 grudnia – 1 stycznia) wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 39 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 48 proc. Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30 proc. posiada 55 proc. obiektów, w tym 31 proc. nie przekracza 10 proc. frekwencji. Hotele wypoczynkowe prezentują na ten moment wskaźniki niemal identyczne do świątecznych. 16 proc. ma obłożenie poniżej 30 proc., natomiast 72 proc. obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 44 proc. ma frekwencję powyżej 70 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 1-6 grudnia 2024 roku wzięło udział 127 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położone jest w miastach. 29 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych 85 proc. to hotele liczące do 150 pokoi, 61 proc. ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 90 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 46 proc., 20 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 34 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (94 proc.).
POWIĄZANE WPISY
12 maja 2025
Polski design w europejskim wydaniu. Nowe wnętrza hotelu Mercure Tallinn
Hotel Mercure Tallinn zyskał nowe wnętrza, zaprojektowane przez warszawskie Aure Studio…
0 Komentarzy2 Minuty
8 maja 2025
Campanile Warszawa Północ: hotel miejski jako przestrzeń społeczna i funkcjonalna
Hotel Campanile Warszawa Północ redefiniuje rolę miejskiego hotelu, łącząc funkcję…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2025
Podlaski Bon Turystyczny rusza od Wielkanocy
Ponad 500 przedsiębiorców bierze udział w Programie Podlaski Bon Turystyczny. Od…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Nowa odsłona B&B Hotel Wrocław Centrum. Zakończono modernizację obiektu
B&B Hotel Wrocław Centrum przeszedł kompleksową modernizację. Prace objęły zarówno…
0 Komentarzy2 Minuty
24 marca 2025
Ruszył Podlaski Bon Turystyczny
Dziś wystartowała strona Podlaskiego Bonu Turystycznego, programu mającego ożywić ruch…
0 Komentarzy3 Minuty
20 marca 2025
Tribe Krakow Old Town otwiera drzwi dla nowych talentów
Wraz z nadchodzącym otwarciem Tribe Krakow Old Town rozpoczyna się rekrutacja personelu…
0 Komentarzy2 Minuty
19 marca 2025
Sun & Snow: inwestowanie w apartamenty rekreacyjne w Polsce wciąż się opłaca
Wzrost kosztów budowy, zmieniające się preferencje klientów oraz procesy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
IGHP: luty z dobrą frekwencją
Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej…
0 Komentarzy5 Minuty
12 marca 2025
Julien Mattei nowym dyrektorem ds. inwestycji w a&o Hostels
Julien Mattei objął stanowisko dyrektora ds. inwestycji w a&o Hostels. Doświadczony…
0 Komentarzy2 Minuty
7 maja 2025
Jakie dokumenty są potrzebne, żeby wynająć samochód?
Wynajem samochodu cieszy się sporym zainteresowaniem zarówno w gronie miłośników…
0 Komentarzy4 Minuty