IGHP: hotelarze zadowoleni z wyników sierpnia

Wyniki branży hotelarskiej w sierpniu były dobre. Jak wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, osiągnięte rezultaty przewyższyły te z pierwszej połowy sezonu wakacyjnego i utrzymały się na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wśród wszystkich hoteli, biorących udział w ankiecie IGHP, 8 proc. obiektów odnotowało w sierpniu frekwencję poniżej 30 proc., obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 72 proc., w tym 46 proc. obiektów powyżej 70 proc.
W grupie hoteli biznesowych 69 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 41 proc. powyżej 70 proc. Frekwencji poniżej 30 proc. nie odnotował żaden ankietowany obiekt. Wśród hoteli wypoczynkowych nie było takich, które nie zapełniłyby się więcej niż w połowie. Z obłożeniem powyżej 80 proc. było 59 proc. obiektów.
Sierpień podobnie jak rok temu
Wskaźniki obłożenia były na zbliżonym poziomie do uzyskanych rok temu, z pogorszeniem jednak w obiektach wypoczynkowych. Dla 41 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w sierpniu ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. 46 proc. hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym po 18 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 13 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Dla 45 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji w przedziale 6-10 pp. Również 45 proc. zanotowała obniżenie obłożenia, w tym 24 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 29 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejsze grupy po 12 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. oraz powyżej 10 pp. Ponad połowa obiektów (53 proc.) pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 41 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
Stabilny wzrost cen
W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku w tempie zbliżonym do minionego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że 62 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2024 r., w tym połowa odnotowała wzrost do 10 pp. 38 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 proc. utrzymało te same ceny, a 14 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Lepsze prognozy
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień wskazują na wyraźnie lepsze niż w okresie wakacji prognozy w hotelach biznesowych, ale również obiekty wypoczynkowe nie zwalniają tempa. Spośród wszystkich ankietowanych 10 proc. hoteli wskazuje aktualną – na dzień udziału w ankiecie – frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 68 proc., w tym 21 proc. z frekwencją w zakresie 51-60 proc. oraz 28 proc. z frekwencją w zakresie 61-70 proc.
W hotelach biznesowych 19 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje połowa. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 77 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 35 proc. jest zapełniona w więcej niż 70 proc. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc.
Udane wakacje
Cały okres wakacyjny hotelarze ocenili pozytywnie i lepiej niż jego półmetek, co potwierdza prognozy sprzed miesiąca, które wskazywały na lepszą drugą połowę sezonu. Wśród wszystkich ankietowanych 86 proc. hoteli ocenia wakacje dobrze, choć w tym 43 proc. poniżej oczekiwań. 8 proc. obiektów oceniło sezon źle, a dla 7 proc. nie ma on istotnego znaczenia.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 8-11 września 2025 roku wzięło udział 107 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 3/4 położone jest w miastach. 40 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 105 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 40 proc., 16 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 44 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (84 proc.).
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2025
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż „Konie, Byki, Limeryki”
Hotel Mercure Warszawa Centrum zorganizował wernisaż zatytułowany „Konie, Byki,…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
TRIBE współpracuje z ASP Wrocław i MIXD w projekcie edukacyjnym dla studentów
TRIBE ogłasza rozpoczęcie projektu edukacyjnego „Exploring TRIBE” realizowanego we…
0 Komentarzy2 Minuty
12 listopada 2025
Arche otworzy hotel Metalowiec w Muszynie
Arche SA przygotowuje otwarcie nowego hotelu w Muszynie. Arche Metalowiec Muszyna,…
0 Komentarzy2 Minuty
7 listopada 2025
Mazury bez tłumów: Karwica przyciąga miłośników ciszy i natury
Coraz więcej Polaków wybiera Mazury zamiast zagranicznych kurortów, szukając ciszy,…
0 Komentarzy6 Minuty
6 listopada 2025
Accor podsumowuje wyniki za trzeci kwartał 2025 roku
Grupa Accor poinformowała o wzroście przychodów w trzecim kwartale 2025 roku o 3,1 proc.…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2025
GRIFID Hotels prezentuje pięciogwiazdkowy hotel Noa w Złotych Piaskach
Grupa GRIFID Hotels prezentuje swój najnowszy obiekt - pięciogwiazdkowy hotel GRIFID Noa,…
0 Komentarzy2 Minuty
27 października 2025
Airbnb i WOT podpisały porozumienie o promocji odpowiedzialnego podróżowania w Warszawie
Nowe partnerstwo Airbnb i WOT zakłada wymianę danych turystycznych, wspieranie…
0 Komentarzy3 Minuty
27 października 2025
IGHP: wrzesień przyniósł wzrost obłożenia i cen w hotelach
Wrzesień przyniósł hotelom dobre wyniki, zarówno obiekty biznesowe, jak i wypoczynkowe…
0 Komentarzy4 Minuty










