IATA: więcej przestrzeni w samolotach to koniec taniego latania

Wprowadzenie środków zapobiegawczych narzucających w samolotach tzw. social distancing oznaczałoby, że skończyła się era tanich linii lotniczych – uważa dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac.
„Jest oczywiste, że gdyby zasady, mające zwiększyć odległości między pasażerami, zostały wprowadzone wewnątrz samolotów, to z użytkowania wyłączona zostanie ogromna część miejsc: co najmniej jedna trzecia dla krótko- i średniodystansowych przelotów” – powiedział de Alexandre de Juniac podczas briefingu zorganizowanego przez branżę lotniczą (cytuje go portal Flightglobal.com).
Nie przekroczymy progu rentowności
Były dyrektor zarządzający Air France-KLM zauważył, że obłożenie zapewniające przekroczenie progu rentowności na trasach krótkodystansowych przeważnie sięgało 70 proc. Ten próg będzie nieosiągalny, jeśli spełnione zostaną wymogi walki z koronawirusem. Oznaczałyby one, że w układzie siedzeń 3-3, każde środkowe miejsce będzie puste.
Dyrektor de Juniac podkreślił: “W tym teoretycznym scenariuszu, gdyby ktoś sprzedawał bilety po tej samej średniej cenie, co poprzednio, to straciłby duże pieniądze.”
Zdaniem de Juniaca, taki scenariusz byłby niemożliwy do zrealizowania dla każdej linii lotniczej, a zwłaszcza dla tanich przewoźników.
IATA: bilety droższe o 50 proc.
Według IATA, gdyby wprowadzono zasady „social distancingu” w samolotach, obłożenie spadłoby poniżej poziomu niezbędnego do zachowania zyskowności. Jedynym rozwiązaniem byłoby podniesienie cen biletów o 50 proc. Wtedy przewoźnicy mogliby latać i przekraczać margines minimalnego zarobku.
Jednak, według dyrektora generalnego organizacji, „gdyby wprowadzono social distancing, to koniec z tanim podróżowaniem.”
Wszystko zależy od narzuconych wymogów
Podczas tego samego briefingu główny ekonomista IATA Brian Pearce zauważył, że potrzeba wprowadzania zasad „social distancing” na pokładach samolotów nie jest niczym pewnym i będzie zależała od wymogów zdrowotnych narzuconych przez władze po zniesieniu ograniczeń dotyczących podróży lotniczych.
Michael O’Leary, prezes Ryanaira, powiedział w udzielonym niedawno wywiadzie, że według niego reguły „social distancing” na pokładzie samolotu nie są niezbędne. Uznał, że wystarczające jest stosowanie masek i mierzenie temperatury pasażerów.
Według kwietniowej prognozy IATA z powodu pandemii koronawirusa linie lotnicze stracą 314 mld dolarów w przychodach od pasażerów. Oznacza to spadek o 55 proc. w stosunku do wyników z 2019 roku.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2023
PLL LOT wznawia loty do Aten i ogłasza nowe kierunki z Radomia
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły połączenie między Warszawą a Atenami. Samoloty…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2023
Emirates: pierwszy na świecie lot z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa
Emirates zostały pierwszymi na świecie liniami lotniczymi, które wykonały lot…
0 Komentarzy3 Minuty
27 listopada 2023
Sześć lat FlixBusa w Polsce: nowe kierunki i zielone cele
FlixBus świętuje szóstą rocznicę działalności w Polsce. Z tej okazji, przewoźnik…
0 Komentarzy5 Minuty
27 listopada 2023
Turystyka w Szwajcarii wróciła do poziomu sprzed 2019 roku
Wraz ze startem nowego sezonu narciarskiego Switzerland Tourism Polska przedstawiło…
0 Komentarzy2 Minuty
23 listopada 2023
Lotnisko we Wrocławiu: blisko 3,6 mln pasażerów w listopadzie
23 listopada o godzinie 8:45 w Porcie Lotniczym Wrocław wylądował samolot Ryanair o…
0 Komentarzy2 Minuty
23 listopada 2023
Emirates dołącza do konsorcjum badawczego zajmującego się odnawialnymi i zaawansowanymi paliwami lotniczymi w ZEA
W Roku Zrównoważonego Rozwoju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz podczas trzeciej…
0 Komentarzy2 Minuty
22 listopada 2023
Współpraca PLL LOT z Peako SA. Boeing 737 Max w barwach banku
W pierwszym kwartale 2024 roku Bank Pekao S.A. we współpracy z Polskimi Liniami…
0 Komentarzy3 Minuty
20 listopada 2023
Kraków Airport: przekroczyliśmy wynik z 2019 roku. W 2023 obsłużymy ponad 9 mln pasażerów
Lotnisko Kraków Airport poinformowało, że 19 listopada liczba obsłużonych pasażerów…
0 Komentarzy1 Minuta
17 listopada 2023
Kraków i Małopolska chcą na sezon 2024 wypromować się w ZEA, Arabii Saudyjskiej i Japonii
W ostatnich dniach przedstawiciele Małopolski oraz branży turystycznej spotkali się z…
0 Komentarzy5 Minuty