Gniezno realizuje projekt turystyczno-promocyjny o wartości ponad 9 mln zł

fot. Dorota Olendzka

Gniezno inwestuje w nowoczesną turystykę kulturową. Nowy projekt o wartości ponad 9 mln zł połączy historię z technologią, ekologią i dostępnością przestrzeni miejskiej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2026 roku.

W ramach nowego projektu turystycznego Gniezno zaplanowało codzienne projekcje videomappingowe na wybranych elewacjach wzdłuż Traktu Królewskiego. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy powstanie również nowy pomnik Mieszka I i Dąbrówki. Przedstawienie księżnej w formie postaci w ciąży ma na celu symboliczne podkreślenie jej roli jako matki pierwszego króla Polski oraz zaakcentowanie udziału kobiet w kształtowaniu historii państwowości.

Równolegle miasto planuje działania w innych lokalizacjach. Na ścianie jednego z wieżowców na Osiedlu Piastowskim zaplanowano mural z wizerunkiem Bolesława Chrobrego i Mieszka II. Zostanie on wykonany z wykorzystaniem farb fotokatalitycznych, które pochłaniają zanieczyszczenia powietrza.

Ważną częścią projektu jest także rozwój cyfrowych form zwiedzania. Miasto wdraża system multimedialnych audioprzewodników opartych na podcastach, znacznikach NFC, kodach QR oraz dedykowanych numerach telefonicznych – w tym m.in. rozwiązania takie jak „telefon do króla”. Równocześnie zespół projektowy rozbudowuje aplikację mobilną, wzbogacając ją o nowe funkcje edukacyjne i interaktywne.

Integralnym elementem inwestycji jest budowa tzw. „Szpilkostrady” – nowego traktu spacerowego o starobrukowej nawierzchni, pozbawionej barier architektonicznych. Trasa połączy ul. Chrobrego z Katedrą Gnieźnieńską, prowadząc przez Rynek i ul. Tumską.

Uzupełnieniem działań w przestrzeni miejskiej będą rozwiązania zwiększające dostępność w instytucjach kultury, takich jak Miejski Ośrodek Kultury czy Biblioteka Publiczna. Pojawią się tam m.in. pętle indukcyjne i systemy audiodeskrypcji. Projekt przewiduje również szeroko zakrojoną promocję, obejmującą emisję spotów w kinach, publikacje informacyjne oraz organizację wizyt studyjnych dla przedstawicieli mediów.

„To projekt jakiego w Polsce jeszcze nie było. To nie tylko celebracja Gniezno2025, ale konkretna inwestycja w przyszłość turystyki naszego miasta” – powiedział prezydent Gniezna, Michał Powałowski.

„Po sześciu latach funkcjonowania Traktu Królewskiego w Gnieźnie, miasto rozwinie ten kompleksowy koncept kanalizacji ruchu turystycznego, łącząc promocję dziedzictwa historycznego z nowoczesnymi formami narracji i wysokim poziomem dostępności” – dodał Artur Krysztofiak, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Turystyki Urzędu Miejskiego w Gnieźnie.

Projekt jest realizowany w ramach obchodów Gniezno2025 i ma charakter interdyscyplinarny, łącząc historię, nowe technologie, rozwiązania ekologiczne oraz działania zwiększające dostępność przestrzeni miejskiej.