Gdańsk i Pomorze coraz popularniejsze
Jak podała Gdańska Organizacja Turystyczna, tylko od marca do grudnia 2014 roku, miasto odwiedziło 6 mln turystów. Całe Pomorze mogło odwiedzić ok. 8 mln osób.
Jak w rozmowie z PAP, powiedział prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Łukasz Wysocki: „Każdego roku w porównaniu z poprzednim notowany jest w Gdańsku ok. 10 proc. przyrost liczby odwiedzających. Pod względem liczby turystów Gdańsk jest w pierwszej trójce-czwórce najczęściej odwiedzanych miast w kraju.”
Do Gdańska przyjechało 1,1 mln turystów z kraju i zagranicy (mieli nocleg) i 4,5 mln odwiedzających (bez noclegu). Miasto najchętniej odwiedzali turyści z woj. mazowieckiego (14,3 proc.) a zza granicy – Niemcy (ponad 26 proc.), Brytyjczycy (17 proc.) i Rosjanie (13 proc.). Jako powód przyjazdu turyści najczęściej wymieniali wypoczynek i relaks (73 proc.), zwiedzanie (ponad 62 proc.) i zakupy (18,0 proc.). Imprezy kulturalne przyciągnęły ok. 10 proc. pytanych turystów.
Turyści odwiedzają przede wszystkim Stare Miasto (60 proc.), Bazylikę Mariacką (21 proc.), Westerplatte, Dwór Artusa i stadion piłkarski PGE Arena (po ok. 10 proc.). Wydatki turystów w Gdańsku w ubiegłym roku wyniosły ok. 2,2 mln zł. Średni wydatek turysty oszacowano na 908 zł, a osoby odwiedzającej na 267 zł.
Jak podała PAP, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w Gdańsku Krystyna Hartenberger-Pater skomentowała: „Na Pomorzu notowana jest duża dynamika wzrostu liczby turystów. Przed 2012 rokiem region średnio odwiedzało ok. 5-5,5 mln turystów rocznie, w 2012 (rok organizacji mistrzostw EURO) – 6,6 mln, a w 2013 – 7,7 mln turystów. Po 2012 roku dynamicznie rośnie też liczba turystów zagranicznych. Wzrost liczby turystów ze Skandynawii to około 20 proc. rok do roku. Jednak konkurencja w kraju jest duża. Każde większe miasto w Polsce walczy o swoją markę, swoją tożsamość lokalną. Jednak pod względem rozpoznawalności miast za granicą, Gdańsk jest na trzecim miejscu w kraju, po Warszawie i Krakowie.
Warto zauważyć, że zupełnie innej oferty oczekuje turysta krajowy, a innej turysta zagraniczny. Ze względu na to, że większą część osób odwiedzających Gdańsk i Pomorze stanowią turyści z kraju, w tym zakresie priorytetem jest wydłużenie sezonu. W wysokim sezonie letnim już nie jesteśmy w stanie więcej turystów przyjąć”. Naszym priorytetem jest wydłużenie sezonu, żeby turyści przyjeżdżali też w innych miesiącach i tutaj jest problem, bo turyści krajowi są przyzwyczajeni do podróży wakacyjnych.
Dla turysty zagranicznego powinna być przygotowana oferta bardzo nowoczesna, dynamiczna, w oparciu o pomorskie unikalne wartości. Turysta zagraniczny jest bardziej mobilny, aktywny i on do Polski czy na Pomorze nie przyjeżdża żeby leżeć na plaży, bo to nie jest ten klient, ale on przyjeżdża zwiedzać, doświadczać, przeżywać. Liczy się atmosfera, klimat miejsca, taka turystyka miejska. Oferta dla turysty zagranicznego w Gdańsku powinna być budowana w oparciu o unikalne wartości, jak np. elementy związane z Solidarnością, wolnością, stocznią, ale też z bursztynem, Hanzą.”
POWIĄZANE WPISY
14 lipca 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: „Zarządzanie turystyką i rekreacją – wczoraj, dziś i jutro” już 28 listopada
Społeczna Akademia Nauk wraz ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego zapraszają na II…
0 Komentarzy2 Minuty
10 lipca 2025
Gubałówka zaprasza na lato 2025: plaża w górach, sport i góralski folklor
Na czas wakacji Gubałówka - jeden z najchętniej odwiedzanych ośrodków turystycznych Grupy…
0 Komentarzy1 Minuty
10 lipca 2025
Od Szkocji po Mazowsze. V edycja Dnia Szkockiego w Jadowie
Jadów po raz piąty zamienił się w szkocką stolicę Mazowsza. 5 lipca odbyła się kolejną…
0 Komentarzy4 Minuty
9 lipca 2025
Gniezno: Widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
W sierpniu 2025 roku odbędzie w Gnieźnie plenerowe widowisko historyczno-teatralne…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2025
Compensa: Polacy coraz częściej planują urlop poza latem
Rozpoczęły się letnie wakacje. Choć tradycyjnie kojarzą się z urlopem, rośnie liczba…
0 Komentarzy4 Minuty
7 lipca 2025
Ranking UIA 2024: Polska na 21. miejscu w organizacji konferencji
Polska potwierdziła swoją pozycję na arenie międzynarodowej jako atrakcyjna destynacja…
0 Komentarzy2 Minuty
7 lipca 2025
Ruszyła kolejna edycja kampanii „Polska. Więcej niż myślisz!”
Na początku lipca ruszyła kolejna odsłona ogólnopolskiej kampanii „Polska. Więcej niż…
0 Komentarzy2 Minuty
4 lipca 2025
Letnia akcja kulinarna PLOT: wielkopolskie smaki w nowoczesnej interpretacji
W lipcu i sierpniu 2025 roku w Poznaniu i okolicach odbędzie się akcja „Smaczne lato w…
0 Komentarzy2 Minuty
3 lipca 2025
Sopot i Visa rozpoczynają program analizy zwyczajów płatniczych turystów
Sopot, we współpracy z Visa, uruchamia od lipca 2025 roku program mający na celu poznanie…
0 Komentarzy2 Minuty