FlixBus: 24 mln przejechanych kilometrów, udany sezon letni i plany na 2022 rok

FlixBus podsumował wyniki za ubiegły rok i przedstawił plany na 2022 r., gdzie zakłada m.in. podwojenie liczby klientów. W 2021 polski oddział odnotował 14 proc. wzrost liczby pasażerów podczas sezonu letniego w porównaniu do roku poprzedzającego. 

FlixBus Polska w 2021 roku zrealizował ponad 24 mln kilometrów oferując połączenia do 150 polskich i prawie 180 zagranicznych miast. W tym roku liczby te mają wzrosnąć do 190 miast w Polsce i 200 w Europie. Łącznie firma współpracuje z ponad 30 partnerami autobusowymi. W trakcie trwania pandemii z żadnym z nich nie rozwiązano umowy. Pod koniec 2021 roku, globalna sieć FlixBusa oferowała 400 tysięcy połączeń dziennie do ponad 2500 destynacji w 37 krajach. Liczba pasażerów wyniosła 30 mln pasażerów (wliczając pasażerów przewoźnika Greyhound od momentu jego przejęcia).

Najważniejsze inicjatywy, siatka, popyt i trendy w 2021

FlixBus rozszerzył sieć w Niemczech, a także wystartował z operacją uruchomienia zielonych pociągów w Szwecji, co jest pierwszym wyjściem FlixTrain poza rynek niemiecki. Jednym z najważniejszych wydarzeń zarówno w zeszłym roku jak i w całej historii FlixMobility było przejęcie amerykańskiego przedsiębiorstwa obsługującego dalekobieżne trasy autobusowe w USA – Greyhound. Uruchomiono ofertę w Brazylii i rozpoczęto prace nad powstaniem pierwszego w Europie dalekobieżnego autobusu wodorowego. Pierwszy z nich ma być gotowy do użytkowania w 2024 roku.

Siatka połączeń obejmowała ponad 100 linii krajowych i międzynarodowych i była obsługiwana na poziomie 90 proc. sprzed pandemii. W ofercie znalazło się 330 miast w 15 europejskich krajach. Liczba rezerwacji w sezonie letnim w Polsce wyniosła 14 proc. w porównaniu 2021 vs. 2020.

W trakcie trwania pandemii odnotowano znaczący wzrost rozwoju turystyki lokalnej, aż 78 proc. wyniosły podróże krajowe, a 22 proc. zagraniczne. Znaczna część pasażerów wciąż obawia się korzystania ze zbiorowych środków transportu. 26 proc. pasażerów mniej chętnie podróżuje transportem publicznym.

Do najważniejszych inicjatyw w minionym roku zaliczany jest powrót Akademii Kierowcy FlixBus – szkoleń teoretycznych, praktycznych i kursów doszkalających, a także postępowań w przypadku zagrożenia. Drugą z takich inicjatyw jest zaangażowanie w ekologię i zrównoważony rozwój. W ramach działań dla ochrony klimatu posadzono już 3030 drzew. Od początku marca 2022 r. rozpocznie się sadzenie drzew w lesie we współpracy z posadzimy.pl w trzech województwach: mazowieckim, śląskim i dolnośląskim. Ważne jest też nawiązywanie współpracy z innymi firmami w celu zwiększenia świadomości ekologicznej.

Plany rozwoju w 2022

W porównaniu do ubiegłego roku jest to znacznie lepszy start i pomimo pandemii mocno stawiają na rozwój oferty i swoich projektów. W aktualnej ofercie kalendarz sprzedaży biletów jest otwarty do 27 kwietnia z uwzględnieniem ofert specjalnych na ferie zimowe. Wprowadzone zostały też dodatkowe kursy na Wielkanoc, a także nowe połączenia sezonowe, m.in. Wrocław – Zakopane – Poprad. Obecnie obsługiwane jest 70 regularnych linii przez ponad 130 autobusów. Łącznie w ofercie znajduje się 100 miast w Polsce i 150 w 12 europejskich miastach.

W kalendarzu wiosenno-letnim od marca pojawi się oferta na cały okres letni, ważna do 6 listopada. Podwojona zostanie liczba zrealizowanych kilometrów. Uruchomione będą 120 linie, a na głównych relacjach zwiększona zostanie częstotliwość kursowania oraz ofert połączeń, które cieszą się największym zainteresowaniem, np. do Francji.

W siatce znajdą się też zupełnie nowe bezpośrednie relacje, m.in.: Zielona Góra – Berlin, Kraków – Paryż, Białystok – Praga. Do siatki połączeń dołączą też nowe miasta: Brzesko, Chełm, Garwolin, Ostrów Mazowiecka, Ryki, Trzebiatów. Zwiększona zostanie też liczba połączeń dostępnych na platformie FlixBus poprzez ofertę Marketplace. Rozpoczęto również współpracę partnerską z innymi operatorami, jak np. z Go Bus w Estonii, dzięki czemu w estońskiej siatce od dziś pojawiło się ponad 29 krajowych linii, łączących 200 przystanków.

„Czy jesteśmy gotowi na restrykcje? Jeśli będą, to je wdrożymy. Czy będą? Tego nie wiemy, ale z doświadczenia innych krajów mówią, że fala omikrona nie spowodowała wzrostu hospitalizacji. Nie wiadomo natomiast jak będzie u nas. Obecnie pasażerowie zakładają brak kolejnych dodatkowych obostrzeń, co widać chociażby po sprzedaży biletów na ferie” – podsumowuje Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, na Ukrainie i krajach bałtyckich.

FlixBus – bogatsza sieć połączeń na Święta i Sylwestra