Enter Air – prawie miliard przychodów w 2017 roku
Przychody Enter Air w 2017 roku wzrosły o 17,8 proc. do 954,9 mln zł z 810,4 mln zł w 2016 roku.
W ramach programu handlowego zrealizowanego w 2017 roku Enter Air wykonał 6 531 mln fotelokilometrów, czyli 14,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku Enter Air przewiózł ponad 2 mln pasażerów z czego 1,5 mln w Polsce, co pozwoliło spółce umocnić pozycję lidera z ponad 33 proc. udziałem w rynku. Przychody w 2017 r. wzrosły o 17,8 proc. do 954,9 mln zł.
Zysk operacyjny wyniósł 63,6 mln zł, o 3,5 proc. więcej niż przed rokiem, a zysk netto wzrósł o 26,5 proc. do 58,4 mln zł. Marża operacyjna, ze względu na mechanizm dopłaty paliwowej (analogiczny wzrost zarówno po stronie przychodów jak i kosztów) nieznacznie się obniżyła.
Enter Air utrzymuje bardzo zdrowy bilans. Zadłużenie netto wynosi 303,1 mln zł, a wskaźnik dług netto do EBITDA 3,4x. Zdecydowana większość zadłużenia to długoterminowy leasing finansowy na pięć samolotów Boeing 737-800.
Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air, powiedział: „Zgodnie z naszymi oczekiwaniami 2017 r. był rekordowy dla Enter Air zarówno pod względem liczby przewiezionych pasażerów, jak również wyników finansowych. Stabilnie rośniemy realizując niezmiennie od lat tę samą filozofię. Przed nami kolejny bardzo pracowity sezon, kontrakty zawarte z trzema największymi biurami podróży w Polsce jakie będziemy realizować zakładają dalszy wzrost przewozów, na trwale rosnącym rynku turystycznym. Pozytywnie na koszty Spółki w kolejnych latach wpłyną też oszczędne Boeingi 737-8 MAX. Pierwsze dwa samoloty tego typu dołączą do floty pod koniec 2018 r. a zamówionych mamy łącznie sześć takich maszyn.”
Rynek europejski był w 2017 roku pod wpływem silnego wzrostu popytu, oraz dostępności taniego finansowania napędzającego konsumpcję. Miało to jednak także negatywne skutki takie jak wysoka presja płacowa ze strony pracowników, jak również wzrost cen ropy, przekładający się na spadek marż. Mechanizm dopłaty paliwowej w znacznym stopniu zneutralizował wpływ zmian cen paliwa na wynik finansowy Grupy. Natomiast ciągła praca nad poprawą efektywności kosztowej umożliwiły wzrost zysków.
W minionych miesiącach Enter Air podpisał umowy na sezon Lato 2018 i Zima 2018/2019 z czołowymi polskimi operatorami TUI Poland (wartość ok. 299,5 mln zł), Itaka Holdings (wartość ok. 182,5 mln zł), Rainbow Tours (wartość ok. 165,3 mln zł) oraz umowę z TUI Poland na sezon Lato 2019 i Zima 2019/2020 (wartość ok. 303,9 mln zł). Na początku 2018 r. Enter Air podpisał też kontrakty na rynku brytyjskim z Sunvil International na sezon Lato-Jesień 2018 (wartość ok. 21,4 mln zł) oraz francuskim i hiszpańskim z Airconsulting na sezon Lato 2018 i Zima 2018/2019 (wartość ok. 114,9 mln zł).
W pierwszym kwartale 2018 r. działalność rozpoczęła, tworzona przez kilka miesięcy, Enter Air Services – firmę zajmującą się obsługą techniczną samolotów, która będzie serwisować flotę polskiego przewoźnika. Uruchomienie obsługi technicznej w ramach grupy przyniesie istotne oszczędności pozostawiając marżę z tej usługi wewnątrz Grupy.
W 2017 r. Enter Air zakończył proces wymiany floty na samoloty nowszej generacji w ramach którego osiem samolotów Boeing 737-400 zostało wymienionych na maszyny nowszej generacji typu 737-800. W szczycie nadchodzącego sezonu letniego połączenia będą realizowane przez 20 samolotów w tym dwa Airbusy A320 wypożyczone od innego przewoźnika.
W październiku i grudniu 2018 r. do floty dołączą pierwsze dwa samoloty Boeing 737-8 MAX. Najnowocześniejsze obecnie samoloty wąskokadłubowe pozwolą na oszczędności operacyjne, a dłuższy zasięg od obecnie wykorzystywanych maszyn, umożliwi bezpośrednie połączenia m.in. na Wyspy Zielonego Przylądka. Enter Air zamówił łącznie sześć Boeingów 737-8 MAX.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Lato 2024 w Katowice Airport: 106 kierunków, 86 lotnisk, 30 państw
W niedzielę 31 marca 2024 roku w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im.…
0 Komentarzy5 Minuty
28 marca 2024
Lotnisko Chopina wprowadza letnią siatkę połączeń
Zmiana czasu z zimowego na letni jest jednocześnie momentem, kiedy w lotnictwie zmienia…
0 Komentarzy2 Minuty
28 marca 2024
Rusza budowa centrum treningowego Ryanair w Krakowie
Ryanair rozpoczął dziś (28 marca) budowę Centrum Symulatorowo-Treningowego Grupy Ryanair…
0 Komentarzy4 Minuty
28 marca 2024
Letnia siatka połączeń i nowe kierunki od końca marca na wrocławskim lotnisku
31 marca w Porcie Lotniczym Wrocław wejdzie w życie letnia siatka połączeń. Na podróżnych…
0 Komentarzy6 Minuty
28 marca 2024
Jeden dzień z życia stewardesy PLL LOT
Jak wygląda codzienność stewardess i stewardów PLL LOT, czy stewardessa musi umieć pływać…
0 Komentarzy3 Minuty
25 marca 2024
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka od teraz z nazwą Rodziny Ulmów
Od 24 marca 2024 roku port lotniczy Rzeszów-Jasionka nosi imię Rodziny Ulmów. W…
0 Komentarzy1 Minuty
25 marca 2024
Podróż z pupilem? Poznaj zasady przewozu zwierząt w samolotach PLL LOT
Czworonożni przyjaciele również zasługują na wyjątkową podróż. Linie Lotnicze LOT…
0 Komentarzy5 Minuty
22 marca 2024
Luty 2024 roku na Lotnisku Warszawa-Modlin: ponad 160 tys. pasażerów, rozszerzenie usług i nowe porozumienie
Z usług Lotniska Warszawa-Modlin w lutym 2024 roku skorzystało 160 505 pasażerów, a…
0 Komentarzy2 Minuty
22 marca 2024
PLL LOT rozpoczęły nabór do kolejnej edycji programu stażowego
Polskie Linie Lotnicze LOT zapraszają studentów i absolwentów uczelni wyższych do…
0 Komentarzy3 Minuty