Emirates testuje samoloty zasilane w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym

Linie Emirates pomyślnie zakończyły naziemne testy jednego ze swoich silników GE90 w samolocie Boeing 777-300ER, który napędzany jest w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Celem testów naziemnych i wykonanych analiz jest wykazanie zdolności silnika GE90 do pracy na specjalnie dobranym paliwie 100 proc.
SAF bez wpływu na jego osiągi, konieczności modyfikacji systemów samolotu czy specjalnych procedur konserwacyjnych Boeinga 777-300ER lub silnika GE90. SAF zmniejsza emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia paliwa nawet o 80 proc.
Wyniki testów naziemnych utorują drogę do pierwszego eksperymentalnego lotu testowego linii lotniczych Emirates z wykorzystaniem 100 proc. SAF w jednym silniku, który ma odbyć się w tym tygodniu. Czynności testowe polegały na uruchomieniu jednego silnika na 100 proc. SAF, a drugiego na konwencjonalnym paliwie do silników odrzutowych, aby lepiej przeanalizować zachowanie i osiągi układu paliwowego dla każdego rodzaju paliwa, porównać określone moce wyjściowe i zapewnić bezproblemowe działanie układów paliwowych silnika i płatowca samolotu podczas planowanego lotu testowego.
Podczas testów naziemnych w nowoczesnym centrum inżynieryjnym Emirates w Dubaju samolot przeszedł najpierw standardowe czynności inspekcji wstępnej. Następnie rozpoczęto stacjonarne testy operacyjne, uruchamiając najpierw pomocniczy zespół napędowy (APU) Honeywell 331-500 na 100 proc. SAF. Następnie APU został poddany pełnemu obciążeniu z SAF, aby uruchomić silniki. Lewy silnik pracował w pełnym zakresie mocy, wykorzystując te same ustawienia, które zostaną użyte podczas lotu eksperymentalnego.
Obejmowało to ustawienia bezczynności, „startu” i „wznoszenia” przy pełnym czasie trwania profilu lotu, przy maksymalnej prędkości i intensywności pracy. Następnie przez 15 minut silniki pracowały w ustawieniach „przelotowych”. Po zakończeniu symulacji silniki zostały schłodzone. Paliwa izolowano w oddzielnych zbiornikach paliwowych w celu zachowania segregacji paliw testowych. Po zakończeniu testu naziemnego, dane silnika zostały pobrane do przeglądu, porównania i analizy.
Emirates jest członkiem Komitetu Sterującego inicjatywy Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) Clean Skies for Tomorrow, której celem jest promowanie stosowania SAF na całym świecie. Linie mają również swój udział w pracach rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich nad planem SAF oraz wspieranym przez WEF planem Power-to-Liquids dla ZEA.
POWIĄZANE WPISY
6 lutego 2023
A&o Hostels z najwyższym wynikiem w zakresie zrównoważonego rozwoju
W 2025 roku a&o chce być pierwszą siecią hosteli o zerowej emisji CO2 w Europie – dzięki…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lutego 2023
IMTM 2023: spodziewamy się około 20 tys. odwiedzających
W dniach 14-15 lutego 2023 roku odbędą się w Tel Awiwie po raz 29. Międzynarodowe Targi…
0 Komentarzy1 Minuty
2 lutego 2023
Polskie lotniska regionalne obsłużyły prawie 27 mln pasażerów w 2022
Związek Regionalnych Portów Lotniczych opublikował statystyki dotyczące ruchu…
0 Komentarzy3 Minuty
2 lutego 2023
TT-Line zwiększa potencjał przewozowy z drugą jednostką Green Ship Peter Pan
Zawinięcie drugiego promu GreenShip Peter Pan do Terminala Promowego w Świnoujściu jest…
0 Komentarzy4 Minuty
2 lutego 2023
Alfred Wagner prezesem Wrocławskiej Organizacji Turystycznej
31 stycznia Agnieszka Szymerowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
LOT: w sezonie letnim wznowimy połączenie z Rzeszowa do Gdańska
Od 2 czerwca do 5 września 2023 roku samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT znów zabiorą…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Hotel Nobu zostanie otwarty w Ras Al Khaimah
Wielkoformatowa inwestycja na wyspie Marjan o łącznej powierzchni 70 tys. metrów…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Tatry Super Ski z promocją na wybrane skipassy
Największy projekt narciarskiej w Polsce – Tatry Super Ski – 30 stycznia ruszył z kolejną…
0 Komentarzy3 Minuty