Emirates: pierwszy na świecie lot z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa

fot. archiwum Emirates

Emirates zostały pierwszymi na świecie liniami lotniczymi, które wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Lot pokazowy obsługiwany przez kapitana Khalida Binsultana i kapitana Philippe’a Lombeta, wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) z jednym z czterech silników zasilanych w 100 proc. SAF. Paliwo SAF może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do 85 proc. w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Lot demonstracyjny A380 linii Emirates odbył się podczas trzeciej konferencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) odbywającej się w Dubaju. Jej głównym tematem były paliwa lotnicze i alternatywne (CAAF/3). Współpracujące firmy z Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent i ENOC pracowały nad testami, ocenami technicznymi i analizą danych dla pokazowego lotu.

Zastosowane podczas lotu paliwo SAF typu drop-in w 100 proc. zawiera odnawialne węglowodory aromatyczne i ściśle naśladuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Po raz pierwszy ten typ paliwa został użyty w samolocie A380, z założeniem pełnej kompatybilności z istniejącymi systemami samolotu. Podczas lotu wykorzystano cztery tony paliwa złożonego z:
– HEFA-SPK dostarczone przez Neste (syntetyczna nafta parafinowa na bazie hydro-przetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych),
– HDO-SAK od Virent (syntetyczna nafta aromatyczna na bazie hydro-odtlenionej).

100 proc. SAF był używany w jednym silniku Engine Alliance GP7200, podczas gdy konwencjonalne paliwo lotnicze było używane w pozostałych trzech silnikach. Pomocnicza jednostka napędowa (APU) PW980 firmy Pratt & Whitney Canada również działała w 100 proc. na SAF.

„Emirates są pierwszymi pasażerskimi liniami lotniczymi na świecie, które eksploatują A380 z silnikiem 100 proc. drop-in SAF napędzającym jeden z czterech silników Engine Alliance GP7200. To kolejny znaczący krok w kierunku zatwierdzenia stosowania SAF w jednym z silników A380. Praca producentów i dostawców nad komercjalizacją i udostępnieniem SAF będzie miała kluczowe znaczenie w nadchodzących latach, aby pomóc Emirates i całej branży w dążeniu do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla” – powiedział Adel Al Redha, dyrektor operacyjny Emirates Airline.

„Widok Emirates lecącego A380, największym samolotem pasażerskim świata, napędzanym silnikiem pracującym w 100 proc. na zrównoważonych paliwach lotniczych to symboliczny moment. Paliwa te są obecnie najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie emisji CO2 w branży lotniczej i są coraz częściej wspierane przez wiodące światowe linie lotnicze. W Airbus pracujemy nad tym, aby wszystkie nasze samoloty były w 100 proc. przystosowane do SAF do 2030 roku” – dodała Julie Kitcher, wiceprezes Airbusa ds. komunikacji i spraw korporacyjnych.


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center