Emirates ekologicznie czyszczą samoloty

archiwum Emirates

Z okazji Światowego Dnia Środowiska linie Emirates zaprezentowały ekologiczną technikę czyszczenia samolotów, która pozwala przewoźnikowi na zaoszczędzenie milionów litrów wody każdego roku.

Metoda stosowana przez Emirates to tak zwane mycie „na sucho”. Jak sama nazwa wskazuje, do czyszczenia samolotu używana jest bardzo niewielka (jeżeli w ogóle) ilość wody, w przeciwieństwie do konwencjonalnych metod, które jednorazowo powodują zużycie tysięcy litrów wody.

Tradycyjnie samoloty myje się wodą pod wysokim ciśnieniem od czterech do pięciu razy w roku. Aby jednak wyczyścić jednego Airbusa A380 tą metodą, każdorazowo potrzeba średnio ponad 11 300 litrów wody, a w przypadku Boeinga 777 – przeszło 9 500 litrów.

Od początku 2016 roku linie Emirates stosują nowatorską technikę do mycia swojej floty złożonej z ponad 250 maszyn. Najpierw na całą zewnętrzną powierzchnię samolotu nakładany jest ręcznie płynny środek czyszczący. Po zaschnięciu tworzy on powłokę, którą usuwa się za pomocą czystych ścierek z mikrofibry, a wraz z nią cały brud, dzięki czemu samolot staje się czysty i błyszczący. Na powierzchni maszyny pozostaje cienka warstwa ochronna, dzięki której lakier dłużej zachowuje połysk. Zespół 15 pracowników do wyczyszczenia Airbusa A380 potrzebuje około dwunastu godzin, a Boeinga 777 – około dziewięciu.

Ze stosowaniem metody czyszczenia „na sucho” wiąże się wiele korzyści. Przede wszystkim do umycia samolotu potrzeba niewielkiej ilości wody. W przypadku linii Emirates i floty 260 samolotów pozwala to na zaoszczędzenie ponad 11 mln litrów wody rocznie. Ponadto bezwodna metoda mycia samolotów sprawia, że maszyny dłużej pozostają czyste, dzięki czemu wystarczy czyścić je tylko mniej więcej trzy razy w roku. W dodatku skuteczniej zapobiega gromadzeniu się brudu, co ogranicza zużycie paliwa. Z operacyjnego punktu widzenia, metoda ta pozwala na jednoczesne prowadzenie innych prac serwisowych, co nie jest możliwe w przypadku mycia wodą ze względu na wrażliwość przyrządów znajdujących się w samolocie.

Linie Emirates stosują innowacyjną technikę czyszczenia pianowego silników samolotowych, która pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla przez flotę przewoźnika o 200 ton rocznie. Ponadto linie zainstalowały system paneli fotowoltaicznych o mocy 1 MW w nowoczesnym centrum serwisowania silników Emirates w Dubaju. Panele wytwarzają ponad 1 800 megawatogodzin energii rocznie, umożliwiając ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 800 ton. Zespół Emirates Engineering zainstalował również energooszczędne świetlówki LED wyposażone w czujniki ruchu, które znacząco ograniczają zużycie energii elektrycznej.