ECTAA: priorytetami są prawo i podatki

Zmiany w statucie Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży (ECTAA) umożliwiły wyłonienie prezesa i zarządu w wyborach bezpośrednich. O tym, jakie wyzwania stoją przed organizacją i przed nim rozmawiamy z nowo wybranym prezesem ECTAA, Pawłem Niewiadomskim.
Co spowodowało zmianę trybu wyboru prezesa ECTAA? Co organizacja chce dzięki temu osiągnąć?
Niektórzy członkowie ECTAA chcą bardziej zaangażować się w prace organizacji. Aby to umożliwić, Walne Zgromadzenie ECTAA zmieniło statut tak, aby większy ciężar operacyjny i nadzorczy spoczywał na siedmioosobowym zarządzie. Dlatego po raz pierwszy prezesa, a także wiceprezesa, skarbnika i czterech członków zarządu wybierano w wyborach bezpośrednich. Dotychczas obowiązywał system rotacyjny według nazw krajów w kolejności alfabetycznej w języku francuskim. Wbrew pozorom Polska nie była inicjatorem tych zmian.
Czy prezes ECTAA będzie mógł być wybrany kolejny raz z rzędu?
Według statutu organizacji dwuletnia kadencja prezesa ECTAA może być odnowiona raz.
Jakie są według Pana priorytety na tę kadencję, które problemy wymagają największej uwagi?
Priorytetem pozostaje wdrożenie dyrektywy unijnej w poszczególnych krajach, a następnie rewizja tego wdrożenia przez Komisję Europejską oraz sprawdzenie, czy sposób transpozycji dyrektywy zapewnił równe zasady konkurencji we wszystkich krajach. Dla ECTAA będzie to szansa na wyjaśnienie wątpliwości i dostosowanie niejednoznacznych zapisów do wymogów rynku i branży.
Ale problemów czekających na rozwiązanie jest dużo więcej. Chodzi np. o regulacje dotyczące transportu lotniczego, które mogą znacząco wpłynąć na sytuację agentów turystycznych i ich konkurencyjność wobec linii lotniczych.
Kwestią szczególnie istotną dla polskiej (ale i europejskiej) branży jest zajęcie się sprawami podatkowymi. 7 czerwca przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości odbędzie się pierwsza rozprawa w sprawie opodatkowania VAT-em zaliczek w procedurze VAT marża. Chodzi o skargę na sposób opodatkowania zaliczek na imprezy turystyczne podatkiem VAT zgłoszoną przez biuro Skarpa Travel. Polska Izba Turystyki prowadzi odrębne postępowanie w tej sprawie (obecnie w NSA), wspieramy Skarpę, ponieważ dla branży jest to kluczowa kwestia.
Ważne jest też, aby ECTAA była obecna na każdym etapie prac w Unii dotyczących turystyki.
Jaki ma Pan pomysł na zwiększenie efektywności działań organizacji i zwiększenia wpływów branży touroperatorów i agentów we władzach UE?
Dzięki ECTAA organizacje branżowe mają większe możliwości oddziaływania na decydentów unijnych, od których zależy w dużej mierze kształt prawa regulującego rynek turystyczny. Należy pamiętać, że sama ECTAA działa efektywnie dzięki komisjom problemowym: do spraw transportu lotniczego, spraw prawnych, do spraw podatkowych, organizatorów turystyki, do spraw destynacji i zrównoważonego rozwoju. Im większe zaangażowanie organizacji zrzeszonych w ECTAA w prace komisji, tym skuteczniejsza jest sama ECTAA.
Cieszy więc aktywny udział przedstawicieli PIT we wszystkich komisjach. Można powiedzieć, że mój wybór na prezesa ECTAA był w dużej mierze docenieniem wkładu tych osób, które dzięki swej pracy w komisjach zbudowały wizerunek PIT jako profesjonalnej organizacji branżowej. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że ECTAA to silna organizacja lobbingowa w instytucjach europejskich, ale także w relacjach z dostawcami usług turystycznych dla naszego środowiska.
W jakim stopniu prezes ECTAA ma wolną rękę w działaniu, a w jakim jest zobowiązany do realizacji planu przyjętego przez walne zgromadzenie? Na ile będzie Pan w stanie wywrzeć swój osobisty wpływ na politykę i działania organizacji?
To pierwsza kadencja prezesa ECTAA wybieranego w wyborach bezpośrednich. Z pewnością będzie to nowe wyzwanie dla mnie, ale także dla członków nowego zarządu i całej organizacji. Wypracowaniu nowych zasad funkcjonowania będzie miało służyć pierwsze posiedzenie siedmioosobowego zarządu, które odbędzie się 14 czerwca w Warszawie.
Poparcie koleżanek i kolegów z zarządu zyskały pierwsze moje propozycje, dotyczące m.in. przepływu informacji wewnątrz organizacji i sposobów komunikacji członków zarządu. Z całą pewnością będzie realizowana zapowiadana przeze mnie przed wyborami polityka wyważonej reprezentacji naszego środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorców funkcjonujących na wspólnym rynku unijnym.
Jakie są szanse na zwiększenie liczby członków organizacji?
Jednym z warunków przystąpienia do ECTAA jest wymóg, aby organizacja była reprezentatywna dla konkretnego kraju. W tej chwili w jej skład wchodzą samorządy gospodarcze z 30 krajów europejskich. To w sumie 36 organizacji zrzeszonych w ECTAA, reprezentujących ok. 70 tys. podmiotów, zatrudniających w sumie blisko 500 tys. pracowników. To jest licząca się siła.
Koncepcja funkcjonowania ECTAA zakłada reprezentację agentów turystycznych i organizatorów turystyki na szczeblu unijnym za pośrednictwem reprezentatywnych organizacji samorządu gospodarczego krajów członkowskich. Dlatego zwiększenie liczby członków organizacji mogłoby nastąpić poprzez przystąpienie Luksemburga, gdyż jest to jedyny kraj UE w tej chwili w ECTAA niereprezentowany.
Z całą pewnością chciałbym jeszcze bardziej upowszechniać wiedzę o działalności ECTAA wśród branży turystycznej i decydentów w krajach UE, a także w krajach oficjalnie uznanych za kandydatów do Unii Europejskiej, gdyż organizacje z tych pięciu krajów mogłyby zasilić ECTAA (dotychczas z tej grupy krajów jedynie Czarnogóra jest naszym członkiem).
rozmawiała Marzena Markowska
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2023
Biura podróży – ceny imprez turystycznych droższe niż przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty