Drezno i Kraina Łaby – rok 2019 kolejnym rekordowym rokiem

Panorama zabytkowej części Drezna
Panorama zabytkowej części Drezna/fot. © ddpix.de (DML-BY)

Drezno i Kraina Łaby zanotowały w 2019 roku swój najlepszy dotychczasowy wynik roczny oraz trzeci rok wzrostu z rzędu – kierunek odwiedziło 2,8 mln gości, którzy wykupili 6,1 mln noclegów: Polska wciąż jest liderem wśród zagranicznych rynków źródłowych.

Destynacja Drezno i Kraina Łaby zanotowała wzrost liczby przyjazdów o 2,7 proc. zaś liczby noclegów o 1,4 proc. Przyrost był bardziej widoczny w Dreźnie: +3,1 proc. liczby przyjazdów i +2,3 proc. noclegów, podczas gdy w samym regionie Kraina Łaby po wyodrębnieniu noclegów pacjentów klinik rehabilitacyjnych liczba noclegów nieznacznie zmalała – o 1,7 proc.

Corinne Miseer, dyrektor zarządzająca Dresden Marketing GmbH (DMG), powiedziała: „Z liczbą 2,8 mln przyjazdów oraz 6,1 mln noclegów udało nam się zakończyć rok 2019 nowym turystycznym rekordem destynacji Drezno i Kraina Łaby. Tym samym zanotowaliśmy równocześnie trzeci rok wzrostu z rzędu. Radość z tego bardzo dobrego rezultatu dzielimy z wieloma podmiotami działającymi w turystyce. Ponieważ zarówno hotele, gastronomia, handel, kultura, transport czy branża eventowa, jak i gremia polityczne Drezna i regionu, w istotny sposób przyczyniają się do tego, że możemy oferować interesujące atrakcje oraz że nasi goście dobrze się u nas czują.”

Polska, Czechy i Rosja kontynuują wzrost

Przeważającą liczbę noclegów, bo ok. 80 proc., w Dreźnie i Krainie Łaby wykupili turyści z Niemiec. Natomiast jeśli chodzi o zagraniczne rynki źródłowe, to czołowa szóstka kształtuje się podobnie jak w roku 2018. Numerem 1 pozostaje Polska z 94 614 noclegami w 2019 r., na dalszych miejscach plasują się USA (89 894), Szwajcaria (77 169), Austria, Holandia i Rosja.
Swój dynamiczny wzrost liczby noclegów z roku ubiegłego kontynuują Czechy (+9,1 proc.), Rosja (+6,7 proc.) i Polska (+3,7 proc.).

Pieszy Szlak Wina produktem premium Krainy Łaby

Pomyślnie przebiega także wspólna promocja turystyczna miasta Drezna i regionu Kraina Łaby (Elbland).

Olaf Raschke, prezes Organizacji Turystycznej Krainy Łaby (Tourismusverband Elbland Dresden e.V.) oraz nadburmistrz Miśni skomentował: „Marka Drezno i Kraina Łaby w międzyczasie bardzo dobrze zadomowiła się wśród touroperatorów jak i odwiedzających nas gości. Będziemy kontynuować rozszerzanie i optymalizację ofert turystycznych naszego regionu.
Również segment wędrówek pieszych wykazuje duży potencjał wzrostu, króremu wspaniale wyjść naprzeciw możemy Saksońskim Pieszym Szlakiem Wina (Sächsischer Weinwanderweg). Przez udoskonalenie infrastruktury i oferty wrażeń dla zwiedzających Szlak powinien stać się turystycznym produktem premium dla celów promocji ponadregionalnej.”

Marketing i zarządzanie destynacją

Zakończona dużym sukcesem promocyjnym szeroka kampania DMG „1719 reloaded” z okazji 300 rocznicy ślubu saksońskiego księcia Fryderyka Augusta II (późniejszego króla Polski Augusta III Sasa) z Marią Józefą Habsburg, która obejmowała także organizację przez DMG szeregu wydarzeń w mieście i okolicy, jak np. wodna parada na Łabie czy uroczyste zaślubiny w Pałacu Rezydencyjnym z iście królewską oprawą pary, która wygrała specjalnie dla tego celu zorganizowany konkurs, była preludium do transformacji DMG.

Z organizacji czysto marketingowej stała się organizacją zajmującą się również zarządzaniem destynacją, gdyż projekt ten obejmował bieżące tworzenie nowych atrakcji turystycznych poprzez organizację eventów, a także włączenie w ten proces lokalnych partnerów.

W sumie pod szyldem „1719 reloaded” 15 lokalnych podmiotów zorganizowało 30 wydarzeń, natomiast wielu innych świadczyło usługi na rzecz tych projektów – od fotografów po cukierników.

Rok 2020

W tym roku DMG realizować będzie obszerny projekt badania rynku obejmujący dozwoloną analizę zanonimizowanych danych pasywnych z sieci telefonii komórkowej, mającej dać dokładniejszy obraz na temat pochodzenia gości destynacji jak i ich zachowań na miejscu.

Miseer podkreśliła: „Badania rynku stanowią podstawę naszych strategii i decyzji. W ten sposób możemy na czas rozpoznawać trendy w ruchu turystycznym i odpowiednio szybko reagować. Dzięki analizie danych z sieci telefonii komórkowej po raz pierwszy uzupełnimy dotychczasowy badawczy niedostatek dokładniejszych danych dotyczących turystów jednodniowych.”

DMG wyraźnie obserwuje też zmiany zachowań turystów w kwestii organizacji podróży i dokonywania rezerwacji: więcej ruchu online, więcej turystów indywidualnych, także z zagranicy.

Miseer dodała: „Odpowiadamy na to częstszą obecnością na targach skierowanych do odbiorców końcowych, a także rozszerzaniem komunikacji online, przykładowo kampaniami w serwisach OTA.”

Na stronach OTA, czyli Online Travel Agencies, internetowych turystycznych portali rezerwacyjnych, obserwowana jest tendencja, że odwiedzający je nie tylko dokonują rezerwacji, ale i pozwalają się zainspirować do wyboru kolejnego celu swych wycieczek. Celom skutecznego marketingu destynacji w internecie służyć będzie m.in. nowa strona docelowa www.visit-dresden.travel . Niezmiennie ważnym pozostanie efektywny mix działań online i offline.