Donovaly – dzieci będą zadowolone
To zaskakująco ciekawy słowacki ośrodek, skrojony raczej pod rodziny z dziećmi niż ambitnych narciarzy. Ma największy FunPark w środkowej Europie i świetne trasy dla początkujących narciarzy. Ale i ci dobrze radzący sobie na deskach znajdą nartostrady, które będą sporym wyzwaniem.
Donovaly, kameralna stacja sportowa pomiędzy Ruzemberokiem a Bańską Bystrzycą leży na skraju aż dwóch parków narodowych: Niskie Tatry i Wielka Fatra. Na pierwszy rzut oka to młodszy, uboższy kuzyn położonej niedaleko Jasnej – największego ośrodka narciarskiego w naszej części Europy.
Pełny fun
Ale Donovaly to zupełnie inny stacja, nastawiona przede wszystkim na rodziny i małe dzieci. To tu właśnie stworzono dla nich największy w Europie Środkowej Fun Park – plac zabaw na śniegu o powierzchni 1 ha. Dziewięć wyciągów taśmowych i orczyk znacznie ułatwiają dzieciom naukę jazdy na nartach. A umilają ją maskotki Dodo, Lulu, Brumík i myszki. Codziennie w południe organizowane jest “Show na śniegu” – to gry i zabawy oraz przejażdżki zimowym wagonikiem, ciągniętym przez skuter śnieżny.
Do funparku można wejść bez konieczności wykupywania lekcji nauki na nartach. Koszt godzinnego korzystania z atrakcji to 7 euro.
11 km pod zjazdówką i snowboardem
Do dyspozycji narciarzy, zarówno tych stawiających pierwsze kroki na nartach, jak i tych zaawansowanych przygotowano 11 km nartostrad na dwóch masywach.
Instruktorów narciarskich z FunParku w charakterystycznych zielonych kurtkach można spotkać z lepiej jeżdżącymi dziećmi na stoku Záhradište. To w zasadzie masyw o szerokości kilkuset metrów, na którym wytyczono 9 niebieskich tras oraz park do akrobacji na nartach i snowboardzie (nawiasem mówiąc, Riders Park Záhradište to jeden z najlepszych snowparków na Słowacji).
Dwie najdłuższe niebieskie nartostrady, po dwóch stronach 4-osobowej kanapy, zaczynają się na wysokości ok. 1055 m, mają po ok. 800 m długości i ok 120 m różnicy poziomów. Są szerokie, zwykle nie ma na nich tłoku, więc można na nich wycinać carvingowe skręty na dużych prędkościach.
Trasy przy wyciągach orczykowych i talerzykowych są nieco krótsze i bardziej płaskie (przy długościach ok 400 m różnica poziomów to 40 – 50 m). Wyciągi są rozplanowane bardzo logicznie, przemieszczanie się na poszczególne trasy jest bardzo wygodne.
Zupełnie inny charakter ma masyw Nova Hola. Wyciąg gondolowo – kanapowy wspina się na ponad 1360 metrów i obsługuje blisko 6 kilometrów wyłącznie czerwonych nartostrad. Są urozmaicone, ze stromiznami, dwie z nich mają po ponad 2 km i blisko 450 m różnicy poziomów. Poranny fresh track (to jazda na nartach od wschodu słońca do 9.30, zakończona śniadaniem na stoku w cenie specjalnego karnetu) na tych trasach to spora dawka wysiłku. Miarą atrakcyjności nartostrad na Novej Holi jest fakt, że przy wyciągu talerzykowym na Novą Holę często można spotkać zawodników trenujących na tyczkach lub bramkach.
Na narty bez wyciągów
Donovaly to również ciekawe miejsce do uprawiani skitouringu i narciarstwa biegowego.
Na Novą Holę i dalej, na szczyt Zvolen (1402 m npm) wiodą trzy, wytyczone szlaki skitourowe. Ich pokonanie to w sumie 10 km wspinaczki i 1,3 km przewyższeń. Ale warto wspiąć się na Zvolen dla urzekających widoków z jednego parku narodowego (Wielka Fatra, w którym jest ten szczyt) na drugi, czyli Niskie Tatry.
W Donovaly wytyczono również ponad 50 km tras i pętli biegowych z założonym śladem. Najdłuższa trasa ma 21 km i wiedzie na południowy zachód, do doliny Špania.
Karnet z przerwą na lunch
Karnety w bardzo przystępnych cenach, warto kupować online, są kilkanaście procent tańsze niż w kasach. Na skipassy trzy- i sześciodniowe z ParkSnow Card (odpowiednio 88 euro i 152 euro dla dorosłych) można jeździć nieprzerwanie od rana do 21.00, na oświetlonych stokach.
Interesującym rozwiązaniem jest możliwość podzielenia karnetów 8- godzinnych na dwa – trzy dni. Karnet ma naliczanie impulsowe, co godzinę. Wystarczy zakończyć jazdę wcześniej, np. robiąc sobie przerwę na lunch, by w ten sposób „przedłużyć go” na kolejną godzinę lub następny dzień. Inna ciekawostka, raczej niespotykana w większości stacji narciarskich – karnety 4- i 8-godzinne uprawniają również do jazd wieczornych.
Te zaczynają się już od 16.00 i trwają do 21.00 na stoku Záhradište, na 3 niebieskich trasach (w sumie 2 km oświetlonych stoków), na które wjeżdża się 4-osobowa kolejka Buly Expres i wyciągiem talerzykowym P2.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Zmiany w Greckiej Organizacji Turystycznej. Nikoletta Nikolopoulou odchodzi ze stanowiska
Nikoletta Nikolopoulou, dyrektorka Biura Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce i…
0 Komentarzy1 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Rainbow Złotym Partnerem XIV edycji Forum Promocji Turystycznej
W trakcie Forum prezes zarządu Rainbow Tours Maciej Szczechura będzie mówił o kwestiach…
0 Komentarzy11 Minuty
10 kwietnia 2024
Dolny Śląsk Złotym Partnerem XIV Forum Promocji Turystycznej
XIV Forum Promocji Turystycznej zbliża się wielkimi krokami. W gronie partnerów miło nam…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Gran Canaria dołącza do grona partnerów XIV Forum Promocji Turystycznej
Wiosenna edycja Forum Promocji Turystycznej Waszej Turystyki odbędzie się 11 kwietnia…
0 Komentarzy1 Minuty