Chorwacja stawia na inwestycje żeglarskie

fot. Aleksandr Gospić

ACI (Adriatic Croatia International Club) zarządza 22 marinami na chorwackim wybrzeżu Adriatyku, które posiadają łącznie prawie 6000 miejsc do cumowania. W 2022 roku ACI planuje kolejne inwestycje w łącznej wysokości 97 mln kun, z czego 90 proc. środków zostanie przekazane na inwestycje, a 10 proc. na bieżące utrzymanie.

Dzięki strategicznym inwestycjom ACI jest liderem w rozwoju turystyki chorwackiej.

W 2021 roku ACI zainwestowało łącznie 44 miliony kun, z czego najwięcej, 23,5 mln kun wydano na odbudowę falochronu w marinie Korčula, 7,9 mln na marinę w Dubrowniku, 2,9 mln kun na marinę ACI w Vodicach, a w marinach w Skradinie i Trogirze w sumie zainwestowano 2,9 mln kun w systemy kotwiczenia.
W 2022 roku ACI planuje kolejne inwestycje w łącznej wysokości 97 mln kun, z czego 90 proc. środków zostanie przekazane na inwestycje, a 10 proc. na bieżące utrzymanie.

Jednym z głównych celów strategicznych ACI jest największy projekt morski w Chorwacji, czyli nowopowstająca ACI Marina Rijeka, która zostanie zbudowana w porcie Porto Baroš. Firma ACI-GITONE otrzymała 30-letnią rządową koncesję. Jest to spółka joint venture utworzona w celu budowy i obsługi tego projektu. Właścicielami spółki są: ACI, największa sieć marin w basenie Morza Śródziemnego oraz GITONE Kvarner, należąca do grupy Lürssen, zajmująca się usługami turystycznymi i hotelarskimi.

Inwestycja szacowana jest na minimum 363 milionów kun. W ciągu kilku najbliższych lat zostanie wybudowana najnowocześniejsza marina w Chorwacji, z prestiżowymi 5 gwiazdkami i możliwością cumowania mega jachtów. Oprócz znacznych korzyści, jakie przyniesie to całej społeczności lokalnej poprzez stworzenie dużej liczby miejsc pracy, marina całkowicie zmieni ofertę turystyczną i pejzaż Rijeki. Inwestycja umieszczając miasto na żeglarskiej mapie świata z pewnością przyczyni się do rozwoju potencjału miasta jako destynacji turystycznej. Poza wyspecjalizowanymi usługami dla żeglarzy, w Porto Baroš powstanie wiele ogólnodostępnych przestrzeni do relaksu i wypoczynku takich jak malownicza promenada, liczne obiekty gastronomiczne i handlowe czy też atrakcje sportowe.

Nowo otwarta Marina Polesana jest pierwszym etapem dużego projektu Katarina Monumenti realizowanego przez Kermas Istra. Mowa o czterech pływających pomostach z łącznie 304 miejscami do cumowania i lokalach usługowych w zrekonstruowanych i przebudowanych obiektach na wyspie Sveta Katarina i na lądzie.

W ACI Marina Dubrovnik trwają szeroko zakrojone prace nad budową ściany przybrzeżnej, która zapewni 220 metrów nowego nabrzeża z możliwością cumowania większych łodzi. Planowana jest także budowa strefy serwisowej, największej w południowej części Adriatyku, która znacznie usprawni obsługę i zapewni jeszcze większy komfort Gościom.

Wprowadzony zostanie bezpośredni odbiór odpadów ze statków w Marinie Martinis Marchi, zgodnie z zasadami segregacji odpadów. Wśród inwestycji kapitałowych planowana jest na drugą połowę 2022 modernizacja budynku w Marinie.

W Marinie Vrsar udoskonalono jakość monitoringu wizyjnego oraz wprowadzono rozwiązania w zakresie sensoryki i bezpieczeństwa jednostek pływających.

W Marinie Funtana wprowadzono usługę sensoryczną Sense4boat, dzięki której wszystkie jednostki pływające znajdujące się w marinie zostaną wyposażone w co najmniej jeden sensor, a także aplikację do zarządzania mariną, zawierająca Boats info dla Gości.

W Marinie Mitan w tym roku planowane jest ukończenie budowy drugiej hali do przyjmowania jednostek pływających na lądzie o powierzchni 3400 m². Będzie to nowy, ogrzewany obiekt, który pomieści około 80 łodzi. Podobnie jak już istniejąca hala, również i nowo powstająca zostanie zakwalifikowana jako „magazyn łodzi”, które istnieją w portach specjalnego przeznaczenia. Łącznie będą liczyć 6500 m². Będzie to największa tego typu przestrzeń do przechowywania jednostek pływających nad Adriatykiem. Całkowita inwestycja wyniesie około 1 200 000 euro.

Chorwacja winami płynąca